مقالات

چرا ترمیم با رنگ الکترواستاتیک بهتر است؟

متداول‌ترین مکان‌هایی که ممکن است سطوح رنگ شده با الکترواستاتیک داشته باشند، شامل دفاتری با چیدمان مبلمان فلزی و همچنین کارخانه‌ها، سالن‌های بدنسازی و مدارس دارای رختکن است.
سایر مکان‌ها و مواردی که می‌توانند از مزایای فرآیند رنگ‌کاری الکترواستاتیک بهره‌مند شوند، عبارتند از:
کابینت‌ها و قفسه‌های ذخیره‌سازی در دفاتر بزرگ، انبارها و فروشگاه‌های خرده‌فروشی
دیوارهای فلزی خارجی در ساختمانهای تجاری یا صنعتی
حصارها و نرده‌های موجود در مکان‌های دیدنی تاریخی، مناطق تفریحی عمومی یا شهربازی‌ها
لوله‌های مجاری تهویه در ساختمانهای تجاری، صنعتی یا مدرسه و سایر ساختمان‌های عمومی
نقاشان تجاری مشغول در زمینه الکترواستاتیک و تولیدکنندگان تجهیزات رنگ‌کاری الکترواستاتیک، اغلب دستگاهی را که برای اتمیزه کردن و پاشش رنگ طراحی شده است، «گردپاش» یا «تفنگ رنگ» می‌نامند؛ به این دلیل که از نظر ارگونومیکی طوری طراحی شده است که مانند تفنگی در دست شما قرار بگیرد.

رنگکاری الکترواستاتیک چیست؟

رنگ کاری الکترواستاتیک فرایندی است که از تجهیزات تخصصی برای شارژ الکتریکی و سیال کردن رنگدانه پودری استفاده و ذرات را به عنوان روکش روی سطح اسپری می‌کند.
فرآیند رنگ‌کاری الکترواستاتیک به خاطر استفاده از رنگ پودری، به عنوان یکی از سیستم‌های «رنگکاری خشک» طبقه‌بندی می‌شود و ترکیبات آلی فرار (VOC)، آلاینده‌های خطرناک (HAP) و حلال‌هایی را که اغلب در سایر فرآیندهای رنگ‌کاری دیده می‌شود، حذف می‌کند.
بار الکتریکی مورد استفاده در این فرایند به دو روش عمل می‌کند:
باعث می‌شود که ذرات پودر شارژ شده مثل مایع رفتار کنند؛ در هوا حرکت ‌کنند و روی سطح هدف قرار بگیرند.
جذب بارهای متضاد را تسهیل می‌کند. از آنجا که ذرات دارای بار مثبت در جستجوی نزدیکترین میدان‌اند، یک کشش متقابل به هم متصلشان می‌کند، سپس پوششِ ایجاد شده را به سطح رسانایی که روی آن اسپری شده است، پیوند می زند.
پوشش پیوندیافته که با استفاده از روش رنگ‌کاری الکترواستاتیک ایجاد شده، سطح زیرین را از خوردگی که ممکن است در اثر رطوبت و عناصر اکسیدکننده در هوا به وجود آید، محافظت می‌کند. یک پرداخت با کیفیت عالی ظاهری شبه نو به خود می‌گیرد.
برای مواد متخلخل، مانند چوب، سطح پوشش‌دهی شده از طریق فرایند الکترواستاتیک می‌تواند در برابر رطوبت موجد کپک و قارچ مقاومت کند و می‌تواند باعث پوسیدگی شود. در پروژه‌هایی که چوب، پلاستیک یا مواد رسانا با بار منفی‌تر هدف قرار گرفته است، ممکن است مراحل مقدماتی خاصی برای اطمینان از پوشش و کیفیت مناسب مورد نیاز باشد.

