مقالات

تمیزکاری و آماده سازی برای رنگ های پودری – یک راهنمای کامل

تمیزکاری و آماده سازی برای روکش های پودری – یک راهنمای کامل

کیفیت رنگ های پودری شما اغلب به کیفیت آماده سازی سطح محصول بستگی دارد. آماده سازی نامناسب می تواند موجب مشکلاتی چون، ایجاد حباب، Fish Eyes (چشم ماهی) و موارد دیگر در محصول نهایی شما شود. با دانستن این موضوع که آماده سازی (تصحیح) رنگ پودری شما بسیار مهم است، ضروریست که مراحل مهم آماده سازی محصول برای روکش پودری را بدانید. در این راهنما به نحوه آماده سازی و تمیزکاری یک سطح برای روکش پودری می پردازیم تا بتوانید از نتایج مطلوب اطمینان حاصل کنید.

قدم اول – آیا سطح دارای زنگ زدگی یا روکش قبلی است؟ اگر جواب بله است، نیاز به از بین بردن زنگ زدگی یا روکش دارید

اگر سطح دارای زنگ زدگی یا روکش قبلی باشد، سنباده زدن محصول ( سنگ زدن ) بسیار حیاتی خواهد بود. عدم از بین بردن زنگ زدگی روی هر سطحی، قبل از اعمال روکش پودری باعث پخش شدن زنگ زدگی در روکش پودری و در نتیجه خرابی روکش قبل از کامل شدن محصول نهایی می شود. از بین بردن زنگ زدگی از روی فولاد معمولا با استفاده از دستگاه سنباده زن ( سنگ زن ) انجام می شود؛ یا برای محصولات بزرگ تر از یک Sandblast Pot یا Sandblast Media Recovery ( اتاق سنباده زنی ) استفاده می شود. بازیابی Blast Media می تواند ایده خوبی برای کاهش هزینه های سنباده زنی طولانی مدت شود. شما همچنین می توانید اطلاعات بیشتری از سنباده زن های سنگی را در مقاله های ما مطالعه کنید. واسطه هایی که برای از بین بردن زنگ زدگی قبل از روکش پودری استفاده می شود شامل: شیشه خرد شده، اکسید آلمینیوم و ماسه فولادی است.

قدم دوم – سطح محصول را قلم بزنید ( ببرید ) یا از لحاظ شیمیایی، برای اجرای رنگ پودری تمیز کنید

مرحله بعدی برای آماده سازی محصول برای رنگ پودری، تمیز کردن شیمیایی و پیش تصفیه کردن سطح می باشد. مشخصه های آماده سازی به مشخصه های مورد نیاز مشتری شما بستگی دارد. برای نتیجه بهتر شما می توانید سطح محصول را تمیز کنید یا قلم بزنید و روکش محافظی مثل Phosphatin Rinse ( آب کشی فسفاته ) اعمال کنید. با این وجود، در حداقل موضوع سطح محصول باید از هرگونه روغن باقی مانده و خاک و زنگ زدگی پاک شود ( همانطور که در بالا گفته شد ) پاک کننده های رنگ های پودری معمولا مواد شیمیایی قلیایی ای هستند که از آن ها می توان به صورت: مخزن غوطه وری، آبکشی یا خط شست و شو بری از بین بردن آلودگی های رو سطح استفاده کرد.

مخزن غوطه وری و خطوط شست و شو، از مواد شیمیایی با کیفیت بالاتر استفاه میکنند؛ اما برای استفاده با حجم کم ، پاک کننده هایی مثل TSP می توانند موثر تر از یک دستمال مرطوب باشند. علاوه بر تمیز کردن سطح، مرحله بعد برای آماده کردن سطح برای رنگ پودری، قلم زدن شیمیایی یا قلم زدن و فرایند تبدیل روکش و یا سمباده زدن سطح است. یک قلم زدن شیمیایی، مکانی برای چسبیده شدن پودر روی سطح محصول شما می سازد و این موضوع مخصوصا برای روکش های پودری ای مثل آلمینیوم بسیار مهم است. روکش های تبدیل شده؛ تبدیل روکش شامل قلم زدن یک سطح و استفاده از یک روکش شیمیایی است که این راه محافظت بیشتر و همچنین روکشی برای چسبیدن رنگ پودری ایجاد می کند. از سمباده زنی نیز می توان برای ایجاد محلی روی محصول برای چسبیده شدن رنگ پودری استفاده کرد. روکش های تبدیل مرسومی که وجود دارند شامل: فسفات آهن و فسافت روی هستند. بین این دو، آهن راحت تر روی کار قرار می گیرد، اما محافظت طولانی مدتی که روی ارائه می دهد را ندارد؛ با این حال اغلب فسفات آهن است که استفاده می شود.

قدم سوم – سطح محصول را از هر مواد شیمیایی ای آب کشی کنید و از تمیز بودن و آماده بودن آن برای روکش پودری و بستن سطح اطمینان حاصل کنید

مرحله آخر حذف تمام مواد شیمیایی ای است که برای تمیز کردن و تصفیه سطح از آن استفاده شده. در مخزن غوطه وری یا خط شست و شو این کار معمولا با آب خنثی و سپس یک محلول اسیدی کم برای آب بندی سطح، انجام می شود. اگر از روش دستی برای تمیزکاری قطعات استفاده می کنید، می توانید پس از سمباده زدن سطح از یک حلال مثل استون برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

خلاصه ای بر مراحل تمیز کاری و آماده سازی محصول برای روکش پودری توسط دست

محصول را سمباده بکشید تا تمام آلودگی ها مثل زنگ زدگی از روی سطح برود و سطح را قلم بزنید

سطح را با TSP تمیز کنید

تمیز کننده را با استفاده از استون پاک کنید

خلاصه ای بر مراحل مخزن های غوطه وری و شست و شو دهنده ها

مراحل به آن بستگی خواهد داشت که آیا برای 3 یا 5 مرحله آماده سازی این عملیات را انجام می دهید. اگر روی سطح زنگ زدگی وجود داشته باشد نیاز است که قطعه را سمباده بزنید. قدم بعدی شست و شو دهنده شماست. هر دو شست و شو دهنده 3 و 5 مرحله ای شامل یک مرحله تمیز کاری و یک مرحله فسفات و یک مرحله شست و شو و مراحل اضافی ای مثل سایر مراحل شست و شو و مراحل تکمیل کار نهایی می باشند که این در سیستم 5 مرحله ای معمول است. در اینجا می توانید در مورد تفاوت بین شست و شوی 3 و 5 مرحله ای اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نتیجه نهایی

در نهایت آماده سازی مناسب سطح محصول شما ، کیفیت روکش پودری شما را مشخص می کند. با درک درست آنچه برای آماده سازی سطح محصول خود برای رنگ پودری نیاز است، می توانید از رسیدن به بهترین نتایج اطمینان حاصل کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.