مقالات

رنگ پودری یا رنگ مایع؟ مسئله این است!

رنگ پودری یا رنگ مایع

پوشش پودری در مقایسه با رنگ مایع ، به ویژه در مصارف صنعتی به دلیل دوام بالا ، از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

پرداخت سطح برای استفاده عملی از فلزات فعالی مانند آهن انعطافپذیر و فولاد کربنی ضروری است. در صورت محافظت نشدن، آهن موجود در این فلزات با اکسیژن واکنش داده و زنگ میزند. این بدان معنی است که ظاهر بیرونی رنگارنگ صرفا تزئینی نیست، بلکه محافظی کاربردی است که از خوردگی جلوگیری میکند.

قطعات فلزی را میتوان با پوشش پودر یا رنگ مایع پرداختکاری کرد. در حالی که عملکرد مشابهی دارند، اما هر نوع پوشش دارای یک مجموعه منحصر به فرد از مزایا و معایب است.

هر دو پوشش حاوی رزین، مواد افزودنی و رنگدانهها هستند. تمایز اصلی در حلال است: رنگ مایع شامل حلال نیز میشود، اما پوشش پودری چنین نیست.

حلال موجود در رنگ مایع تمام اجزای دیگر را به صورت مایع معلق نگه میدارد. در مقابل، پوشش پودری به عنوان یک پودر خشک مورد استفاده واقع میشود. تمام تفاوتهای دیگر بین پوشش پودری و رنگ مایع – روش استفاده، انطباق رنگ، بافت و حتی الزامات آموزش اپراتور – از همین تفاوت اساسی در ترکیب شیمیایی سرچشمه میگیرد.

مراحل استعمال

با وجود استفاده در حالتهای مختلف (مایع در مقابل جامد)، روشهای کاربرد صنعتی پوشش پودری و رنگ مایع به طرز شگفتانگیزی مشابه هستند.

پیش‌پرداخت در هر دو فرآیند یکسان است. قبل از استفاده از هر روشی، سطح به تمیزکاری کامل نیاز دارد. هرگونه روغن، آلودگی، رطوبت یا آلودگی دیگر در چسبندگی سطح اختلال ایجاد میکند.

بعد از تمیز کردن، فرایندها کمی متفاوت میشوند.

پوشش پودری

استفاده از پوشش پودری به جذب پودر خشک منفی به زمینه قطعات فلزی متکی است.

در فرآیند پوشش پودری، پودر خشک از طریق یک تفنگ الکترواستاتیک به قسمت خارجی فلز زده میشود. تفنگ بار منفی به پودر میدهد و پودر دارایِ بار منفی به زمینهی فلز جذب میشود. فرآیند جذب حتی در کاربرد نیز سریع اتفاق میافتد.

هنگامی که پوشش به ضخامت دلخواه رسید، قطعه پوشش داده شده در یک کوره پخت قرار میگیرد، جایی که پودر گرم شده ژلگونه میشود. پخت باعث ایجاد پیوندهای گرمایی بین ذرات پودر میشود و در نتیجه یک سطح صاف و سخت ایجاد میشود.

رنگ مایع

رنگ مایع توسط یک اسپری خوب پخش میشود. همچنین از نظر الکترواستاتیکی شارژ میشود اما تاثیری به مراتب کمتر دارد. در حالیکه پوشش پودری با سهولت و تقریباً بدون دردسر لایهها را تشکیل میدهد، در رنگآمیزی مایع برای جلوگیری از قطره قطره شدن یا ریزش رنگ، لازم است که این کار توسط متخصصانی که به خوبی آموزش دیدهاند، انجام شود.

بافت

در بعضی از کاربردها، ظاهر کار رنگآمیزی تقریباً به اندازه عملکرد آن اهمیت دارد.

برخی از بافتها را میتوان با پوشش پودر یا رنگ مایع به اندازهای یکسان بدست آورد، اما دستیابی به برخی دیگر در یک محیط خاص راحتتر است.

دستیابی به بافت با پوششهای پودری بسیار راحتتر است. پوششهای پودری نازک به طور طبیعی بافت بیشتری دارند، در حالیکه لایههای ضخیمتر نرمتر هستند.

از نظر فنی دستیابی به سطح براق با پوشش پودری امکانپذیر است، اما با رنگ مایع بسیار راحتتر است.

برخی از رنگهای مایع در هوا خشک میشوند، در حالیکه برخی دیگر در کوره پخت قرار میگیرند.

برای پوشش پودری و هم برای رنگ مایع طبیعی است که شامل یک آستر و یک پوشش رنگی باشد، با این حال، رنگ مایع ممکن است شامل پوششهای چند رنگ و یک پوشش رویی شفاف باشد.

کارایی

پرداختکاری بهمنظور محافظت از سطوح فلزی در برابر خوردگی و سایر آسیبهای محیطی انجام میشود. اگر در اثر خراشیدن یا بریدن، پوشش پرداختشدهی سطح آسیب ببیند، دیگر به عنوان یک مانع موثر عمل نمی کند.

پوشش پودری عملکرد بهتری نسبت به رنگ مایع دارد. به دلیل پیوند حرارتی که در حین پخت ایجاد میشود و مخصوصا در لایههای بسیار ضخیمتر، این پوشش در برابر خرد شدن، خراشیدن و ساییدگی مقاومت بیشتری دارد. این عملکرد بهویژه برای محصولاتی که در فضای باز استفاده میشوند مانند تیرک مهار پیادهرو یا اسکله و استندهای دوچرخه و موتور سیکلت بسیار مهم است.