تاریخچه مختصری از فناوری رنگ کاری الکترواستاتیک

پرداخت الکترواستاتیک در سال 1931 توسط هارولد رانسبورگ ابداع شد؛ وقتی که، او به عنوان یک جوان، مجبور شد برای کمک در کار پدرش، شرکت هارپر جی. رانسبورگ در ایندیاناپولیس، تحصیلات دانشگاهی‌اش را ترک کند. هارولد در طول کار بر سنگینه‌ها و لوازم فلزی، آزمایشاتی را پیرامون تجهیزات شناخته شده برای باردهی به ذرات رنگ طراحی کرد و سیستم رنگ‌کاری الکترواستاتیک را تحت عنوان «فرآیند شماره 1» توسعه داد. این روند در طول جنگ جهانی دوم برای رنگ‌کاری لوازم و مهمات مورد استفاده گسترده قرار گرفت.
با ادامه آزمایشات، رانسبورگ آموخت که می‌تواند به ذرات اتمی رنگ بار منفی بدهد و همچنین محصولی که باید پوشش‌دهی شود را باردار – یا آن را به یک میدان خنثی تبدیل کند – و یک میدان الکترواستاتیک ایجاد کند؛ این میدان ذرات رنگ را به سمت خود می‌کشد. به واسطه یکسری نوآوری‌ها، رانسبورگ فرآیند شماره 2 را در سال 1948 توسعه داد و در اواسط دهه 1950 تفنگ افشانه‌ای را برای این فرآیند معرفی کرد. فرآیند و تجهیزات رنگ‌کاری الکترواستاتیک در دهه 1960 بیشتر مورد استفاده قرار گرفت.
امروزه پیشرفت‌ها، از جمله در کاربردهای جدای از حیطه‌ی رنگ‌کاری، ادامه دارد. مشاغل تجاری و صنعتی و نهادهایی مانند مدارس، بیمارستان‌ها و دولت‌ها می‌توانند از فناوری رنگ‌کاری الکترواستاتیک، فرآیندی که بیش از 80 سال پالوده شده است، بهره‌مند شوند. در {وب‌سایت} «رنگ‌کاری و ترمیم آلپین»، ما از این فرایند قابل اعتماد استفاده می‌کنیم تا پروژه‌های شما را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

رنگ کاری پودری چطور عمل می‌کند؟

از آغاز تا پایان فرآیند رنگ‌کاری الکترواستاتیک، اپراتور از تجهیزات تخصصی برای اتمیزه کردن رنگ و کنترل اتصال و جریان بین آن و میدان هدف استفاده می‌کند.
برای دریافت بار و جذب الکترواستاتیک از سطح هدف، باید قابلیت رسانایی و مقاومت ویژه رنگ‌های مورد استفاده شناخته شود. مقاومت ویژه الکتریکی معیار سنجش میزان مقاومت مواد در برابر جریان الکتریکی را نشان می‌دهد. رنگ با مقاومت پایین به راحتی امکان حرکت بار الکتریکی را فراهم می‌کند.
قابلیت رسانایی نشان‌دهنده مقدار دوجانبه‌ی مقاومت ویژه و میزان توانایی در هدایت جریان الکتریکی است. در برخی پروژه‌ها، رنگ‌های بر پایه آب ممکن است بیش از حد رسانا بوده و مناسب تجهیزات رنگ‌کاری الکترواستاتیک نباشند.
در پوشش‌های پودری، عوامل رسانایی چندان مورد نیاز نیست؛ چرا که نازل تفنگ رنگ الکترواستاتیک ذرات را اتمیزه می‌کند. بنابراین عوامل رسانایی کمتر در کاهش یا از بین بردن آلاینده‌ها نقش دارند.

نمونه هدف: رختکن

به عنوان نمونه، پروژه‌ای را در نظر بگیرید که برای انجام آن پیمانکار نقاشی‌ای مانند ما استخدام می‌کنید تا کمدهای رختکن ژیمناستیک دبیرستانی را نوسازی کند. به کمدها تحت عنوان «هدف»ی که رنگ بر آن اسپری می‌شود، اشاره می‌کنیم.

