مقالات

مسائل سیال سازی و بستر سیال سازی – رنگ های پودری (رنگ الکترواستاتیک) بخش سوم

مسائل سیال سازی و بستر سیال سازی – رنگ های پودری (رنگ الکترواستاتیک) بخش سوم

چرا بسترهای سیال سازی محبوبیتی ندارند؟

دلیلش بالاتر از همه مربوط به پول است. بسترهای سیال سازی بدلیل اندازه بزرگ خود نیاز به برق بالای و پودر مصرفی زیادی دارند. همچنین کارایی ندارند یا به عبارت دیگر مقرون به صرفه نیستند خواه افشانه سازی با تزریق تفنگی دستی صورت گیرد خواه با خط کار خودکار انجام شود. چون طی سالیان بعد، دستگاه بهتری در بازار عرضه گردید، بسترهای سیال سازی به دلایل فوق محبوبیت خود را از دست دادند.

مشکلات مربوط به بستر سیال سازی

به طرق بسیاری مشکلاتی می تواند در عملیات ها پیش آید. بسترهای سیال سازی مانند اغلب دستگاه ها در کارخانجات مسائل مربوط به خود را دارند. بیایید به این مسائل بپردازیم و با نکات ذیل شروع کنیم.

اندازه ذرات

اگر پودر بدلیل مشخصات سفارش یا اقداماتی از جانب کارخانه سازنده، خیلی ریزدانه باشد، ممکن است مشکلات زیادی را به بار آورد. پودری که خیلی ریزدانه باشد در بستر سیال سازی می تواند باعث پوشش غیریکنواخت و نامنظمی بشود. نظارت دقیق بر مقادیر پودر و مقدار واقعی پودر روی بستر یک فکر هوشمندانه است.

نکته مهم: لوله های انتخابی معمولا حدود یک اینچ بالاتر از ته غشای سیال سازی نصب می شوند. اگر با جریان پودر زیادی به داخل قیف مواجهید، این پودر به سمت پایین ته نشست می کند و باعث همه جور مشکلاتی می شود. دستگاه نوتر چنین مشکلاتی را به کمک تنظیمات زیادی از سر می گذارند که می توانید بسته به کار مورد نیاز این تنظیمات را تغییر دهید.

دمای قطعات و زمان ماندگاری

اگر کارخانه شما از روشی استفاده می کند که سوبسترا را قبل از عبور آن از فرایند استعمال پودر از قبل گرم می کنید، آنگاه باید توجه دقیقی به دما و زمانهای ماندگاری مبذول دارید.

بسته به ضخامت، چگالی، شکل و زمان ماندگاری توصیه شده در قطعات، دمایی که قطعات تا آن حد حرارت می بیند باید تنظیم شود. اگر قطعات خیلی داغ شود، گرما باعث ترکیب ذرات نچسبیده قبل از تماس آنها با خود قطعات می شود. مشابها، پودری که نتوانسته به قسمت مورد نظر بچسبد می تواند گرما ببیند و با خود قطعات عبوری از میان بستر سیال سازی شده ترکیب شود. این توده ها در اطراف بستر سیال سازی شده شناور خواهند شد و سرانجام به سمت پایین ته نشست می نمایند. اگر با استفاده از یک صافی غربالگری نشوند، می توانند باز باعث ایجاد سوراخ موش ضمن تشکیل خود روی غشا گردند و سوراخ های هوا را مسدود سازند.

حال اگر بخش موجود در بستر را بیش از زمان توصیه شده رها کنید، ورقه ساخته شده مدام ضخیم تر می شود. همانگونه که بسیاری کارخانجات باخبرند (و از آن می ترسند)، این ورقه ضخیم ساخته شده می تواند باعث مشکلات ظاهری از پدیده پوست پرتقال گرفته تا افتادی، تا تغییر رنگ روکش های شفاف بشود.

ناگفته نماند که توجه فوق العاده دقیق به دمای قطعه وارده به بستر سیال سازی شده و مدت زمان مصروفه در آن (سرعت خط کار) امری ضروری است.