پوشش پودری علاوه بر مقاومت فیزیکی، دوام بیشتری در ماندگاری رنگ ایجاد میکند. قرار گرفتن طولانیمدت در معرض رطوبت و نور خورشید و گرما باعث تجزیه رزینهای موجود در رنگ و پوشش پودر میشود. این فرآیند که به «گچی شدن» معروف است باعث از بین رفتن چسبندگی رزین و رنگدانهها میشود. ذرات مبتلا، یک لایه گچمانند روی سطح پوشش ایجاد میکنند.

مراحل اولیه گچی شدن صرفاً ظاهری کمرنگ به پوشش میبخشد، اما در نهایت گچی شدن باعث از بین رفتن پوشش میشود و بدینترتیب حفاظت از سطح را به خطر میاندازد. میزان گچیشدن بستگی به انعطافپذیری رزین دارد. پوششهای پودری مبتنی بر پلی استر به دلیل مقاومت استثنایی در فرآیند گچی شدن، اغلب به عنوان پوشش مقبولتری مورد استفاده قرار میگیرند.

سلامت و ایمنی

مزیت پوشش پودری فقط در دوام بیشتر آن نسبت به رنگ مایع نیست بلکه ذخیره و استفاده از آن نیز ایمنتر است.

رنگ مایع به چند دلیل خطرناک است. اول از همه، قابلیت اشتعال دارد. انبار کردن بیدقت آن میتواند به راحتی منجر به آتشسوزی شیمیایی شود. رنگ مایع همچنین برای سلامتی اپراتورهایی که با آن کار میکنند مضر است.

رنگ مایع ترکیبات آلی فرار (VOC) آزاد میکند. قرار گرفتن طولانیمدت در معرض VOC ها، به ویژه در فضاهای بسته، باعث ناراحتیهای تنفسی و مشکلات عدیده در سلامتی میشود. VOC ها همچنین منبع اصلی آلودگی صنعتی هستند.

از آنجا که پوششهای پودری هیچ مایعی برای تبخیر ندارند، VOC منتشر نمیکنند و کاملاً از خطرات بهداشتی و ایمنی مرتبط دور هستند.

هزینه

پوشش پودری معمولاً در درازمدت از رنگ مایع ارزانتر در میآید، اما هزینههای اولیه آن بیشتر است. رنگ مایع سابقه بیشتری دارد (پوشش پودری در دهه 1950 ساخته شد)، بنابراین تجهیزات و مواد آن به طور گستردهتری در دسترس هستند.

صرفهجویی با پوشش پودرب عمدتاً غیرمستقیم است، اما به سرعت مشخص میشود.

اول اینکه پوششهای پودری نرخ مصرف بهتری دارند. برخلاف رنگ مایع، پودر را میتوان جمعآوری و دوباره استفاده کرد. تقریباً 70٪ از رنگ موقع استفاده به اطراف پاشیده میشود، در حالی که هدررفت پوشش پودری را میتوان زیر 5٪ نگه داشت.

هزینهها هم به شدت تحت تاثیر مقررات ایمنی و محیطزیست قرار میگیرند. از آنجا که رنگ مایع خطرناکتر است، نیاز به سرمایهگذاری بیشتر برای حق بیمه و کاهش خسارت دارد. امکانات پوشش پودری این هزینهها را به حداقل ممکن میرساند.

هزینههای دستمزد برای پوشش پودری کمتر است. به اپراتورهای آموزش دیده متکی نیست. پوشش پودری تقریباً توسط تمام افراد، یا حتی خودکار انجام میشود.

در نهایت، پوشش پودری هزینه اسقاط بسیار کمتری دارد. به دلیل بالا بودن نرخ مصرف، نیاز به دفع آن کمتر است و هر قدر که باید دور ریخته شود، مثل رنگ مایع برای محیط‌زیست مضر نیست.

تکامل و نوآوری‌های دیگر در پرداخت‌کاری

علم مواد در حال تکامل است و به دنبال پوشش‌های نوآورانه‌ای که از مقاومت بیشتری برخوردار بوده و با محیط زیست سازگارند.

“IronArmor” در بازار پرداخت تازه‌وارد است. مانند پوشش پودری در یک لایه الکترواستاتیک اعمال می‌‌شود و یک محافظ بادوام ایجاد می‌کند. با ارائه پایه‌ای متفاوت نسبت به رزین‌های رنگ و پودر، دوام و ماندگاری بیشتری به محصول می‌دهد. این پایه نسبت به رزین در برابر اشعه فرابنفش، نمک، مواد شیمیایی معمول فضای باز و خط و خراش مقاومت بیشتری دارد.

رنگ پودری در مقایسه با رنگ

پوشش پودری و رنگ مشابه‌اند، هر کدام حاوی رزین، رنگدانه‌های رنگی و سایر مواد افزودنی هستند. رنگ علاوه بر اینها دارای حلال است.

رنگ بیشتر در دسترس است. هزینه کمتری دارد و تطبیق رنگ آن با رنگ‌های موجود آسان‌تر است. همینطور هم پرداختی براق‌تر ارائه می‌دهد.

پودر پوشش بهتر، نگهداری کمتر و مقاومت در برابر سایش را فراهم می‌کند و کمی گرانتر است.

هر دوی رنگ و پودر در صورت ماندن در هوای آزاد برای مدت طولانی در معرض گچی شدن قرار می‌گیرند و در نتیجه کمرنگ می‌شود.

منبع: : Powder Coating vs Wet Paint

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.