مقالات

انواع مختلف روکش های رنگی

انواع مختلف روکش های رنگی

روکش های رنگی تجاری معمولا روی سازه های فلزی و بتونی ای استفاده می شوند که نیازمند محافظت رنگی در برابر تخریبات مکانیکی، شیمیایی و محیطی هستند. در حال حاضر این بخش از صنعت دارای طیف گسترده ای از روکش ها می باشد که توانایی دارند نیاز های مختلفی را پوشش بدهند. با گفتن این موضوعات ، انتخاب مناسب ترین روکش های صنعتی برای هر نوع کار، کلید یک رنگ آمیزی با عمر طولانی است. از آنجا که انواع بسیاری از روکش های رنگی وجود دارد، ما قصد داریم بعضی از محصولات روکشی ای که با موفقیت در بسیاری از پروژه ها استفاده شده را بررسی کنیم.

انواع روکش های رنگی

روکش های اورگانیک (آلی)

این روکش ها حاوی کربن، فراورده های تصفیه شده و یا فراورده های اصلاح شده نفتی و همچنین حلال ها، رنگدانه ها، مواد افزودنی و پرکننده هستند. این دسته ، شامل محصولاتی مثل:

  • روکش های آلکیدی:

روکش های آلکیدی را می توان در زیرلایه های آماده شده محیط های مختلف استفاده کرد. بسته به ترکیباتی که در آن استفاده شده، آلکید ها می توانند در موارد سخت مختلفی، کاربرد داخلی، خارجی، زیر زمینی و زیر آبی مقاومت کنند. در عوض ( قسمت منفی قضیه ) آلکید ها برای تکمیل شدن فرایند شیمیایی شان و تبدیل شدن به یک محصول با دوام نیازمند ترکیب شدن با اکسیژن هستند. از آنجایی که اکسیژن نیاز به پخش شدن در سرتاسر لایه رنگ دارد، خشک شدن این نوع روکش ها بیشتر از روکش های دیگر زمان می برد.

  • روکش های اپوکسی:

اپوکسی ها تعریف کننده گروه بزرگی از روکش های با عملکرد بالا هستند که دارای لایه سازی عالی، خواص مکانیکی و شیمیایی عالی و همچنین زمان کمتری برای خشک شدن برخودار است. سیستم های روکش آپوکسی می توانند با سطوح مختلفی مثل فولاد، روی، آلمینیوم و اجزای گالوانیزه شده پیوند انجام دهند. انجام این امر آن ها را به انتخابی بهینه برای پروژه های نقاشی ساختمان ، که نیازمند حداکثر حفاظت در برابر سایش، پوسیدگی، خوردگی، رطوبت، آب، هوای دارای نمک، سوخت ها و محصولات شیمیایی، همچنین اسید های غیر اکسید کننده، قلیایی و نمک ها تبدیل می کند.

  • روکش های پلی اورتان:

تقویت شده با افزودنی های ویژه، محصولات پلی اورتان دارای مقاوت استثنایی در برابر خوردگی، سایش، مواد شیمیایی و فرایند های آب و هوازدگی هستند. در نتیجه آن ها توانایی تناسب با انواع مختلفی از کاربرد های صنعتی را دارا می باشند.

روکش های غیراورگانیک (غیر آلی)

به منظور محافظت در برابر عوامل مختلف تنش زا در محیط های صنعتی ، روکش های غیراورگانیک با موادی مانند مینا (لعابی) ، مواد افزودنی و رنگدانه ها فرموله می شوند . در زیر به سه روکش غیراورگانیک که معمولا در صنعت استفاده میشوند اشاره شده است:

روکش های آکریلیک:

اگرچه که روکش های آلکیدی هنوز در بسیاری از صنایع رنگ آمیزی غالب هستند، روکش های رنگی آب برد بخاطر کاربرد صنعتی و تجاری خود روز به روز طرفداران بیشتری را بدست میاورند. برای ایجاد محافظت کافی، روکش های آکریلیک حاوی چسب و مواد افزودنی بیشتری هستند که با استاندارد های عملکردی بالا طراحی شده اند. کمتر شدن پخش رنگدانه ها و سورفاکتانت ها و اصلاح کننده های رئولوژی بر مقاومت آن ها در برابر خوردگی اثر منفی می گذارد.

روکش های سرامیکی:

علاوه بر بهبود دوام، حفاظت شیمیایی و خوردگی، پوشش های رنگ سرامیکی از ویژگی های منحصر به فردی مانند عایق حرارتی بهتر و همچنین پایداری شیمیایی و ابعادی برخوردار هستند. در پروژه های رنگ آمیزی صنعتی، می توان از پوشش های پلیمری سرامیکی برای محافظت از مخازن و سیستم های لوله کشی در برابر آب، رطوبت، اشعه ماورا بنفش، مواد شیمیایی و دمای بالای کار استفاده کرد. با این حال، این روکش ها نباید روی اجزایی که در معرض تنش کششی یا فشاری هستند، اعمال شوند. تغییر شکل پلاستیکی می تواند منجر به شکستی و به خطر انداختن یک پارچگی روکش ها شود.

روکش های نفوذی:

در معرض گرمای شدید و ارتباط مستقیم با شعله ها، پوشش های نفوذی به لایه های ضخیم فوم مانندی تبدیل می شوند که سازه ها را نسبت با آتش، عایق بندی می کنند. از آنجا که این روکش ها می توانند یکپارچگی اجزای مختلف را در صورت آتش سوزی حفظ کنند، بهترین گزینه برای کاربردهای حرارت بالا هستند .

سیستم روکش های فلزی و پودری (رنگ پودری) را نیز می توان برای کاربردهای مختلف صنعتی انتخاب کرد، اما آنها فقط در شرایط کنترل شده و پایدار کارخانه قابل استفاده هستند.

با ارائه خدمات رنگ پودری با سابقه ای 30 ساله در سراسر ایران، کارشناسان ما قبل از استفاده از روکش ها، نوع استفاده به همراه استفاده مورد نظر در هر منطقه را مدنظر قرار میدهند. این به این دلیل است که همیشه دلیل خوبی برای استفاده روکشی جای دیگری در پروژه های مختلف وجود دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید:

47951 – 021

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.