مقالات

حقایقی درباره پوشش پودری اتومبیل – قسمت دوم

1. انتخاب پوشش پودری مناسب

پوشش پودری در میان دوست‌داران اتومبیل مسابقه‌ای و آفرود با اختلاف بسیار محبوب است و برای دوام و محافظت در برابر صخره‌ها، خراشیدگی یا آلاینده‌ها استفاده می‌شود.

پوشش پودری مخصوص برای مواد مختلف

از دیگر پیش‌فرض‌های رایج در مورد پوشش پودری این است که در تمام حالت‌ها فرآیندی یکسان دارد. حقیقت این است: هر ماده، دارای فرمول پوشش پودری ویژه‌ای است که برای دستیابی به بهترین نتایج مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، به طور کلی دو نوع پوشش پودری وجود دارد؛ پلیمر ترموپلاستیک یا ترموستست.

پوشش ترموپلاستیک در مقابل ترموستست

تفاوت اصلی بین این دو در قابلیت برداشتن پوشش است. پوشش‌های ترموپلاستیک می توانند از جا برداشته یا دوباره ذوب شوند، در حالی که ترموست دائمی است.

پوشش‌های پودری ترموست بیشتر برای لوازم الکترونیکی و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ زیرا در برابر حرارت‌های بالا مقاومت می‌کنند. از ترموست همچنین برای تقویت یکپارچگی ساختاری یک محصول استفاده می‌شود. از طرف دیگر ترموپلاستیک ترکیبی از انعطاف‌پذیری و استحکام است.

در بین این دو نوع پوشش پودری اولیه، چندین درجه پوشش وجود دارد که برای انواع خاص فلز یا پلاستیک استفاده می‌شود. این درجات مختلف برای تولید بافت‌های منحصر به فرد، رنگ‎ها یا سطوح محفاظت استفاده می‌شود.

2. آماده‌سازی محصول برای پیاده‌سازی پوشش پودری

بعد از انتخاب پودر مناسب‌، به مرحله آماده‌سازی می‌رسیم. مثل هر پوشش دیگری، کیفیت آماده‌سازی می‌تواند به طور قابل توجهی بر نتایج کلی کار تأثیر بگذارد. پوشش‌های پودری حرفه‌ای معمولاً سه مرحله برای آماده‌سازی مواد فلزی یا پلاستیکی دارند.

سندبلاست یا ساب‌پاشی

قدم اول پاک کردن هرگونه آلودگی از روی قطعه مورد نظر است. بر روی فلزات، خلاص شدن از شر زنگزدگی، ضایعات کارخانه‌ای یا سایر مواد خارجی، توسط سندبلاست یا ساب‌پاشی انجام می‌شود. در این فرآیند، ذرات ریز از سیلیس یا ماسه با فشار زیاد هوا پاشیده می‌شوند تا آلودگی‌ها به طور کامل از بین بروند.

سنگ‌زنی لبه‌های تیز

مرحله دوم آماده‌سازی کار (به ویژه با رینگ یا چرخ) از بین بردن برآمدگی و لبه‌های تیز روی محصول مورد نظر است. در طول مرحله الکترولیز، بعضی اوقات پیش می‌آید که پودر جمع ‌شود و لبه‌های تیز یا برآمده به وجود آورد. برای اطمینان از ایجاد پوششی صاف و یکدست، از یک چرخ پولیش یا چرخ برش برای صاف کردن محصول استفاده می‌شود.

خیساندن در استون

بعد از اینکه محصول به صورت ماده خالص درآمد، مرحله بعدی کار آماده‌سازی، پاک کردن هر گونه چربی یا دوده باقی مانده است. این کار معمولاً با خیساندن محصول در استون یا سایر حمام‌های شیمیایی انجام می‌شود. تمیز کردن نهایی در حمام بخار، ماده پاک‌کننده شیمیایی را هم از بین می‌برد.

3. پیاده‌سازی پوشش پودری

اینجاست که قسمت خوب ماجرا آغاز می‌شود. فرایند پوشش پودری شامل استفاده از تجهیزات بسیار تخصصی است که از تفنگ افشانه‌ای یا اسپری هوای فشرده که پودر را -که بر یک قطعه فلزی پایه پیاده می‌شود،- بطور الکتریکی شارژ می‌کند.

این فیلم احتمالاً بهترین نمونه چگونگی پرداخت پوشش پودری روی مجموعه‌ای از چرخ‌های یدکی است. از آنجا که این فرایند همیشه برای انواع مواد متفاوت است، بهتر است این ویدیو را ببینید تا یک پرسپکتیو جامع در مورد چگونگی دستیابی به آن به دست آورید.

4- پخت محصول پوشش‌دهی شده

مرحله آخر، حرارت دادن محصول پوشش داده شده با پودر است.

استفاده از کوره‌های بزرگ و صنعتی

مثل پختن گلدان سرامیکی، فرایند پخت پوشش پودری شامل استفاده از کوره یا فر بزرگ و صنعتی است. در بیشتر موارد، قطعه در حدود 350 تا 375 درجه فارنهایت (175 تا 190 درجه سانتیگراد) برای حدود 10 تا 15 دقیقه حرارت می‌یابد.

خنک کردن

البته، در مورد درجات مختلف پوشش پودری، هر نوع دارای روش‌های پخت خاصی است. بعد از اتمام «پخت» اولیه، محصول باید حداقل چند ساعت در دمای اتاق خنک شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.