مقالات

چطور رنگ پودری را پاک کنیم؟ (4 روش مختلف)

چطور رنگ پودری را پاک کنیم؟

اگر تا به حال سعی کرده باشید چیزی را که قبلاً با پودر پوشانده شده است، رنگ‌زدایی کنید، می دانید که کار سختی است. حتما به این فکر کرده اید که چطور می توان راحت رنگ پودری را پاک کرد. ماندگاری یکی از مزایای اصلی پوشش پودری است، اما در عین حال کار پاک کردن آن را سخت می کند.

چگونه می توان رنگ پودری را پاک کرد؟ پوشش پودری را می توان با استفاده از رنگبرهای شیمیایی مانند بنکو ب17، گرما، مواد ساینده (سندبلاست با مواد جدید) یا لیزر پاک کرد. هر روش مزایا و معایب خود را دارد که باید موقع انتخاب در نظر بگیرید.

• در این مقاله، ما روش های اصلی حذف رنگ پودری را بررسی خواهیم کرد. به علاوه نکات مثبت و منفی هر یک از موارد، اقدامات ایمنی که باید رعایت کنید و سایر تجهیزات مورد نیاز برای هر روش مورد بحث قرار خواهند گرفت.

چطور پوشش پودری را پاک کنیم؟

پوشش پودری برای پوشاندن ذره ذره‌ی قطعه، از بار الکترواستاتیک استفاده می‌کند. این کار بسیار موثر است و حذف پوشش را دشوار می‌کند.

چهار روش اصلی برای پاک کردن پوشش پودری وجود دارد که در این مقاله مفصل مورد بررسی قرار می گیرند:

  • رنگبرهای شیمیایی
  • گرما یا رنگبرهای حرارتی
  • ساب‌پاشی
  • پاک کننده لیزری

در چه صورتی به پاک کردن پوشش پودری نیاز پیدا می‌کنید؟

اصلاح اشتباهات

اگر به تازگی شروع به کار با رنگ پودری کرده باشید، پیش می‌آید که اشتباه کنید. در اولین تلاش‌ها ممکن است پوشش آنطور که فکر می‌کردید خوب از کار درنیاید؛ بنابراین دوست دارید بتوانید پوشش را پاک و دوباره امتحان کنید.

تجدید رنگ

ممکن است بخواهید قطعه‌ای قدیمی را دوباره پرداخت و پوشش دهی کنید تا نو و براق بماند.

پاک کردن

بعد از پوشش دهی باید خرابی‌ها و اضافات را از بین ببرید وگرنه باقی می‌مانند و پوشش دهی های بعدی را ضخیم و ضخیم تر می کنند.

روش اول ) رنگبرهای شیمیایی

اولین راه برای پاک کردن، استفاده از رنگبرهای شیمایی است.

یکی از قوی ترین رنگبرهای شیمایی که می توانید با خیال راحت استفاده کنید، «رنگبر مایلز 9000» است (روش غوطه وری) یا «رنگبر مایلز 9001» (با قلم‌موی زبر). هر دو روش پوشش پودری را در عرض 15 دقیقه تا دو ساعت، بسته به نوع پوشش، پاک می‌کنند. هر دو با محیط زیست سازگار و برای دوباره کاری عالی اند؛ چرا که در صورت گرم شدن می تواند دوباره استفاده و حتی رقیق شود و باعث صرفه جویی در هزینه های شما شود.

رنگبر پوشش پودری

بهترین قسمت رنگبر پوشش پودری 8659، 8660، 9000 و 9001 غیرسمی، به صورت non-D.O.T. ، بدون بو و غیرخورنده بودن(پوست را نمی سوزاند.) آن است.

اگر به دنبال یک رنگبر به روز هستید که روی انواع کاربردهای پوشش پودری مثل رینگ های سخت و چرخ های آلومینیومی عمل کند، ژل مایلز 8659 یا مایلز 8660 مایع را امتحان کنید! 8660 می تواند برای صرفه‌جویی هر چه بیشتر و درون تانکرهای حرارتی با آب رقیق شود و جایگزینی عالی برای محصولات خورنده و سوزش آور بنکوست که تهیه شان سخت است.

تمام محصولات مایلز را می توان به منازل مسکونی هم ارسال کرد.

رنگبر پودر چرخ آلومینیومی

طیف گسترده ای از رنگبرهای شیمیایی در مغازه های خرده فروشی لوازم خانگی مانند «لوازم فلزی منزل» و «لوز» در دسترس است. انواع مختلفی از مواد شیمیایی برای استفاده وجود دارد که کاربردهای مختلفی دارند، بنابراین مهم است که محصولی را انتخاب کنید که نیازهای خاص شما را برآورده می کند.

