مقالات

معایب رنگ پودری

معایب رنگ پودری

اگرچه رنگ پودری دارای چندین مزیت مهم نسبت به رنگ مایع است، اما محدودیت هایی هم دارد. محدودیت های رنگ پودری شامل محدود بودن طیف مواد سطح بستر، مشکل در تولید پوشش های یکنواخت و نازک، زمان سرب بیشتر برای تغییر رنگ دادن پوشش، زمان خشک شدن و پخت طولانی تر برای قطعات بزرگ و هزینه های اولیه بیشتر است.

همانطور که قبلاً گفته شد، مواد سطح بستر باید در برابر درجه حرارت مورد نیاز  برای پخت مقاوم باشند. حتی اگر بتوانند در برابر گرما مقاومت کنند، دستیابی به پوشش یکنواخت همچنان مشکل است؛ به ویژه برای پوشش های نازک یا چندرنگ. تولید پوششهای نازک دشوار است؛ چون کنترل میزان پودری که در مرحله اجرا روی سطح اعمال می شود و همزمان یکنواخت نگه داشتنشان چالش برانگیز است. تولید سریع پوشش های چندرنگ هم دشوار است؛ چرا که موقع تغییر رنگ هر پودر اضافی پاشیده شده ای باید کاملاً جمع و از ناحیه پاشش پاک شود، در غیر این صورت ممکن است باعث انتقال آلودگی در مواد بازیافتی یا دوباره کاری شود.

در حالی که رنگ پودری می تواند در طولانی مدت هزینه های کمتری داشته باشد، اما برای کاربردهای خاصی، ممکن است استفاده از رنگ های مایع مقرون به صرفه تر باشد. به عنوان مثال، در حالی که زمان برگشت قطعات پوشش دهی شده با پودر به طور معمول کمتر است، قطعات بزرگ، ضخیم یا سنگین نیاز به دمای بالاتر و زمان های پخت و خشک شدن طولانی تر دارند. این زمانبندی های طولانی نه تنها روند تولید را به تأخیر می اندازند، بلکه منجر به افزایش هزینه های انرژی نیز می شوند. برای کارخانه های تولیدکننده و ارائه دهندگان خدمات پرداخت، سرمایه گذاری اولیه در تجهیزات رنگ پودری بیشتر از رنگ مایع است؛ چرا که این فرایند نیاز به تفنگ پاشش، اتاقک مخصوص پاشش و کوره دارد. دو بخش آخر تجهیزات به میزان قابل توجهی به هزینه های اولیه اضافه می کنند و ممکن است رنگ پودری را برای کارهای کم بودجه نامناسب سازند.

انتخاب ارائه دهنده خدمات پرداخت

رنگ پودری را می توان در طیف گسترده ای از برنامه های تولیدی استفاده کرد. نیازهای خاص تولید یک کاربرد – به عنوان مثال، اینکه آیا نمونه اولیه است یا تولید اختصاصی، تولید بلندمدت و غیره – به تعیین ارائه دهنده خدمات پرداخت کمک می کند.

برای تولیدکنندگانی که نمی توانند عملیات رنگ پودری داخلی را انجام دهند، نمونه اولیه، تولید کوتاه و بلندمدت آنها می تواند توسط یک بنگاه های شغلی یا ارائه دهنده خدمات پرداخت اداره شود. بنگاه های شغلی در تمام اندازه ها (از عملیات یک نفره تا مشاغل ِ با صدها کارمند آموزش دیده) و با طیف گسترده ای از قابلیت های پوشش و تخصص وجود دارد. برای پوشش دهی با حجم بالا، پیمانکاران خدمات پرداخت می توانند گزینه مناسبی باشند. این پیمانکاران می توانند سیستم های سفارشی برای پوشش قطعات خاص بسازند، که اطمینان می دهد قطعات به طور مداوم و مطابق مشخصات مورد نیاز پوشش داده می شوند. اگرچه این کار با توجه به سرمایه گذاری اولیه پرهزینه است، اما طی چندین سال می تواند هزینه های هر بخش را خیلی کم کند.

بعضی از تولیدکنندگان ممکن است تصمیم بگیرند که عملیات پرداخت را درون سازمانی انجام دهند. در این صورت باید در زمینه تهیه یا خرید تجهیزات رنگ پودری سرمایه گذاری کنند. سرمایه گذاری اولیه برای این تجهیزات پرهزینه است و کارگران باید در زمینه استفاده و نگهداری از ماشین آلات آموزش ببینند، اما در طولانی مدت، به خصوص اگر عملیات رنگ پودری به طور معمول انجام شود، ممکن است گزینه‌ی مقرون به صرفه تری باشد. فروشندگان تجهیزات تولید پرداخت می توانند تجهیزات استاندارد رنگ پودری و خدمات طراحی و ساخت برای سیستم های رنگ پودری سفارشی و خدمات لازم برای آموزش کارکنان و نگهداری از تجهیزات را ارائه دهند. خواه تولید کننده ای در صدد سرمایه گذاری در خرید تجهیزات استاندارد یا ساخت یک سیستم سفارشی باشد، مشاوران آموزش دیده برای رنگ پودری می توانند راهنمایی و کمک کنند، زیرا آنها می توانند اطلاعات بی غرض و ارتباطات لازم با فروشندگان را فراهم کنند.

در تصمیم گیری بین انجام عملیات رنگ پودری در داخل سازمان یا به صورت برون سپاری به یک بنگاه شغلی یا پیمانکار، برای تولیدکننده مهم است که هزینه ها و مزایای هر دو گزینه را دریابد تا گزینه ی مناسب برای کاربرد مورد نظرش را انتخاب کند.

چکیده

آنچه در بالا بیان شد، اصول فرآیند و سازوکار رنگ پودری است به همراه بعضی از ملاحظاتی که ممکن است تولیدکنندگان موقع تصمیم گیری در مورد اینکه آیا رنگ پودری بهترین گزینه برای کاربرد مورد نظر آنهاست، مورد توجه قرار دهند.

منبع: Understanding Powder Coating

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.