مقالات

سوالات رایج درباره‌ی رنگ‌های پودری

پوشش پودری چیست؟

پوشش پودری فرآیند اعمال یک ترکیب رنگ پودری که تشکیل شده از رنگدانه‌ها، رزین‌های تخصصی و پر‌کننده‌ها(بتونه). این مواد در طول فرآیند پخت با یکدیگر ذوب و ترکیب شده تا در نهایت با شکل یک پوشش رنگی بر روی بستر‌ها در‌می‌آیند. ذرات رنگ پودری به هنگام خروج از تفنگ رنگ‌پاش به صورت الکترواستاتیکی باردار شده‌اند. این بار الکترواستاتیکی ذرات رنگ را به سطح بستر جذب کرده و آن‌ها را در طی فرآیند پخت که می‌تواند در درجه حرارت بیش از ۳۵۰ درجه باشد در سر جای خودشان نگه می‌دارد.

به چه دلیل رنگ پودری دوست‌دار محیط زیست است؟

رنگ‌های پودری به این دلیل که عاری از حلال‌ها، حامل‌های شیمایی‌ای و یا ترکیبات آلی فراری که در رنگ‌های مایع به کار می‌رود هستند، سازگار با محیط زیست شناخته می‌شوند. همچنین این رنگ‌ها قابل بازیافت بوده و به طور کلی ضایعات کمتری نسبت به رنگ‌های مایع تولید می‌کنند. 

دوام رنگ‌های پودری چقدر است؟

پوشش‌های پودری در برابر ترک خوردگی، سایش، کشیدگی و خوردگی شیمیایی بسیار مقاوم هستند. این ویژگی‌ها با توجه به اینکه چه نوع رنگ پودری‌ای را انتخاب کرده و چه کاربردی دارد متفاوت است. کیفیت  بستر‌های رنگ شده توسط رنگ‌های پودری می‌تواند برابر و یا حتی بهتر از بستر‌های رنگ شده با رنگ‌های مایع باشد.

پوشش‌های پودری در چه رنگ‌هایی عرضه می‌شوند؟

رنگ‌های پودری در بیش از ۲۰۰ رنگ و بافت آماده به عرضه هستند. اما شما می‌توانید ترکیب رنگی سفارشی خود را نیز برای پروژه‌هایتان سفارش داده و تحویل بگیرید. 

چه بسترهایی را می‌توان با پوشش پودری روکش کرد؟

 در گذشته فقط اجسام فلزی قابل رنگ آمیزی با رنگ‌های پودری بوده‌اند و البته نه همه‌ی آن‌ها. به طور کلی هر جسم فلزی‌ای که بتواند بار الکترواستاتیک مورد نیاز برای جذب ذرات رنگ پودری را در خوده نگه داشته و توان تحمل گرمای بالای فرآیند پخت را داشته باشد می‌تواند با پوشش پودری روکش شود. فولاد خفیف، فولاد گالوانیزه و آبکاری شده، آلومینیوم، استیل ضد زنگ و سایز آلیاژ‌های فلزی می‌توانند توسط رنگ‌های پودری رنگ‌ آمیزی شوند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی این امکان فراهم شده است که طیف وسیع‌تری از بستر‌ها قابلیت روکش شدن با پوشش پودری را داشته باشند. از جمله این بستر‌ها می‌توان به بستر‌های چوبی، شیشه‌ای، کامپوزیت و ام دی اف اشاره کرد.

آیا راه حلی برای نقاطی که نمی‌خواهیم با پوشش پودری روکش شوند وجود دارد؟

برای جلوگیری از روکش شدن بعضی نقاط در سطح بستر می‌توان از محافظ‌هایی که توان تحمل دمایی بالایی دارند استفاده کرد و آن‌ها را بر روی نقاط مورد نظر قرار داد تا مانع چسبیدن ذرات رنگ پودری به سطح بستر شوند. 

آیا برای قطعات اتومبیل‌ که پرکننده پلاستیکی و یا رزینی دارند می‌توان از رنگ پودری استفاده کرد؟

نه.  درجه حرارت بالایی که برای پخت پوشش پوپری مورد نیاز است باعث خراب شدن پرکننده‌های پلاستیکی و رزینی می‌شود. به طور معمول ذرات پودر به خوبی به سطح پرکننده‌ها متصل نمی‌شودکه همین امر موجب حباب‌دار شدن سطح پوشش و سایر نواقص می‌شود. ما پیشنهاد می‌کنیم به جای استفاده از پر‌کننده‌های سنتی از برنج و یا میله جوشکاری استفاده کنید. 

روکش پودری شفاف چیست و چرا اهمیت دارد؟

روکش پودری شفاف مانند رنگ‌های مایع شفاف است. از پوشش پودری زیرین خود محافظت کرد و باعث افزودن عمق و براق شدن سطح نهایی کار می‌شود. ما پیشنهاد می‌کنیم حتما یک لایه رنگ پودری شفاف برروی بستر‌های فلزی‌ای که با رنگ پودری روکش شده‌اند اعمال کنید. این کار باعث می‌شود لایه زیرین تحت فشار کمتری بوده و دوام بیشتری داشته باشد.

منبع: Important powder coating FAQs

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “سوالات رایج درباره‌ی رنگ‌های پودری

  1. رشید گفت:

    سلام ،
    رنگ پودری تو محیط باز چند سال دوام میاره؟

    1. رنگ پودری تهران گفت:

      سلام
      وقتتون به‌خیر
      بستگی به میزان آفتاب و تغییرات دمایی که در آن قرار می‌گیرد دارد. در اکثر موادر رنگ پودری نسبت به شرایط محیطی معمولی مقاوم است. مثلا در محیط‌های مرطوب این رنگ در برابر رنگ مایع مقاومت بیشتری دارد. رنگ پودری می‌تواند حداقل پنج سال در بدترین شرایط آب و هوایی و تا پانزده سال در شرایط آب و هوایی ملایم در محیط باز سالم بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.