پیش از پاشش (اسپری کردن)، آماده‌سازی‌های لازم را روی سطح مورد نظر انجام می‌دهیم. در مورد سطوح فلزی، این آماده‌سازی شامل مراحل زدودن لکه‌ها، آلودگی‌ها، پریدگی رنگ، زنگ زدگی، خط و خراش است.

برای هر پروژه، کار آماده‌سازی شامل ترکیب کردن رنگ مطابق دستورالعمل‌های ارائه شده توسط تولیدکننده تجهیزات نقاشی الکترواستاتیک نیز می‌باشد. این امر چسبندگی، فرایند اتمیزه کردن مناسب، ویسکوزیته، سطح رسانایی، حتی کاربرد و ایمنی مناسب را تضمین می‌کند.

با شروع فرآیند نقاشی، از تجهیزات تفنگ رنگ برای باردار کردن ذرات رنگ استفاده خواهیم کرد. تولیدکنندگان تجهیزات نقاشی الکترواستاتیک از این امر به عنوان اتمیزه کردن رنگ یاد می‌کنند و دانشمندان و مهندسان این فرآیند را یونیزه کردن ذرات رنگ می‌نامند.

ذرات باردار شده توسط تفنگ رنگ، یک میدان الکترواستاتیک بین نازل تفنگ رنگ و سطح هدف ایجاد می‌کنند. بدین ترتیب اصول الکترواستاتیک به مرحله اجرا در می‌آید. با اتمیزه شدن ذرات رنگ، کمد هدف باردارشده‌، ذرات با بار مخالف را به سمت خودش می‌کشد. از این جاذبه برای هدایت جریان ذرات باردار از طریق نازل تفنگ رنگ استفاده می‌کنیم.

ذرات رنگ فقط به ناحیه سطح بازِ باردار شده می‌پیوندند. هنگامی که ذرات سطح هدف را می‌پوشانند، بار از بین می‌رود و از طریق میدان به منبع تغذیه برمی‌گردد و مدار الکتریکی را تکمیل می‌کند. از آنجا که بار موجود بر سطح کمدِ هدف پس از ایجاد پیوند بین بارهای مخالف تغییر می‌کند، سطح پوشش داده شده جذب ذرات رنگ را متوقف می‌نماید.

فرآیند الکترواستاتیک با کاربرد یکنواخت و با کیفیت از پوشش انجام می‌شود. بیشتر ذرات اتمیزه اسپری شده از تفنگ رنگ روی کمد می‌نشینند و به آن می‌چسبند. مهندسان این کار را «راندمان انتقال بالا» می‌نامند و در هنگام بهینه‌سازی، میزان راندمان کاربرد رنگ را بیش از 90٪ اندازه‌گیری کرده‌اند.

چگونه نقاش الکترواستاتیک می‌تواند دقیق باشد؟

نقاش با استفاده از ابزارهای مناسب می‌تواند از  فرایند الکترواستاتیک برای اثرگذاری بر مسیر رنگ استفاده کند؛ چرا که ذرات به اندازه کافی کوچک هستند تا از طریق بار تفنگ رنگ کنترل شوند. در محیط‌های داخلی پروژه، نقاش با به حداقل رساندن جریانهای هوا که ممکن است در جریان ذرات رنگ دخالت داشته باشد، اثر گذاشته است، و به این ترتیب، کنترل بیشتری بر سرعت حرکت ذرات به سمت هدف ایجاد می‌کند. این امر به اپراتور تفنگ الکترواستاتیک قدرت می‌دهد تا میزان استفاده از رنگ و زمان را بهینه کند.

انتخاب رنگ همچنین به راندمان تجهیزات سیستم نقاشی الکترواستاتیک کمک می‌کند؛ زیرا بعضی از ذرات بار یونیزه کردن را راحت‌تر از سایرین می‌پذیرند. مهندسان سازنده تجهیزات این امر را هنگام طراحی و تولید محصولات در نظر می‌گیرند و ضمن لحاظ کردن استانداردهای کیفیت مرتبط با لایه پرداخت، محصولاتی را ارائه می‌دهند که از بالاترین استانداردهای راندمانی برخوردارند.

