مقالات

شناخت رنگ پودری (پوشش الکترواستاتیک) – قسمت اول

اپراتور روی قطعه فلزی پوشش پودری اعمال می کند.

پوشش پودری فرآیند پرداختی است که در آن مواد خشک، جریان آزاد، ترموپلاستیک یا پودر ترموست روی یک سطح قرار می گیرند، ذوب می شوند و به یک پوشش یکنواخت تبدیل می گردند. این فرآیند برای مواد مختلف از جمله فلزات، پلاستیک، شیشه و تخته فیبر با تراکم متوسط (MDF) مناسب است و می تواند پوشش های کاربردی و تزئینی را در طیف گسترده ای از رنگ ها، پرداخت ها و بافت ها فراهم کند که در روش های معمول رنگکاری مایع به راحتی قابل دستیابی نیست.
پوشش پودری با دو روش اصلی انجام می شود: رسوب اسپری الکترواستاتیک (ESD) و بستر سیال. در هر دو فرآیند می توان یک لایه پرداخت سخت و یکدست ایجاد کرد که نسبت به پوشش های مایع دوام، مقرون به صرفگی و سازگاری با محیط زیست بیشتری دارد. با این حال، علی رغم اینکه پوشش های پودری نسبت به پوشش های مایع مزایایی دارند، به ویژه در زمینه پوشش ضخیم یا ترافیک بالا، برای کاربردهای تولیدی، مثل پوشش های فیلم نازک یا قطعات بزرگ مناسب نیستند. الزامات و مشخصات مورد نیاز پوشش پودری در یک کاربری خاص – به عنوان مثال ، محیط، مواد لایه بستر، اندازه، هزینه ها، زمان برگشت و غیره – به تعیین نوع فرآیند پوشش دهی کمک می کند.
در حالی که هر فرآیند پوشش دهی دارای مزایا و معایبی است، این مقاله بر پوشش پودری، اصول اولیه فرآیند پوشش پودری، اجزای مورد نیاز و مکانیک سیستم آن تمرکز دارد. علاوه بر این، مزایا و محدودیت های فرآیند پوشش پودری را بررسی و بعضی از ملاحظاتی را که تولیدکنندگان موقع انتخاب ارائه دهنده خدمات پوشش باید به خاطر داشته باشند، ارائه می کند.

فرایند پوشش پودری

پوشش پودری یک فرآیند پرداخت چندمرحله ای مناسب برای سطوح فلزی و غیرفلزی است. این روش شامل مرحله آماده سازی، پیاده سازی و پخت است و دست کم از تفنگ پاشش، اتاقک پاشش و کوره پخت استفاده می شود. برای اینکه فرایند پوشش دهی به راحتی و به صورت بهینه انجام گردد، تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات باید چندین فاکتور را در نظر بگیرند؛ مثلا باید مواد سطحی که پوشش دهی می شوند، خصوصیات آن و همچنین نوع مواد پوشش دهنده پودر را در نظر بگیرند.

مروری بر فرآیند و تجهیزات

بر خلاف فرآیند رنگکاری مایع که از سوسپانسیون مایع استفاده می کند، پوشش پودری یک فرآیند پرداخت خشک است که مواد پودری به کار می برد. در طی فرآیند پوشش پودری، پودر به سطحِ آماده سازی شده اعمال، ذوب و سپس خشک می شود و به یک پوشش محافظ / تزئینی تبدیل می گردد. این فرآیند سه مرحله دارد: آماده سازی سطح، پیاده سازی پوشش و پخت. هر مرحله مجموعه ای از مواد و تجهیزات را شامل می شود که ویژگی های خاص آن مرحله را نشان می دهد (به عنوان مثال، مرحله پخت از یک کوره پخت استفاده می کند)، و اگر به طور صحیح پرداخت شود، به تولید یک پرداخت با دوام و یکدست می انجامد.
مرحله آماده سازی: قبل از استفاده از هرگونه ماده پوشش دهنده پودری، سطح بستر باید تمیز و آماده شود تا اطمینان حاصل گردد که از گرد و غبار، کثیفی و بقایای آن خالی است. اگر یک سطح به اندازه کافی آماده نشده باشد ، باقی مانده و رسوبات باقیمانده می تواند چسبندگی پودر و کیفیت پایان نهایی را تحت تأثیر قرار دهد. یک درمان آماده سازی کامل عمدتا به ماده پوشش داده شده بستگی دارد. با این حال ، برخی از مراحل معمولاً در این مرحله شامل تمیز کردن ، شستشو ، اچ ، انفجار و خشک کردن است و بیشترین استفاده از تجهیزات شامل ایستگاه شستشو، اتاقک های بلاستینگ و کوره های خشک کن است.
روغن، چربی، حلال و بقایای دیگر را می توان در مخازن مواد شوینده قلیایی و خنثی ملایم فرو برد یا در ایستگاه های شستشو از سطح قطعه پاک کرد. ایستگاه های شستشو قادر به پاشش آب گرم، بخار، مواد شوینده و سایر محلول های پیش آماده سازی برای تمیز کردن، آماده سازی شیمیایی و شستشوی سطح قبل از پوشش دهی هستند.
قطعاتی که دارای نقص در سطح هستند – به عنوان مثال، زنگ زدگی، پوسته پوسته شدن، رنگ یا لایه پرداخت قبلی و غیره- به طور کلی نیاز به استفاده از اتاقک بلاستینگ دارند. اتاقک بلاستینگ محفظه ای است که از مایع تحت فشار -معمولاً هوای فشرده شده- برای پاشش مواد ساینده، مانند شن، ماسه، یا شات، به سطح قطعه استفاده می کند. مواد ساینده بقایای سطح را از بین می برد، بافت و سطح تمیزتر و صاف تری ایجاد می کند تا بتوان بر آن پوشش دهی کرد.
در بعضی از موارد نیز از کوره‌ی خشک کن استفاده می کنند. مثل کوره‌ی مورد استفاده در مرحله پخت، کوره‌ی خشک کن باقیمانده آب یا محلولهای قطعه های شسته شده را تبخیر می کند و قطعات را تا دمای مطلوب برای مرحله پیاده سازی پوشش حرارت می دهد.
اگر با توجه به طراحی قطعه لازم باشد که بخشهای خاصی بدون پوشش باقی بمانند، محصولات ماسک زنی (به عنوان مثال ماسک دانه ای) قبل از مرحله استفاده بر روی لایه بستر اعمال می شوند. این محصولات در انواع و اشکال استاندارد و سفارشی موجود است. به طور کلی، از فیلم کاغذ یا پلاستیکی پوشیده شده با چسب حساس به فشار ساخته شده اند که باعث می شود به زیر لایه بچسبند و موقع تماس با مواد پودری از قسمت پوشش دهی شده محافظت کنند.

مرحله پیاده سازی:

همانطور که در بخش قبلی بحث شد، دو نوع ماده پوشش دهنده پودری وجود دارد. نوع مواد پوششی که در پوشش دهی استفاده می شود، تا حدی روش کاربرد را تعیین می کند. دو روش اصلی برای پوشش پودر توسط تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات وجود دارد: رسوب الکترواستاتیک (ESD) و پوشش پودری بستر سیال.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.