منبع هوا و سوراخ موش ها

یک منبع هوای بد و نامناسب – خواه بدلیل تجهیزات صدمه دیده بوده باشد، خواه بدلیل مسدودسازی ها و عدم تمیزکاری بوده باشد – مشکلی است که بسیار با آن روبرو خواهید شد. این مشکل نه تنها در بسترهای سیال سازی بلکه در همه بخشها دیده می شود. منبع هوای بد می تواند یک عملیات را خراب کند، چسبندگی بین روکش ها را مختل سازد، و بالاخص صفحات سیال سازی را که مورد نظر این کتاب راهنما هستند، خراب کند. اگر هوا آلودگی بدلیل وجود دوده و سیاهی، گرد و خاک، روغن یا آب داشته باشد، این ذرات به هر سطحی که سر راهشان باشد می چسبند – و اگر خود پودر را هم آلوده نکنند قضیه به همین جا ختم خواهد شد.

ولیکن، ما در حال حاضر درباره بسترهای سیال سازی بحث می کنیم و یک منبع هوای کثیف خدا می داند که چه افتضاحی به بار خواهد آورد. صفحات سیال سازی، بالاخص، وقتی سوراخهای موجود در غشا مسدود شوند، دچار مسائلی خواهند شد. همانگونه که قبلا اشاره گردید این سوراخ ها بسیار ریز هستند، و در نتیجه مسدود شدن آنها کاری ندارد، و وقتی چنین شد مسئله ای به نام سوراخ موش در پیش رو دارید.

این عنوان برای چنین مسئله نابهنجاری، زشت است، مگر نه؟ سوراخ موش ها اساسا زمانی بوجود می آیند که سوراخ های هوا مسدود شده باشند، و هوا و بنابراین پودر بطور یکنواخت با فشار از میان بستر سیال سازی شده جریان یابند. هرجایی که هوا با فشار از میان سیستم جریان یابد، به حالت متمرکزتر بوده و باعث پاشیدن آب داغ به بیرون می شود.

نکته مهم: در رابطه با آلودگی باید بگوییم که بطور متعارف اگر کارخانه ای از بسترهای سیال سازی شده استفاده کند برای انواع مختلف واکنش های شیمیایی، بسترهای متعددی دارد تا از آلودگی متقابل بین فرمولهای شیمیایی اجتناب شود، و می تواند باز آنها را به دلیل تغییر رنگ عوض نماید. برخی اوقات این امر به معنای جداسازی بسترهای سیال سازی شده مجزا از یکدیگر است، و برخی اوقات هم به معنای استفاده از یک سیستم زیر و رو سازی به کمک غلطک (Roll on/roll off) است که می تواند بسترها را در صورت نیاز عوض کند. این نکته را هنگام بررسی سیستم های خودتان بخاطر داشته باشید.

خلاصه مطالب

شاید کاربرد بسترهای سیال سازی دیگر مانند سابق رایج نیست ولیکن هنوز برای افرادی که از آنها استفاده می کنند تجهیزاتی قابل اتکا محسوب می شوند. این موارد معایب خودشان را دارند، نیاز به مقداری معین پودر برای کار کردن و تعمیرات روزانه دارند، ولیکن اگر آنها را تر و تمیز نگه دارید، میزان پودر مصرفی خود را رعایت کنید، و نکات مطرح شده ما را برای داشتن سیال سازی خوبی پیروی کنید بهترین نتایج را بدست خواهید آورد. اگر درباره بسترهای سیال سازی به مشکل برخوردید می توانید با متخصصان فنی ما تماس گرفته و توصیه هایی دریافت دارید. همچنین در صورت داشتن هر گونه سؤالاتی می توانید با شماره 47951-021 با ما تماس بگیرید.

بخش اول و دوم این مقاله را می توانید از طریق لینک زیر مشاهده کنید:

مسائل سیال سازی و بستر سیال سازی – رنگ های پودری (رنگ الکترواستاتیک)

مسائل سیال سازی و بستر سیال سازی – رنگ های پودری (رنگ الکترواستاتیک) بخش دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.