مقالات

رنگ های پودری دارای جلوه های ویژه و نحوه اجرای آنها (بخش دوم)

روکش های پودری دارای جلوه های ویژه و نحوه اجرای آنها 2

چرا از رنگها با جلوه ویژه چروکیدگی استفاده کنیم؟

چروکیدگی ها یک ظاهر خیلی خاصی را به کار می بخشند. چروکیدگی های دلنواز، خوش سبک و  پیچیده جلوه ویژه بسیار ملایمی هستند که می توانند عمق واقعی را به رنگ ببخشند و یک راه خوب برای مخفی کردن بستر هستند. نه تنها اینها یک جلوه ویژه بصری عالی محسوب می شوند بلکه نسبت به هوازدگی پوشش ایجاد می کنند و دارای سختی، مقاومت به خوردگی، مقاومت شیمیایی، و یک نوع جلوه ویژه عالی برای پوشاندن عیوب سطح می باشند.

نکته مهم: بطور کلی، روکش های مبتنی بر اورتان برای مقاومت شیمیایی خوب هستند. آنها بادوام هم هستند. ولیکن، مسائل زیادی را در فرایند کار به بار می آورند. همانند خود چروکیدگی ها، اگر اورتان بدرستی اجرا نشود، خیلی خیلی اشتباه از آب در می آید.

چگونه رنگ با جلوه های ویژه چروکیدگی را اجرا کنم؟

کلید یک جلوه ویژه با طرح چروکیدگی در مرحله آماده سازی نهفته است. باید یک سیستم پیش عمل آوری خوب در کارگاه داشته باشید. مهم نیست که از ساچمه زنی یا از پیش عمل آوری شیمیایی استفاده کنید، باید حتما یکنواختی در سطح کار حفظ شود. همه آلودگی ها، بالاخص روغن را، از روی قطعه تمیز کنید و اطمینان حاصل کنید که پیش عمل آوری بطور یکنواخت اجرا شده است چرا که هر گونه کثیفی و آلاینده ها می توانند با شکل گیری چروکیدگی ها تداخل ایجاد نمایند.

سپس، بسته به اینکه از یک کوره دسته تولیدی یا سیستم اتوماتیک استفاده می کنید، باید اطمینان حاصل کنید که کوره از نوع همرفتی است. باید بتوانید دما را به سرعت در آغاز چرخه عمل آوری بالا ببرید تا چروکیدگی یکنواختی در رنگ تضمین گردد. طبق تجربه عمومی ما، کار با چروکیدگی ها در یک اجاق مادون قرمز می تواند خیلی سخت باشد و بهتر است از این کار اجتناب نمود.

همانند عملیات واقعی، این مرحله مثل پودرهای دیگر می باشد. نکته کار اجرای یک ضخامت ورقه است که به اثر دلخواه شما و مشتری برسد، چرا که یک ورقه نازک تر قادر نیست به اندازه ورقه ضخیم تر دچار چروکیدگی شود. اطمینان حاصل کنید که همیشه به ورقه داده های فنی برای ضخامت واقعی و زمانهای عمل آوری مراجعه می کنید.

رنگهای نیمه شفاف

پودرهای نیمه شفاف یک روکش منحصر به فردی را برای انواع رنگها عرضه می کنند. همانگونه که از نامش پیداست، رنگهای نیمه شفاف بستر را می پوشانند، رنگ را به قطعه مورد نظر عرضه می کنند (و می توانند حتی رنگ متالیک افزوده داشته باشند) ولیکن باعث می شوند که عیوب بستر از میان این لایه رنگ قابل دید باشد. بسیاری مشتریان این اثر با فام زیبای رنگ را دوست دارند که فلز طبیعی را از میان خود نشان می دهد.

یافتن رنگهای نیمه شفاف با مواد شیمیایی پلی استر یا اورتان متداول است. در مورد اورتان به عیوب گفته شده قبلی توتجه کنید. پلی استر نسبت به اورتان در این گروه ایراد کمتری دارد با اینحال از نظر صافی و دوام خارجی تا اندازه ای محدودیت دارد. در سطح خط تولید، پلی استر را می توان راحت تر مورد مدیریت قرار داد و اورتان با اینکه ضخیم تر است می تواند جریان کلی بهتر و ظاهر بهتری بدست دهد.

یک عیب بزرگ برای رنگهای نیمه شفاف این است که به راحتی دارای رنگدانه بندی غیریکنواخت روی بستر می شود بالاخص اگر یک شکل نامنظمی – مانند پایه میز – وجود داشته باشد. می توان تفاوت های مشهودی را به اندازه نیم میلیمتر در ضخامت ورقه مشاهده کرد. بدلیل ماهیت این رنگها، ایندسته رنگ ها با جلوه های ویژه باز ماهیت بستر زیرین را به نمایش خواهند گذاشت. این کار دلیل اصلی استفاده از رنگهای نیمه شفاف می باشد. اگر چنین نبود، یک رنگ پایه سفید یا نقره ای مرحله ای بود که می توانستید اجرا کنید – این امر بالاخص برای سطوحی که رنگ یکنواخت ندارند مفید واقع می شود.

چرا از رنگهای نیمه شفاف استفاده کنیم؟

همانگونه که قبلا گفته شد، برخی اوقات طراحان و مشتریان می خواهند فلز زیرین خود را نشان بدهد و فقط اندکی هیجان در روکش وجود داشته باشد. رنگهای نیمه شفاف بهترین راه دستیابی به چنین ظاهری است. سایر مواقع، رنگهای نیمه شفاف یک درخشش تکان دهنده ای را در مقایسه با سایر روکش ها بدست می دهند. این جلوه ویژه باز روی فولاد ضدزنگ خیلی خوب کار می کند، و بدلیل درصد بالای رزین موجود در آنها، خیلی خوب اجرا می شوند.

چطور رنگ ها با جلوه ویژه نیمه شفاف را اجرا کنم؟

هر گونه علائم، خراشیدگی، صدمات، و رنگ رفتگی روی بستر از طریق رنگ نیمه شفاف نشان داده خواهد شد. اگر یک پیش عمل آوری نتوانست اینها را از بین ببرد، آنگاه باید یک رنگ پایه از یک نوعی را اجرا کنید. رنگ کروم درخشان IFS اغلب برای پوشش دادن یک بستر دارای عیوب استفاده می شود و یک پایه درخشان و یکنواخت را قبل از اعمال رنگ نیمه شفاف روی آن بوجود می آورد. این کار یک رنگ واقعا درخشان و زیبایی را بوجود می آورد. همچنین عاملی که باعث بهترین و عالی ترین نتیجه در مورد رنگهای نیمه شفاف می شود، رعایت یکنواختی در اجرای پودر روی سطح است. وسایل تفنگی را در یک فاصله ثابت نگه دارید، مواظب فاصله وسایل تفنگی خود با سطح باشید و زمان مصروفه برای افشانه سازی را در هر قسمت درنظر بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.