مقالات

انواع رنگ پودری

انواع مختلفی پوشش پودری وجود دارد که در صنایع زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هرکدام از آن دارای ویژگی‌ها و کاربرد‌های خاص خود هستند و از جمله آن‌ها می‌توان اپوکسی، پلی‌استر، سوپر پلی‌استر، هیبرید‌های اپوکسی-پلی‌استر،فلوئور پلی‌میر و پلی اورتان‌ها را نام برد.

اپوکسی‌ها

اپوکسی‌ها ماندگار هستند، سختی بسیار خوبی دارند و احتمالا بهترین مقاومت را در برابر خوردگی و مواد شیمیایی دارند. از دیگر نکات مثبت قابل توجه اپوکسی‌ها می‌توان به سهولت استفاده و طیف رنگی وسیع‌ آن‌ها شاره کرد. رنگ‌های پودری اپوکسی بیشتر برای روکش کردن بستر‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.  از مضرات رنگ‌های اپوکسی این است که در برابر هوا و نور خورشید مقاومت بالایی ندارند و اگر در طولانی مدت در معرض نور خورشید قرار بگیرند رنگ آن‌ها محو می‌شود. این نقطه ضعف بیانگر این است که اپوکسی‌ها برای روکش کردن وسایلی که در معرض هوای آزاد و نور خورشید هستند گزینه مناسبی نخواهند بود. اما می‌توان از آن به عنوان یک لایه زیرین برای افزایش مقاومت رنگ محصولاتی که در فضای باز قرار می‌گیرند استفاده کرد.

پلی‌استر‌ها

پلی‌استر‌ها یکی از متداول‌ترین و محبو‌ب‌ترین انواع رنگ‌های پودری هستند. دو نوع از پلی‌استر‌ها بیشترین استفاده را در صنعت رنگ پودری دارند TGIC و TGIC-free. هر دوی این پلی‌استر‌ها در برابر ضربه مقاومت خوبی داشته و انعطاف‌پذیری بالایی دارند، همچنین در برابر مواد شیمیایی نیز مقاوم هستند. همچنین پلی استر مقاومت زیادی در برابر زرد شدن هنگام پخت بیش از حد نشان می‌دهد. به همین دلیل پوشش پلی استر می‌تواند مقاومت خوبی به مدت ۱ تا ۳ سال در برابر اشعه فرابنفش داشته باشد. از دیگر مزیت‌های پلی‌استر‌ها می‌توان تنوع رنگ بالا و سطح براق و جلوه‌های ویژه‌ای که فراهم می‌کنند اشاره کرد. معمولا به دلیل مزیت‌های بسیار زیاد پلی‌استر‌ها، آن‌ها اولین انتخاب کسانی هستند که قصد شروع به کار با رنگ‌های پودری را دارند. 

پلی‌استر‌های بسیار با دوام

پلی‌استر‌های بسیار بادوام در حال تبدیل شدن به فوق ستاره در بین  رنگ‌های پودری پلی‌استری هستند. آن‌ها به طور متوسط ۵-۱۰ سال بیشتر از پلی‌استر‌های معمولی رنگ و براقیت خود را حفظ می‌کنند. و نه تنها رنگ و براقیت‌شان بیشتر است بلکه در برابر رطوبت و خوردگی نیز مقاومت بیشتری دارند. در طی چند سال گذشته این رنگ‌های پلی استار بسیار با دوام به دلیل قیمت و ویژگی‌های غیرقابل انکارشان بسیار محبوب شده‌اند. قابلیت‌هایی که ذکر کردیم رنگ‌های پودری پلی استر بسیار با دوام را تبدیل کرده است به یک انتخاب بسیار مناسب هم برای فضاهای داخلی و هم فضای باز.

هیبرید‌های اپوکسی-پلی‌استر

اپوکسی‌ها و پلی‌استر‌ها یکی از رایج‌ترین انتخاب‌ها برای ساخت رنگ‌های پودری هیبرید هستند. این هیبرید‌ها را می‌توان در نسبت‌های مختلفی ترکیب کرد تا خصوصیات اپوکسی‌ها و پلی‌استر‌ها در آن‌ها برجسته‌تر باشد. پلی‌استر‌ها در ترکیب با اپوکسی‌ها مقاومت‌شات افزایش می‌یابد. اضافه کردن رزین به این ترکیبات نیز باعث می‌شود بسیار ارزان‌تر از اپوکسی‌های خالص باشند. پلی‌استر‌ها باعث کاهش خوردگی و مقاومت شیمیایی اپوکسی‌ها می‌شوند اما قادر به اضافه کردن توانایی مقاومت در هوا در ترکیب نیستند. ترکیبات هیبریدی معمولا وقتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نیاز به یک روکش بسیار زیبا و با عملکرد عالی داریم. از کاربرد‌های هیبرید اپوکسی-پلی‌استرها می‌توان به اجاق گاز‌ها و مماشین‌های  ظرفشویی اشاره کرد.

فلوئوروپلیمیر‌ها

فلويوروپلیمیر‌ها معمولا به دلیل مقاومت زیاد در برابر هوا، رنگ و درخشش‌شان بیشترحوو در معماری کاربرد دارند. مقاومت بسیار بالای آن‌ها در برابر خوردگی، آب و هوا آن‌ها تبدیل به یک گزینه بسیار مناسب برای معماری‌های فضای آزاد کرده است. دو نوع عمده فلوئوپلیمیر‌ها FEVE و PVDF هستند. PVDF فلوئوپلیمیر‌ها همیشه به یک زیر ساز احتیاج دارند. فرقی نمی‌کند زیرساز‌ها از جنس رنگ‌های مایع باشند و یا پودری. رزین های FEVE یکی از محبوب‌ترین پوشش های پودری هستند چرا که پوشش مناسبی برای لوازم فضای آزاد هستند. FEVE ها بر پایه‌ی فلزات فلوروپلیمر می‌توانند به‌خوبی بچسبند. این پوشش به‌خوبی در سطح فلز پخش می‌شود و به‌صورت یکنواخت و منظم به شما تحویل داده می‌شود.

پلی‌اورتان‌ها

پلی‌اورتان‌ها از نظر شیمیایی قابل مقایسه با پلی‌استر‌ها هستند. بستر‌ها روکش شده با پلی‌اورتان‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای صاف و مقاوم در برابر خوردگی‌های شیمیایی هستند. که باعث می‌شود آن‌ها برای کاربرد‌هاییی مانند مخازن سوخت مناسب باشند. سایر کاربرد‌های پلی‌اورتان‌ها در روکش کردن تجهیزات کشاورزی، رنگ اتومبیل و … است. یکی از نقاط ضعف رنگ آمیزی با پلی‌اورتان ‌ها این است که اگر بخواهید چند لایه از آن برروی بستر بپاشید شروع به برآمده شدن و ضعیف شدن می‌کند. همچنین ممکن است به هنگام پخت آن در فر، دود تولید شود. پلی‌اورتان‌ها به دلیل رزین استفاده شده در آن‌ها معمولا نسبت به انواع دیگر رنگ‌های پودری گران‌تر هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.