مقالات

انواع مختلف رنگ های پودری

انواع رنگ پودری

چه تازه با رنگ پودری آشنا شده باشید و یا یک حرفه‌ای باتجربه باشید، شما احتمالا به خوبی می‌دانید که رنگ پودری یک روش رنگ فوق‌العاده است که باعث ایجاد محصول نهایی سخت، بادوام و زیبا می‌شود. مهم نیست که شما با استفاده از یک تفنگ تک و فر کوچک و یا یک خط بزرگ خودکار این کار را انجام می‌دهید چون اساس کار یکسان است. یک تفنگ اسپری پودری استفاده می‌شود و زمانی که ذرات پودر عبور می‌کنند به آنها بار الکترواستاتیک می‌دهد. از آن‌جایی که قسمت‌هایی که قرار است پوشش داده شوند، متصل به زمین است، از طریق فرآیند الکترواستاتیک، پودر به سمت آن قسمت جذب می‌شود. هنگامی که پودر استفاده می‌شود قطعات در فر روی سطح محصول  ذوب می‌شود و محصولی مقاوم در برابر خراش و همچنین زیبا ایجاد می‌کند.

به معنای واقعی کلمه هزاران روند مختلف برای رنگ‌های پودری وجود دارد. رنگ پودری عمدتا روی فلزات استفاده می‌شود، بنابراین برای قطعات صنعتی، دستگاه‌های پزشکی، کاربردهای معماری، پالایش خودرو، قطعات دوچرخه، لوازم خانگی، مبلمان، محوطه، تریلر، روشنایی و … مناسب است.

مزایای زیادی برای استفاده از رنگ های پودری وجود دارد – اما برخی از موارد بارز آن شامل فقدان حلال ها هستند. این بدان معنی است که هیچ ترکیبات آلی فراری آزاد نمی‌شود. یک مزیت بزرگ به ویژه وقتی که با رنگهای مایع سنتی مقایسه می شود! این امر باعث می‌شود تا آنها برای  کار، صادرات و حمل و نقل ایمن‌تر شوند و مزایای زیست محیطی بی‌نظیری را برای شما و مشتری به ارمغان بیاورد.

رنگ پودری پوشش بسیار ضخیم‌تری را نسبت به رنگ مایع، بدون هیچ سختی فراهم می‌آورد. هنگام استفاده از رنگ مایع، سطوح رنگی افقی و عمودی غالبا از نظر ظاهری تفاوت‌هایی دارند، اما رنگ پودری به طور معمول بدون در نظر گرفتن جهت گیری، ظاهر یکنواخت بصری ایجاد می‌کند.

رنگ پودری همچنین طیف گسترده‌ای از جلوه‌های ویژه را ارائه می‌دهد که با روش‌های سنتی به سختی می‌توان به آنها دست یافت. لیست ادامه دارد و ما می‌توانیم از مقاومت در برابر خراش، چقرمگی (مقاومت در برابر شکست) و سختی بهتر از رنگ های مایع سنتی استفاده کنیم، اما اجازه دهید نگاهی به برخی از پودرهای مختلف استفاده شده که به دستیابی به این خصوصیات کمک می‌کند، نگاهی بیندازیم.

انواع رنگ پودری

رنگ های پودری پلی استر

با اختلاف تا کنون محبوب ترین رنگ پودری در بازار می‌باشد. رنگ های پودری پلی استر ظاهر زیبایی را مطابق با نیازهای شما ارائه می‌دهد. این رنگ پودری برای وسایل تزئینی استفاده شده و  مقاوم در برار گرما میِ‌باشد. این رنگ پودری مقاومت بالایی در برابر اشعه های ماورا بنفش دارد.

رنگ های پودری پلی اورتان

رنگ پودری پلی اورتان را نسخه نهایی رنگ پودری پلی استر می‌دانند. اگر دنبال رنگی زیبا در کنار براقی و ملایمی رنگ هستید و یا به دنبال رنگ مات هستید، رنگ پودری پلی اورتان بهترین انتخاب برای شماست.

رنگ های پودری اپوکسی

مقاومت بسیار عالی شیمیایی در محیط‌های سخت از خود نشان می‌دهد. برای لوازم داخلی ارجحیت دارد زیرا مقاومت کمی در برابر اشعه ماورا بنفش دارد. وسایلی که زیر نور آفتاب قرار می‌گیرند گزینه‌ی خوبی برای آن نیستند.

رنگ های پودری ترکیبی

با نتایج بهتری در استفاده داخلی ، رنگ های پودر ترکیبی ، در مقایسه با سایر انواع رنگ ها دمای پخت پایین‌تری دارد.

رنگ‌های پودری ترکیبی براق تر و دارای رنگ‌های غنی‌تر از رنگ های پودری اپوکسی  می‌باشد.

مقالات مرتبط:

پوشش پودری در مقایسه با رنگ

سوالات رایج درباره‌ی رنگ‌های پودری

انواع رنگ پودری

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “انواع مختلف رنگ های پودری

  1. شهرام گفت:

    سلام بنده تولید کننده ظروف نچسب و کیک پز برقی هستم
    رنگ های روشن در قسمت درب کیک پز برقی که المنت بکار رفته سوخته و تغییر رنگ میده راهکار مناسب چیه ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.