مقالات

مزایای استفاده از رنگ پودری

پوشش پودری یک روش پیشرفته برای روکش کردن و محافظت از بسترها‌ی مختلف نظیر خودرو و قطعات آن، میز و صندلی‌های فلزی و برخی بستر‌های چوبی، شیشه‌ای و … است. پودر مورد استفاده در رنگ‌های پودری ترکیبی است از ذرات ریز رنگدانه و رزین که به صورت الکترواستاتیک روی سطح مورد نظر اسپری می‌شوند. سپس قطعات وارد کوره شده و برای تثبیت ذرات پودر پخته می‌شوند. نتیجه یک پوشش یکنواخت، بادوام، با کیفیت بالا و جذاب است.  در این مقاله قصد داریم به طور خاص به بررسی مزایای استفاده از رنگ پودری بپردازیم. با ما  همراه باشید.

فواید استفاده از رنگهای پودری

۱- دوام زیاد رنگ پودری

فناوری پوشش پودری یکی از مقرون به صرفه‌ترین، ماندگارترین و باکیفیت‌ترین امکاناتی است که در مشاغل و صنایع قرار گرفته است. سطح روکش شده توسط رنگ‌های پودری در برابر تراشیدن، خراش، محو شدن و ساییدگی مقاومت بالایی دارند. همچنین رنگ‌های پودری ماندگاری بالایی دارند و خیلی دیرتر از رنگ‌های مایع کمرنگ می‌شوند. 

۲- دوست‌دار محیط زیست

پوشش‌های پودری سازگاری زیادی با محیط زیست دارند. در حالی که رنگ‌های مایع حاوی حلال‌ها و ترکیب‌های آلی‌ای است که به عنوان آلاینده‌های محیط زیست شناخته می‌شوند، رنگ‌های پپودری اغلب فاقد چنین ترکیباتی هستند و در موارد نادری که حاوی این مواد هستند مقدار ناچیزی از آن‌ها را در محیط زیست آزاد می‌کنند. بنابراین برای استفاده از رنگ‌های پودری دیگر نیاز به خرید تجهیزات گران قیمت کنترل کننده آلاینده‌ها نیست.

۳- کاهش ریسک خطرات سلامتی برای اپراتور‌ها

از آنجایی که رنگ‌های پودری فاقد حلال‌ها هستند موجب تحریک ریه‌ها، گلو و بینی نمی‌شوند. به هنگام استفاده از رنگ‌های مایع اگر رنگ با سطح پوست اپراتور‌ها تماس پیدا کند ابتدا باید سطح پوست با حلال شسته شده و سپس با امولسیون صابون و در آب داغ آبکشی شود. اما رنگ‌های پودری به طور کلی باعث تحریک و آسیب به پوست نمی‌شوند مگر در موارد نادر که افراد ممکن است واکنش آلرژیک نشان دهند. همچنین در صورت تماس پوست با رنگ پودری، به راحتی با آب گرم شسته و پاک می‌شود. 

۴- کاهش زمان پردازش

به دلیل عدم وجود حلال‌ها و حذف زمان انتظار(Flash off Period)از پروسه رنگ آمیزی، زمان پردازش سطح روکش شده با رنگ‌های پودری بسیار کوتاه‌تر از سطوح رنگ شده با رنگ‌های مایع است. بستر‌ها بلافاصله بعد از اسپری شدن پودر می‌توانند به داخل کوره منتقل شوند و همین امر موجب صرفه‌جویی قابل توجهی در زمان می‌شود. 

۵- کاهش نیاز به هواکش‌ها و تصفیه کننده‌های هوا

به دلیل عدم وجود حلال‌ها در اکثر رنگ‌های پودری،  گازهای سمی مضر برای سیستم‌های تنفسی تولید نشده و یا ناچیزند. به دنبال آن کارگاه‌هایی که با رنگ پودری سروکار دارند به تجهیزات مکنده و تصفیه کننده‌ هوای کمتری نیاز دارند و این یک خبر خوب برای آن‌هایی است که به دنبال صرفه‌جویی‌ در هزینه‌ها هستند. 

۶- کثیف‌کاری کمتر

اسپری کردن رنگ‌های پودری بر روی سطوح کثیف‌کاری بسیار کمتری نسبت به رنگ‌های مایع دارد. همچنین اتاقک‌های اسپری رنگ پودری به راحتی با یک دستمال تمیز می‌شوند و نیازی به برس‌های ساینده و یا شلنگ هوا نیست. در صورت نشت پودر با خارج از اتاقک می‌توان با یک جاروبرقی صنعتی مجهز به موتور محرک هوا و یا گرد و غبار نشتی‌ها را مهار کرد.

منبع: What is the Advantages of Powder Coating?

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.