مقالات

بهداشت و ایمنی در استفاده از رنگهای پودری

خطرات سلامتی و ایمنی

از خطرات اصلی استفاده از رنگ‌های پودری می‌توان به احتمال انفجار گرد و غبار، شوک الکتریکی منجر به آتش‌سوزی، قرار گرفتن در معرض مواد خطرناک، هوای فشرده و … را نام برد

انفجار گرد و غبار و خطر آتش سوزی:

فرآیند‌های مربوط به اختلاط هوا و پودر‌های آلی قابل احتراق می‌تواند خطرناک باشد. انفجار گرد و غبار در دو حالت ممکن است رخ دهد:

۱- غلظت پودر در هوا بالاتر از کف حد انفجاری باشد.

۲- یک منبع احتراق با میزان انرژی لازم در ابر غبار وجود داشته باشد. چنین منابع احتراقی می‌توانند سطوح گرم، شعله‌های باز، تخلیه‌های الکتریکی یا الکترواستاتیک باشند.

هنگامی که لایه‌ای از پودر‌های رسوب شده یا ابر پودر در تماس با منابع احتراق ذکر شده در گزینه ۲ باشند، ممکن است آتش سوزی اتفاق بیفتد. این نوع آتش سوزی‌ها می‌توانند منجر به انفجار شوند.

پودر‌های حرارتی فقط در محدوده مشخصی از غلظت پودر مخلوط در هوا خطرناک هستند. در یک کارخانه رنگ پودری که به خوبی طراحی و راه اندازی شده باشد، این غلظت‌ها فقط در سیستم پاشش و ریکاوری اتفاق می‌افتد و به همین دلیل در طراحی آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

دمای احتراق برای غلظت معمول پودر در هوا بسیار زیاد است. دمای احتراق پودر اپوکسی معمولی تقریبا ۵۰۰ درجه سانتی گراد است. 

مخاطرات الکتریکی

منابع اصلی مخاطرات الکتریکی عبارتند از:

۱-  سیستم‌های زمینی ناقص یا معیوب که ممکن است منجر به ایجاد الکتریسیته الکترواستاتیک و جرقه‌های بعدی و یا شوک شود.

۲- تجهیزات الکتریک شکسته و یا بیش از حد گرم شده نیز می‌توانند منجر به بروز شوک یا آتش سوزی شوند.

قرار گرفتن در معرض مواد خطرناک

رنگ‌های پودری حاوی اجزای سازنده مختلفی هستند. برخی از این مواد بسته به فرمولاسیون ممکن است خطرات سلامتی‌ای برای تکنسین‌های دخیل در روند کار ایجاد کنند. اما این اتفاقات معمولا به دلیل عدم کارکرد سیستم‌های تهویه و یا تهویه نامناسب اتفاق می‌افتند.

در صورت وجود یک ماده خطرناک در ترکیبات رنگ پودری، شرکت تامین کننده موظف است این موضوع را بر روی برچسب محصول و برگه داده ایمنی درج کند. راهنمایی‌ها باید در قسمت محدودیت‌های قرار گرفتن در معرض کار درج شده و اقدامات احتیاطی‌ به هنگام استنشاق و یا تماس با ماده خطرناک مشخص شود. 

منبع: Powder Coatings Health & Safety

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.