پوشش‌ یا پوشش‌دهی چیست؟

ذرات رنگی با بار الکترواستاتیک آنقدر به میدان هدف جذب می‌شوند که کناره، لبه، گوشه و قسمت‌های پشتی را که جلوی دستگاه اتمایزر نیستند هم پوشش‌دهی می‌کنند. این جذب باعث کاهش میزان کار تمیزکاری و روتوشکاری می‌شود و نسبت سطح پوشیده شده به حجم رنگ را افزایش می‌دهد.

تجهیزات رنگ الکترواستاتیک

تجهیزات رنگ‌کاری محصول در محل تاسیسات الکترواستاتیک با تجهیزاتی که برای رفتن به مکان مشتری و کار در محل (on-site) مورد نیاز است، تفاوت دارد و اقدامات حفاظتی مناسب را می‌طلبد.

در این قسمت بر تجهیزات مورد نیاز برای پروژه‌های رنگ‌کاری تجاری یا صنعتی و اساسی تمرکز می‌کنیم که باید در محل انجام شوند. بدین منظور تجهیزات فرآیند رنگ‌کاری الکترواستاتیک باید به صورت سیستمی قابل حمل باشد که موارد زیر را شامل می‌شود:

  • تفنگ رنگ با اتمایزر: قطعه اصلی تجهیزات الکترواستاتیک. با گذشت زمان، تفنگ‌های رنگی وزن کمتری پیدا کرده و قابلیت حمل و نقل آنها برای کار در محل مشتری بهینه شده است. مهم‌ترین چیز در طراحی تفنگ، دستگاه و اسپری یونیزه کننده با مدار مقاومت ولتاژ بالا است که با توجه به مسائل ایمنی ساخته می‌شود. این امر ممکن است به صورت خودکار یا دستی باشد که به صورت ارگونومیک کار می‌کند تا کنترل انگشت بر سوئیچ روشن / خاموش و کار با نازل اسپری آسان شود. بسیاری از طرح‌های تفنگ رنگ، کنترل ولتاژ را کامل می‌کنند تا اپراتور تفنگ بتواند به راحتی طیف وسیعی از ولتاژ را تنظیم کند.
  • حسگر: در انتهای نازل، حسگری میزان خروج و کاربرد رنگ را کنترل می‌کند. بسته به اندازه و شکل اجسام و همچنین سایر نیازهای پروژه مشخص شده، می‌توان این حسگر را خاموش کرد.
  • مخزن: مخزن، رنگ را تا زمانی که از طریق شلنگ سیال به سمت تفنگ رنگ منتقل شود، نگه می‌دارد. اندازه مخزن در ظرفیت گالن محدوده، به اپراتورهای سیستم رنگ الکترواستاتیک اجازه می‌دهد میزان ذخیره را متناسب با اندازه پروژه، نیازهای حرکت و محدودیت‌های فضای کار، انتخاب کنند.
  • کمپرسور: این مؤلفه سیستم مکانیکی را که به رنگ از مخزن به سمت تفنگ رنگ فشار می‌آورد، کنترل می‌کند. کمپرسورها شامل عملکردهای کنترل آلودگی و مؤلفه‌های ایمنی هستند.
  • منبع تغذیه تفنگ رنگ و کمپرسور: این مؤلفه در واقع یک ژنراتور با یک سری تنظیمات ولتاژ بالا و پایین برای اعمال‌کننده‌های رنگ الکترواستاتیک، قابل تنظیم توسط اپراتور برای استفاده از تفنگ یا اتمیزر چرخشی صنعتی است. منبع تغذیه ضمن حفظ ایمنی، بازده انتقال تفنگ رنگ را کنترل می‌کند. پنل نمایش در بخش منبع تغذیه به اپراتور و مدیر اجازه می‌دهد تا به راحتی تنظیم ولتاژ یا جریان را مانیتور و کنترل کنند. مؤلفه‌های ایمنی شامل نمایشگرهایی هستند که نمایانگر اضافه بار و عیب و نقص در کابل یا تنظیم مجدد سوئیچ هستند.
  • کابل ولتاژ بالا: به عنوان بخشی از سیستم رنگ‌کاری الکترواستاتیک، یک قطعه یکپارچه برای اطمینان از عملکرد ایمن است.
  • شلنگ سیال: کمپرسور را به تفنگ رنگ متصل و به عنوان کانال انتقال‌دهنده ذرات رنگ قبل از اتمیزه شدن عمل می‌کند.
  • چرخ: به منظور سازماندهی اجزای سیستم، چرخ امکان حمل آسان تجهیزات را به محل کار فراهم می‌کند. مانند سایر مؤلفه‌ها، طراحی ایمنی سیستم را کامل می‌کند.
  • لوازم جانبی: این لوازم به شکل اعمال‌کننده‌های پرداخت هستند که می‌توانند به انتهای نازل تفنگ رنگ وصل شوند. رنگ‌کاران از این لوازم مطابق نیاز پروژه و مشخصات محل کار استفاده می‌کنند.
  • مونتاژ مولتی-والو: در صورت لزوم، والوهای متعدد تغییر ذخیره مایعات را در پروژه‌هایی که نیاز به چندین رنگ یا استفاده از پوشش‌های مختلف دارند، آسان می‌کند.
  • سیستم‌های کنترل جریان با مانیتور: این سیستم‌ها به اپراتورها امکان می‌دهد تا راندمان رنگ را به طور کارآمدتری کنترل کنند.

