مقالات

آیا همه چیز را می‌شود با رنگ پودری روکش کرد؟

رنگ‌های پودری در مقایسه با رنگ‌های مایع نقاط قوت بسیاری دارند و همین امر باعث شده در بسیاری موارد اولین انتخاب برای روکش‌ کردن بستر‌های مختلف باشد. اما یک مانع بزرگ وجود دارد که باعث می‌شود همه‌ی مواد گزینه مناسبی برای روکش شدن توسط رنگ پودری نباشند. تمامی بستر‌هایی که قرار است توسط رنگ‌های پودری روکش شوند می‌بایست پس از اعمال ذرات پودر وارده کرده شده و پخته شوند، بنابراین این بستر‌ها باید توانایی مقاومت در برابر دمای بالای کوره‌های پخت را داشته باشند.

رنگ پودری، انتخاب شماره یک برای روکش کردن بستر‌های فلزی

فرآیند اعمال رنگ پودری بر روی  بستر‌های فلزی بسیار ساده‌تر از بستر‌های دیگر است. زیرا فلزات می‌توانند به صورت الکتریکی (به جز آلومینیوم) شارژ شده و ذرات پودر به صورت الکترواستاتیک به سطح آن‌ها بچسبند. این روش تضمین کننده یک روکش واقعا خوب و مقاوم است. اما برخلاف تصور رایج رنگ پودری را نمی‌توان بر روی همه‌ی بستر‌های فلزی اعمال کرد. اگر سطح بستر فلزی نتواند شارژ الکترواستاتیک را در خود نگه‌دارد، پودر قادر به چسبیدن به سطح آن نخواهد بود و امکان روکش کردن بستر بوسیله رنگ پودری فراهم نمی‌شود. علاوه براین بستر‌های فلزی‌ای که قرار است به وسیله رنگ پودری روکش شوند باید توانایی مقاومت درجه حرارت بالایی که در فرآیند پخت استفاده می‌شود را داشته باشد. فلزات زیر جزو مواردی هستند که به خوبی توسط رنگ پودری روکش می‌شوند:

  • آلومینیوم
  • فولاد ضد زنگ
  • فولاد نرم
  • فولاد گالوانیزه
  • فولاد آبکاری شده
  • آلیاژ‌های فلزی

برای روکش کردن بستر‌های غیرفلزی و بستر‌های از جنس آلومینیوم ابتدا باید بستر را تا دمای پخت گرم کرد و سپس ذرات پودر را بر روی آن اسپری کرد. این روش به خوبی روش الکترواستاتیک نیست اما روکش نهایی تا حد زیادی مشابه آن است و از مقاومت و دوام خوبی برخوردار است. 

برخی از بستر‌های غیر فلزی که قابل روکش شدن با رنگ پودری هستند

  • شیشه: واضح است که شیشه توانایی بسیار خوبی در تحمل گرما دارد، بنابراین در فرآیند پخت رنگ‌های پودری دچار مشکل نمی‌شود. معمولا رنگ‌های پودری‌ای که برای روکش کردن بستر‌های شیشه‌ای استفاده می‌شوند بر پایه رزین هستند. البته گاهی اوقات بستر‌های شیشه‌ای با پوشش‌های پودری بر پایه سرامیک نیز روکش می‌شوند، این روش بیشتر در پخت ظرف و ظروف متداول است.
  • چوب و فیبر: این ممکن است تعجب‌آور باشد، اما دمای سوخت بسیاری از چوب‌ها نسبت به دمای پخت رنگ‌های پودری بسیار پایین‌تر است. قطعات چوبی‌ای که توسط رنگ‌های پودری روکش می‌شوند دوام و طول عمر بسیار بیشتری خواهند داشت. از مناسب‌ترین بستر‌های چوبی برای روکش شدن توسط رنگ پودری می‌توان به تخته‌های آشپزخانه و کابینت‌ها اشاره کرد.
  • کامپوزیت‌ها: الیاف کربن و سایر کامپوزیت‌ها می‌توانند توسط رنگ‌های پودری روکش شوند. البته الیاف کربن به دلیل ناهمواری‌هایی که دارند ممکن است به خوبی توسط رنگ‌های پودری روکش نشوند.

بهترین مواد برای روکش کردن توسط رنگ پودری، فلزاتی هستند که رسانای الکتریکی‌اند، زیرا ذرات پودر به خوبی به سطح این بستر‌ها می‌چسبند و در نهایت یک روکش بسیار مقاوم و خارق العاده با تمام ویژگی‌های خاص روکش‌های پودری را به ارمغان می‌آورند. در رابطه با سایر مواد برای اینکه روکش نهایی همانند روکش فلزات رسانا، مقاومت و دوام بالایی داشته باشد شما نیاز به مهارت و توانایی بسیار بالایی خواهید داشت اما نباید ناامید شد چرا که این مهارت با تمرین زیاد و آزمون و خطا به دست خواهد آمد و شما روزی قادر به خلق یک اثر هنری خواهید بود.

اگر پروژه‌ای دارید و در انجام آن نیاز به کمک و راهنمایی دارید، با ما تماس بگیرید. ما خوشحال خواهیم شد که بتوانیم به شما  در پیشبرد اهداف‌تان کمک کنیم.

منبع: Not All Metals Can Be Powder Coated

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.