مقالات

راهنمای استفاده از رنگ مایع روی رنگ پودری

در پاسخ به این پرسش که مگر می‌شود بر روی رنگهای پودری از رنگ مایع استفاده کرد؟ باید گفت بله، اما نکاتی هست که باید به آن توجه کنید. رنگ‌های پودری در مقایسه با رنگ های مایع ماندگاری بیشتر و هزینه تمام شده کمتری داشته و همچنین دوست‌دار محیط زیست نیز هستند. اما دوام بیشتر این رنگ‌ها به این معنی نیست که دچار ساییدگی و آسیب در طول زمان نمی‌شوند. در صورت ایجاد خراش یا ساییدگی بر روی سطح روکش پودری، سطح زیرین آن که در واقع سطح بستر کار است، در معرض خطر اکسیداسیون قرار می‌گیرد. فرقی نمی‌کند برای جلوگیری از اکسیداسیون بستر و یا بازگرداندن زیبایی محصول باشد، هر دو حالت توجیه منطقی‌ای هستند برای استفاده از رنگ مایع بر روی سطح پوشش پودری. در این مقاله قرار است به نکاتی بپردازیم که هنگام استفاده از رنگ مایع بر روی رنگ پودری باید مد نظر داشته باشید.

چالش‌های اعمال رنگ مایع برروی روکش پودری

۱- چسبندگی: چسبندگی به توانایی پوشش برای اتصال به سطح بستر اشاره دارد. چالش چسبندگی هنگام نقاشی بر روی پوشش پودری این است که رنگ‌های پودری معمولا یک سطح صیقلی و صاف بوجود می‌اورند. این می‌تواند چالش‌های بسیاری را برای چسبیدن رنگ مایع به سطح بستر ایجاد کند.

۲- تطبیق عملکرد روکش: رنگ‌های پودری در برابر خراش، سایش و آب‌ و هوا بسیار مقاوم هستند. هنگام تلاش برای نقاشی بر روی یک پوشش پودری باید به یاد داشته باشید رنگ‌های مایع قادر به عملکردی مشابه پوشش پودری زیرین‌شان نیستند و دوام و مقاومت آن‌ها را ندارند.

چگونه می‌توان به چالش‌های استفاده از رنگ مایع برروی پوشش‌های پودری غلبه کرد؟

۱- سطح بستر مناسبی برای غلبه بر چالش‌های چسبندگی آماده کنید: آز آنجایی که پوشش پودری پس از پخت یک سطح صاف و صیقلی تشکیل می‌دهد، شما باید برای اینکه رنگ مایع بتواند پیوند ایجاد کنید و به سطح کار بچسبد بر روی سطح پوشش پودری خراش ایجاد کنید. برای ایجاد خراش می‌توانید سطح بستر را سنباده بزنید. شما باید از یک سنباده نرم استفاده کنید و پس از سنباده زدن نیز سطح کار را به خوبی با یک پاک کننده تمیز کنید. برای سطوح بزرگتر بهتر است از ساییدن با شن و ماسه استفاده کنید.

۲- از یک پوشش و سیستم پوشش‌دهی مناسب استفاده کنید: برای اینکه سطح بستر تعمیر شده عمر مفید بیشتری داشته باشد می‌بایست رنگ مایع و سیستم رنگ‌پاشی‌ای را انتخاب کنید که مشابه عملکرد پوشش پودری اصلی باشد. سیستم پوشش ایده‌آل بستگی به محیطی دارد که محصول شما قرار است در آن کار کند و انتظارات ظاهری و عملکردی شما.  

۳- رنگ را اعمال کنید: روش‌های مختلفی برای اعمال رنگ بر روی سطح بستر وجود دارد، روش مناسب برای شما بستگی دارد به میزان سطحی که نیاز به رنگ‌امیزی دارد و روکشی که می‌خواهید. 

نکات مهمی که به هنگام رنگ آمیزی بر روی پوشش‌های پودری باید به یاد داشته باشید

۱- میزان دست‌نخوردگی رنگ پودری: اگر پوشش پودری زیرین در چندین جا از بین رفته است بهتر است تمام پوشش روی محصول را از بین ببرید و بستر را از ابتدا و کاملا با رنگ مایع رنگ‌آمیزی کنید. اغلب بدین منظور می‌شود از روش شستشو با شن و ماسه استفاده کرد.

۲-  میزان اکسیداسیون بستر: اگر بستر دارای زنگ‌زدگی قابل توجهی است بهتر از به جای سنباده زدن بستر را با شن و ماسه بسایید. این کار باعث می‌شود بستر برای استفاده از رنگ مایع مناسب‌تر باشد و رنگ بهتر به سطح بستر بچسبد. همچنین این کار از ضعف عملکرد و یا حتی عدم موفقیت رنگ‌آمیزی جلوگیریی می‌کند.

سخن آخر

رنگ‌آمیزی با رنگ مایع بر روی پوشش پودری به منظور ترمیم آسیب‌ها کار غیرممکن و یا اشتباهی نیست. اما برای گرفتن بهترین نتیجه بهتر است تمامی نکات بالا را مدنظر داشته باشید. با رعایت نکات بالا می‌توانید اطمینان داشته باشید که عملیات ترمیم به خوبی پیش خواهد رفت و روکش جدید مانند روکش پودری زیرین دوام و ماندگاری قابل توجهی خواهد داشت.

منبع: How to Paint Over Powder Coating – A Guide

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.