تولیدکنندگان تجهیزات فرآیند رنگ‌کاری الکترواستاتیک قطعات را به عنوان سیستم‌های یکپارچه به فروش می‌رسانند. این کار باعث اطمینان از عملکرد، کیفیت پرداخت و ایمنی می‌شود. در نقاشی و ترمیم آلپ، ما از تجهیزات رانسبورگ برای اطمینان از کنترل کیفیت استفاده می‌کنیم و پروژه شما بدون نقص انجام شود.

پنج مزیت برتر رنگ‌کاری الکترواستاتیک

فواید رنگ‌کاری الکترواستاتیک به خاطر فناوری‌ای است که نیرویش را از اصول الکترواستاتیک می‌گیرد. ترکیبی از تجهیزات کاربرد رنگ و فناوری فرمول رنگ، توانایی ما را در مرمت دارایی‌های تجاری، صنعتی و سازمانی متحول کرده است.

به خاطر بیش از هشت دهه نوآوری در فناوری، مطابق زیر می‌توانید مزایای انتخاب‌ مرمت نسبت به دورریزی یا تعویض موارد ارزشمند یا گران‌قیمت را ملاحظه کنید:

1. کاهش هدررفت رنگ

وقتی پای صحبت‌ متخصصان رنگ‌کاری و مرمت  درباره فرایند رنگ‌کاری الکترواستاتیک بنشینید، می‌شنوید که اغلب از رنگ به عنوان «پوشش» یاد می‌کنند. این امر را وقتی که فرایند رنگ‌کاری الکترواستاتیک و نحوه پوشش‌دهی ذرات رنگ موقع حرکت اسپری اطراف گوشه‌ها و پیچ و خم‌ها را تماشا ‌کنید، متوجه می‌شوید.

کیفیت پوشش این رنگ است که باعث می‌شود حداکثر مقدار رنگدانه به سطح بچسبد و میزان رنگی که از سطح هدف جا می‌ماند، کاهش یابد. راندمان انتقال، یا درصد رنگ استفاده شده بدون هدررفت، درصد بالایی از مقدار بارگذاری شده در اسپری است.

