مقالات

تمام فلزات را نمی‌توان با رنگ پودری رنگ کرد

رنگ پودری برای چه چیزهایی قابل استفاده است

رنگ پودری جایگزینی محبوب برای رنگ مایع است که در قطعات خودرو و موتور سیکلت، مبلمان پاسیو، راه‌پله‌ها و مواردی که نیاز به ترمیم دارند، معرکه به نظر می‌رسد. فرایند رنگ مایع به ایجاد لایه‌ی پرداخت عالی در سطوح فلزی مشهور است. اما بر خلاف تصور رایج، رنگ پودری را نمی‌توان برای تمام فلزات استفاده کرد. اگر به دنبال فروشگاه مخصوص رنگ پودری در واشنگتن هستید، خوب است بدانید که برای بدست آوردن نتیجه دلخواه، کدام فلزات را می‌توان با رنگ پودری و کدام را باید با روشی جایگزین رنگ‌کاری کرد.

فلزاتی که می‌توانند با رنگ پودری رنگ‌کاری شوند

ذرات پودر مورد استفاده در این روش از طریق الکترواستاتیک شارژ می‌شود؛ این همان چیزی است که قبل از فرآیند پخت، پودر را به سطوح فلزی می‌چسباند. اگر فلز یا ماده‌ای نتواند شارژ الکترواستاتیک را در خود نگه دارد، پودر قادر به چسبیدن به سطح مورد نظر نخواهد بود و در نتیجه رنگ پودری به انجام نخواهد رسید. علاوه بر این، فلز باید بتواند در برابر درجه حرارت بالای فرآیند پخت، مقاومت کند تا کاندید خوبی برای رنگ‌کاری با رنگ پودری باشد. تنها چند فلز نامبرده در زیر پس از اتمام فرآیند پرداخت نتایج بسیار خوبی به دست می‌دهند:

  • آلومینیوم
  • فولاد ضدزنگ
  • فولاد نرم
  • فولاد گالوانیزه
  • فولاد ضدآب
  • آلیاژهای فلزی

فلزاتی که نمی‌توانند با رنگ پودری رنگ‌کاری شوند

در حالی که بیشتر فلزات کاندیدای خوبی برای رنگ‌کاری با پوشش پودری هستند، معدودی از آنها نتایج خوبی به بار نمی‌آورند. برخی از قطعات خودرو با استفاده از بتونه‌های بدنه از جنس پلاستیک یا رزین ساخته می‌شوند که به دو دلیل مشکل‌سازند. این فلزات به طور معمول اجازه نمی‌دهند که ذرات پودر به سطحشان بچسبد؛ زیرا به صورت الکتریکی شارژ نمی‌شوند. علاوه بر این، بتونه‌های بدنه از جنس پلاستیک یا رزین نمی‌توانند در برابر حرارت زیاد فرآیند پخت، مقاومت کنند و اغلب باعث ایجاد حباب‌ها و عیوب دیگر می‌شوند که لایه‌ی پرداخت را ناقص می‌کند. مواد دیگری که نمی‌توانند با رنگ پودری رنگ‌کاری شوند، شامل لاستیک، پلاستیک، چوب و هر چیزی است که در دماهای بالا ذوب می‌شود.

وضعیت فلز

برای رسیدن به رنگ پودری با کیفیت، نیازی نیست حتماً فلز یا ماده‌ای که با آن کار می‌کنید، در شرایط جدید یا تمام عیاری باشد، اما به هر صورت باید آماده شود. بدین منظور گذشته از تمیزکاری، باید سطح مورد نظر جهت حذف کامل هر گونه آلودگی، زنگ و عناصر دیگری که نتیجه نهایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، سمباده زده شود. این امر به معنای خلاص شدن از شر هر گونه اثری بر روی فلز است. وقتی که این مرحله به درستی انجام شود، نتایج رنگ‌کاری پودری شما بسیار عالی خواهد بود.

مقالات مرتبط:

انواع رنگ پودری

آیا همه چیز را می‌شود با رنگ پودری روکش کرد؟

بهداشت و ایمنی در استفاده از رنگهای پودری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.