مقالات

رنگ های پودری دارای جلوه های ویژه و نحوه اجرای آنها (بخش سوم)

رنگ های پودری دارای جلوه های ویژه و نحوه اجرای آنها (بخش سوم)

جلوه های ویژه با طرح خفته

رنگهای دارای طرح خفته محبوبیت زیادی طی چند سال اخیر پیدا کرده اند و جلوه ویژه درخشان و تقریبا آبنباتی ولی با عمق و درخشش و زرق و برق بیشتری دارند. جلوه های ویژه طرح خفته یک سیستم دوروکشی هستند که یک رنگ پایه و یک رنگ رویی بطور جداگانه اجرا شده و پخته می شوند. رنگ پایه که معمولا از رنگدانه متالیک برخوردار است، یک رنگی را دارد که به رنگ بالایی شفاف بمحض عمل آوری رنگ دوم انتقال خواهد داد. بنابراین این رنگ رویی است که حقیقتا شفاف بوده و واقعاً رنگ طرح خفته را جذب کرده و زنده می کند. برای مثال، یک رنگ قرمز به شکل صورتی کدر قبل از اضافه شدن رنگ بالایی به نظر خواهد رسید. این امر باز بدان معناست که باید اطمینان حاصل کنید که از رنگ پایه و رنگ رویی که برای کار با یکدیگر طراحی شده باشند، استفاده می کنید در غیراینصورت انواع مشکلات را برای خود به بار می آورید.

رنگ رویی یک پودر شفاف است که خبر خوب این است که پر از رزین هم هست. بنابراین هنگام خرید رنگهای دارای جلوه ویژه طرح خفته اطمینان حاصل کنید که روکش رنگ پایه و یک رنگ شفاف را دریافت می کنید که برای جلوه ویژه طرح خفته طراحی شده باشند و با هم سازگار باشند. چون طرح های خفته یک سیستم دو روکشی است، می توانید به وبلاگ ما سر بزنید و نکات مهم را برای اجرای این دو روکش دریافت کنید.

چرا از طرح های خفته استفاده کنیم؟

با اینکه نیاز به یک رنگ رویی به منزله افزایش زمان عملیات می باشد، طرح های خفته رنگ هایی با درخشش فوق العاده با عمق بیشتر و زرق و برق بیشتر برای آنها هستند. دوچرخه محصولی است که در واقع از طرح خفته در سالهای اخیر استفاده کرده است – بنابراین آن رنگ عمیق و پررنگ روی چارچوب را تصور کنید تا ایده خوبی از ظاهر اینگونه رنگ ها بدست آورید. سیستم های رنگ طرح خفته باعث انتقال رنگ خیلی یکنواخت تر نسبت به رنگ های طرح نیمه شفاف می شوند و وقتی روی ورقه ساخته شده و رنگدانه بندی یکنواختی می نشینند نسبت به طرح نیمه شفاف از ایراد کمتری برخوردارند. استفاده از رنگ رویی نیز باعث حفاظت در برابر هوازدگی و مقاومت به خوردگی بالاتری می گردد.

چگونه طرح های خفته را اجرا کنم؟

خیلی ساده است. یک رنگ پایه را اعمال می کنید – با رنگ خودتان – و پخت را انجام می دهید. آنگاه رنگ بالایی خود را اعمال می کنید و پخت را انجام می دهید. به همین راحتی.

نکته مهم: مواظب یونیزاسیون برگشتی هنگام اجرای لایه شفف باشید. از یک شرایط رنگ کاری مجدد استفاده کنید و از نکات ما برای کاهش یونیزاسیون برگشتی یا کاهش مردودی KV پیروی کنید. کار دیگری که باید درنظر داشته باشید این است که بستر در کجا نصب خواهد شد. در فضای داخلی یا محیط بیرونی؟ با سازنده پودر خود بررسی کنید که پودر طرح خفته ایشان با چه نوع فرمول شیمیایی در بازار موجود است و آیا برای استفاده نهایی مناسب است یا خیر.

جلوه های ویژه انشعابات رودخانه

یک جلوه ویژه انشعابات رودخانه بالاخص یک اثر منحصر به فردی را بوجود می آورد. هم کارخانه IFS و هم Polychem  دارای مجموعه عظیمی از جلوه های ویژه انشعابات رودخانه در طیف وسیعی از رنگهای خود هستند. مسلما ارزشش را دارد که با یکی از کارتهای رنگ ما بازبینی کنید که چگونه به نظر خواهند رسید – اینها واقعا متداول هستند ولیکن در حالت واقعی بهترین ظاهر را دارند (مطابق معمول) – تصاویر هیچ گاه نمی توانند گویای واقعیت باشند.

معمولا، جلوه های ویژه انشعابات رودخانه با فناوری پلی استر اجرا می شوند هر چند با سایر مواد شیمیایی نظیر هیبریدها و اپوکسی ها هم در بازار موجودند. مشکلات ظاهری در این نوع جلوه ویژه خیلی راحت رخ می دهد. مبذول داشتن توجه دقیق به ضخامت ورقه شما و آنچه TDS توصیه می کند در اینجا چاره ساز خواهد بود. اگر به سه الی چهار میلیمتر نیاز باشد، واقعا می خواهید که در همین دامنه باقی بماند.

ورقه ساخته شده حقیقتا و مطلقا در مبحث جلوه های ویژه انشعاب رودخانه اهمیت دارد. بدلیل ماهیت این اثر، آنرا خیلی نازک افشانه کنید، آنگاه در «دره ها»ی این جلوه ویژه، می توانید حقیقتا شاهد خود بستر – و نه ظاهری که دنبالش بودید – باشید. یکنواختی کلید کار است. یکنواختی و ورقه ساخته شده نیز بر ظاهر خود انشعابات اثر دارند، بالاخص اگر مشغول ساخت یک دسته تولیدی، برای مثال، میزهایی برای مشتری باشید. شما می خواهید در کل خط تولید یکنواختی رعایت شود. اگر ورقه شما در برخی میزها ضخیم تر و در برخی دیگر نازک تر از آب درآید، انحرافات مزبور به چشم خواهند آمد. و نتیجه خوبی نخواهد بود.

نکته مهم: وقتی نوبت به تصمیم گیری بین نوع مواد شیمیایی هیبرید، پلی استر، یا اپوکسی برای پودر مخصوص جلوه های ویژه انشعابات رودخانه می رسد، دانستن اینکه محصول نهایی رنگ کاری شده قرار است کجا نصب شود می تواند مفید باشد. مواد هیبرید مقاومت بیشتری را نسبت به پلی استرها عرضه می کنند، با اینحال، مواد هیبرید در صورت نصب در هوای آزاد به پودر تبدیل می شوند. مطابقت بین نیازهای مشتری خود با نوع پودری که استفاده می کنید لازم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.