مقالات

وقتی عملیات رنگ پودری خراب از آب در می آید. بخش دوم

وقتی عملیات رنگ پودری خراب از آب در می آید. بخش دوم

قاب بندی تصویر

پدیده قاب بندی تصویر، همانگونه که از نامش پیداست، معمولا در اطراف حاشیه خارجی روی قطعه یا یک روزنه روی قطعه پدید می آید. این امر منجر به ورقه ضخیم تر ساخته شده دور حاشیه ها می شود که نام این مسئله ظاهری از همین جا گرفته شده است – به طوریکه در پایان، به شکل قاب بندی تصویر به نظر می آید. علت پدیده قاب بندی تصویر روی سطح رنگ شده با پودر زمانی است که پودر بیش از حدی روی حاشیه های یک بستر اعمال می شود و تقریبا یک اثر پوسته پرتقالی را بدست آورده اید. گاهی اوقات، با برخی پودرها برای مثال پودرهای شفاف باز ممکن است تغییراتی را در بافت داشته باشید.

با اینحال، چه عاملی این نواقص ناخوشایند را بوجود می آورد؟ خوب، گاهی اوقات جریان پودر شما بیش از حد می باشد. در سایر موارد، علت می تواند این باشد که شما در حال ساخت ورقه بیش از حد ضخیم روی بستر هستید و این ورقه به سمت حاشیه ها کشیده می شود. این ها دو علت اصلی است که چرا قاب بندی تصویر رخ می دهد و شما می توانید از این مسئله با دقت ویژه به وسایل تفنگی و پراکنش افشانه طی فرایند مرحله ای عملیات پیشگیری کنید. اگر بطوردستی افشانه کاری می کنید، سعی کنید که مستقیما حاشیه ها را هدفگیری نکنید و اجازه دهید که قفسه ها مراقب حاشیه ها به جای شما باشند. همچنین مراقب جریان خود باشید. تنظیمات وسایل تفنگی خود را برای کاهش جریان پودر تغییر دهید و کاهش KVهای خود را مدنظر قرار دهید.

اگر کارگاه صنعتی شما سفارشات خیلی بزرگی را رنگ می کند یا یک مشتری همیشگی بزرگ دارد، آنگاه کار دیگری که باید درنظر بگیرد ساخت یک قفسه اختصاصی است که دارای میله است – اساسا یک پل ردیف – تا پودر را از ساخته شدن زیاد در گوشه ها باز دارد. افزودن یک میله لاستیکی به دور قفسه می تواند باز به کاهش تعداد مردودی ها بدلیل تشکیل قاب تصویر کمک کند. اغلب این قسمت را میلگرد می نامند که بعنوان وسیله ای برای کمک به این مورد نقصی استفاده می شود.

درباره قاب بندی تصویر مطالب بیشتری یاد بگیرید – این پدیده مشکل متداولی است که اغلب ما در نقطه ای از حرفه روکش کاری خودمان شاهدش خواهیم بود – در این فیلم آموزشی کوتاه، و در کمتر از 5 دقیقه، یکی از مدیران فنی پودر ما به نام جیسون (Jason) چندین روش ساده را برای رفع عیوب توضیح خواهد داد.

خروج گاز

این پدیده در هر کارگاه صنعتی می تواند مشکلی غامض باشد، چرا که روکش کاری با مشکل خروج گاز بطور وحشتناکی به راحتی دیده می شود. آنچه طی فرایند عمل آوری رخ می دهد، بسته های کوچک رطوبت یا آلاینده ها روی سطح بستر پاره می شوند و راه خود را به سمت رنگ در حال پخت باز می کنند. خیلی اوقات، خروج گاز زمانی رخ می دهد که بستر مورد نظر شما برای روکش کاری از نوع فولاد ریخته گری شده یا آلومینیوم ریخته گری شده باشد، چون دارای بسته های ریز رطوبت هستند. طی پخت، آن بسته ها در واقع پاره شده و گاز خارج می شود. نتیجه این است که صدالبته یک آبفشان در حال ترکیدن با اینکه در مقیاس کوچکتری است، دیده می شود. این پدیده تقریبا شبیه به آتشفشان ها روی سطح رنگ پودری است.

همانطور که می توانید تصور کنید، خروج گاز می تواند روکش کاری را خراب کند. دلیل اصلی رخ دادن این مشکل آنست که مسئله ای در سطح بستر قبل از روکش کاری بوجود می آید – یعنی تخلخل بسیار شایع زیر سطح بستر یا اکسیداسیون روی سطح. همگی می دانیم که اکسیداسیون می تواند مجموعه کاملی از مشکلات را بوجود آورد. اگر با فولاد گالوانیزه به روش غوطه وری گرم یا آلومینیوم کار می کنید و در اطراف یا قسمت خارجی باقیمانده باشد، به راحتی شروع به اکسیداسیون می کند. اگر اکسیداسیون قبل از روکش کاری حذف نشود، منجر به خروج گاز می شود. با اینحال چگونه به این مسئله سرتاسر افتضاح رسیدگی می شود؟

یک گزینه این است که قطعه را در کوره قبل از روکش کاری قرار داد. نیم ساعت در کوره در دمای 450 درجه – یا فقط داغ تر از دمای عمل آوری – باعث می شود که گاز از بستر خارج شود. انجام این روش قبل از روکش کاری بهترین و ساده ترین راه برای پیشگیری از تخریب رنگ توسط خروج گاز است. یا اینکه می توانید یک فرمولاسیون را به پرایمر یا پودر خود اضافه کنید که باعث از بین رفتن گاز اضافی می شود. هم رنگ های IFS و هم برند مشابه ما یعنی Polychem باعث از بین رفتن گاز اضافی یا Outgassing Forgiving (OGF)  پودرها می شود که به اجتناب از خروج گاز کمک می کند. بعنوان آخرین نکته برای گاز بیش از حد … اگر کارگاه صنعتی شما از فولاد گالوانیزه به روش غوطه وری گرم (hot dip galvanized) استفاده می کند و بستر زنگ سفید تشکیل داده است، آنگاه باید به روش مکانیکی و شیمیایی این زنگ را از بین ببرید. درغیراینصورت، دچار پدیده گاز بیش از حد می شوید. این مشکل را باید حقیقتا رفع نمود، بنابراین اقدامات پیشگیرانه بهترین راه انتخابی برای شماست.

 

ادامه این مطلب بزودی بارگذاری خواهد شد، همچنین برای اطلاعات بیشتر شما می توانید با شماره 47951 – 021 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.