این کاهش هدررفت می‌تواند در هر گالن رنگ به صرفه‌جویی 25 تا 75 دلار، بسته به روش‌های دیگر مثل فشار بالا یا هوا کمکی، منجر شود که فرآیند پوشش الکترواستاتیک جایگزینشان می‌شود.

2. سطحی صاف و یکدست  رنگ‌کاری شده با روش الکترواستاتیک که کاملا نو به نظر می‌رسد

کیفیت پرداخت به دست آمده با استفاده از رنگ‌کاری الکترواستاتیک می‌تواند به وسیله‌ای که سال‌ها استفاده شده است، ظاهری نو بدهد.

3. رنگ‌کاری سریع‌تر و زمان خشک شدن کمتر به معنای زمان تعلیق کمتر برای کار شماست.

شبیه به روش‌های پاشش هوا، فرایند الکترواستاتیک رنگ‌کاری را سرعت می‌بخشد. رنگ اعمال شده سریعتر از روش‌های اسپری مایع خشک می‌شود و نیازی به کوره‌های حرارتی ندارد. دیگر نیازی نیست هفته‌ها منتظر تخلیه دود یا فضاهایی که به طور موقت بلااستفاده‌اند، باشید. مشاغل عادی می‌توانند ظرف چند روز از سر گرفته شوند.

4. پرداختی بادوام مخصوص کارهای سنگین و پر رفت و آمد

خواص چسبندگی ایجاد شده در فرآیند الکترواستاتیک منجر به محافظت بالا در برابر خوردگی، سایش هوا و استفاده سنگین می‌شود. دوام بالا به ویژه وقتی که دارایی‌های شما در معرض رطوبت داخلی و خارجی قرار بگیرند، بااهمیت است.

5. صرفه‌جویی در پول و زمان

دفعه بعدی که خواستید وسایلی را که هنوز کاربردی هستند اما «کهنه به نظر می‌رسند»، دور بیندازید، نظر یک پیمانکار متخصص در رنگ‌کاری الکترواستاتیک را بپرسید. ممکن است بفهمید که مرمت گزینه‌ای مناسب است. پوشش رنگی مناسب می‌تواند منابع اصلی شما را گسترش داده و از کالایی با ارزش برای سال‌ها محافظت کند.

برای رنگ‌کاری وسایل خود به رنگ پودری تهران اعتماد کنید

موقع انتخاب پیمانکار رنگ‌کاری و مرمت برای نیازهای تجاری و صنعتی خود کسی را می‌خواهید که سابقه شغلی‌اش نشان‌دهنده اعتماد پایدار مشتریانش باشد. همچنین باید پیمانکاری را انتخاب کنید که اپراتورهای تجهیزات رنگ‌کاری الکترواستاتیک آن از تمام ابعاد فرآیند، تجهیزات و مواد آگاهی داشته و در زمینه ایمنی کاملا جدی و منظم باشند.

برای رنگ‌کاری و مرمت، و به ویژه در روش‌های ایمنی-ضرور و آگاه از هزینه مانند رنگ‌کاری الکترواستاتیک، سطح اطمینان مورد نیاز شما باید بالا باشد. «رنگ‌کاری و مرمت آلپ» از سال 1990 ایمنی در محل کار و نتایج نهایی با کیفیت بالا به مشتریان ارائه می‌دهد.

تقریباً سه دهه است که دیده‌ایم فناوری‌ها و روش‌های زیادی آمده و رفته‌اند. رنگ‌کاری الکترواستاتیک امروزی، که حدود یک دهه از عمر آن گذشته است، ممکن است بهبود یابد یا در نهایت با یک روش یا فناوری دیگر جایگزین شود – اما رویکرد ما همیشه استفاده از روش‌ها و فناوری‌های متداول برای دوام، ماندگاری و هزینه خواهد بود. مشتریان ما همیشه شاهد کیفیت خدمات و ایمنی در محل، از جمله استفاده بی‌خطر از تجهیزات و روش‌های اساسی که ارائه می‌دهیم، هستند.

منبع:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.