مقالات

سندبلاست و انفجار ساینده: تفاوت چیست؟

سندبلاست-و-انفجار-ساینده-تفاوت-چیست؟

سندبلاست و انفجار ساینده دو اصطلاح هستند که اغلب به جای یکدیگر برای توصیف هر دو فرآیند استفاده می شوند. با این حال، این دو سرویس انفجار دقیقاً یکسان نیستند. برای اطلاع از تفاوت بین هر روش انفجار برای تعیین خدمات ایده آل برای نیازهای خود، ادامه مطلب را بخوانید.

سندبلاست
سندبلاست که در حدود دهه 1870 اختراع شد، مدت‌هاست که به عنوان یک روش تمیز کردن سطح مفید در بسیاری از صنایع عمل کرده است. این روزها، مردم از سندبلاست برای تیز کردن فلز، حکاکی شیشه و کاربردهای مربوط به ساخت استفاده می کنند. سنگدانه ای که در فرآیند سندبلاست استفاده می شود سیلیس است، یک ماده ماسه صنعتی با محتوای دی اکسید سیلیکون بالا.

بافت ناهموار طبیعی ماسه سیلیس برای از بین بردن ناخالصی های سطح فلز و سایر مواد ایده آل است. با این حال، سیلیس همچنین یک سرطان‌زا شناخته شده است که می‌تواند عوارض سلامتی قابل توجهی (سیلیکوز، سرطان، و غیره) را برای افراد محافظت نشده ایجاد کند. به این ترتیب، در اکثر روش های سندبلاست از سنگدانه هایی با محتوای سیلیس کریستالی کمتر از یک درصد برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض سمی استفاده می شود. مانند شن و ماسه سیلیس، این مواد ساینده هستند که منجر به ایجاد اصطلاح جدید “ساینده انفجار” می شود.

انفجار ساینده
مردم گاهی اوقات از انفجار ساینده به عنوان سندبلاست یاد می کنند، بیشتر به این دلیل که عملکردهای مشابهی را انجام می دهد. این فرآیند شامل یک سنگدانه ساینده و یک دستگاه پرقدرت است که سطوح مختلف را برای تمیز کردن و ایجاد عیوب منفجر می کند. تفاوت اصلی این است که از نظر فنی، انفجار ساینده شامل هرگونه ماده ماسه غیر سیلیسی است. متداول ترین مواد ساینده مورد استفاده برای این خدمات انفجار شامل کاربید سیلیکون (از نظر ساختار مشابه سیلیس کریستالی)، اکسید آلومینیوم و گارنت است. این مواد که به عنوان سنگ ساینده نیز شناخته می شوند، برای انسان سمی کمتری دارند و به طور قابل توجهی سازگارتر با محیط زیست و پایدار هستند. قابل ذکر است، روش‌های انفجار ساینده نیز مسلماً مؤثرتر از روش‌های سندبلاست سنتی هستند.

کدام برای شما مناسب است؟
بنابراین ممکن است اصطلاح سندبلاست را بشنوید که برای توصیف فرآیند انفجار ساینده استفاده می‌شود، زیرا ماسه سیلیسی امروزه کمتر در محیط‌های بلاست استفاده می‌شود. اگر در مورد استخدام خدمات سندبلستر تجاری نگرانی دارید، باید از کسب و کار بالقوه در مورد مصالحی که در طول پروژه های انفجار استفاده می کنند بپرسید. علاوه بر این، می توانید با متخصص انفجار خود در مورد بهترین سنگ ساینده برای نیازهای خاص خود صحبت کنید. آنها ممکن است جایگزین نرم تر و طبیعی تری مانند پودر ریز یا حتی پوست گردو را توصیه کنند.

برای اطلاعات بیشتر با تیم ما تماس بگیرید. شماره تماس: 47951 021

منبع: SANDBLASTING VS. ABRASIVE BLASTING: WHAT’S THE DIFFERENCE?

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.