رنگبر رنگ (که گاهی اوقات آن را رنگبر هوایی هم می‌نامند) نمونه دیگری از رنگبر شیمیایی است که می توانید با قیمت اقتصادی در eBay تهیه کنید. این رنگبر کاربرد وسیعی دارد و برای استفاده در خانه مناسب است؛ بنابراین می تواند نقطه شروعی عالی باشد. البته این هم ممکن است که پوشش پودری سرسخت تر با یک رنگبر ساده پاک نشود.

رنگبر پوشش پودری و رنگ مایع
  • این گزینه برای اشخاصی که فقط در حیاط خانه ی خود کار می کنند، بسیار عالی است و ممکن است تجهیزات مورد نیاز روش های دیگر را لازم نداشته باشد.
  • پاک کننده فر یکی دیگر از مواد شیمیایی است که می تواند بعضی از انواع پوشش پودری را از بین ببرد و تهیه آن ارزان و آسان است.
  • رنگبرهای شیمایی را می توانید در ژل ها و قوطی های یک بار مصرف آئرسول استفاده کنید.
  • معمولا برای جواب گرفتن باید چندین بار اعمال شوند.

حالا که محصولات حاوی متیلن کلراید تحت نظر D.O.T تنظیم می شوند، برای حمل و نقل، محصولات تازه توسعه یافته مانند مایلز 8659 و 8660 ذکر شده در بالا به بازار می آیند. این محصولات جدید دارای ترکیبات آلی فرار کم و سازگار با محیط زیست هستند و برای دوباره کاری به صرفه ترند.

مراقب باشید که از چه محصولی روی آلومینیوم پوشش دار استفاده می کنید. بعضی از مواد شیمیایی مانند سودا برای تمیز کردن فولاد و آهن بسیار موثر هستند اما آلومینیوم را از بین می برند.

نقاط قوت رنگبر شیمیایی

استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن پوشش پودری، در نهایت سطح یکنواختی به شما می دهد. بعضی از روش های دیگر مانند سندبلاست می تواند قطعات کوچک فلزی را خراشیده یا از بین ببرد. اگر قرار نیست سطح را دوباره پوشش دهید، احتمالاً دوست دارید بدون خراش و صاف و براق باشد.

رنگبرهای شیمیایی ارزان بوده و به مقدار کم هم در دسترس هستند. این محصولات برای کارهای یکبار مصرف یا کسی که خیلی کم به پاک کردن پوشش نیاز پیدا می کند، مناسبند. البته برای کارهای پرتکرار و در ابعاد بزرگتر هم به صورت عمده در دسترس هستند.

نقاط ضعف رنگبرهای شیمیایی

مواد شیمیایی مورد استفاده برای حذف پوشش پودری می‌توانند برای محیط‌زیست بسیار مضر باشند و بابت شیوه‌ی دفعشان الزامات سختگیرانه‌ای وجود دارد. بعضی از رنگبرهای شیمیایی هم در مقایسه با باقی رنگبرها خطر بیشتری دارند.

رنگبرهای شیمیایی وضعیت مناسبی برای چسباندن پوشش جدید به جا نمی‌گذارند. اگر می خواهید فلزی را حذف پوشش و دوباره پوشش‌دهی کنید، بهتر است سندبلاست انجام دهید. خراش‌ها و علامت‌های به جا مانده‌ی چسب باعث می‌شود که بسیاری از رنگ‌ها به فلز بچسبند.

ایمنی کار با رنگبر شیمیایی

کار با مواد شیمیایی که قادر به ذوب کردن پوشش پودری هستند، می‌تواند خطرناک باشد. حتی یک قطره کوچک پوست شما را می‌سوزاند و تماس با چشم می تواند آسیب جبران‌ناپذیری وارد کند.

هشدارهای ایمنی را جدی بگیرید و از تجهیزات مناسب استفاده کنید.

از دستکش لاستیکی ضخیم، به حالت ایده‌آل تا آرنج، استفاده کنید. بهتر است به جای هر بار تمیز کردن دستکش، یک جفت ارزان تهیه کنید و بلافاصله بعد از اتمام کار دور بیندازید. در غیر این صورت، ممکن است مواد شیمیایی با پوست شما تماس پیدا کند.

محافظت از چشم با عینک ایمنی ضروری است.

پیشبند مخصوص کار سنگین شما را از هرگونه ترشح یا پاشیدگی محافظت می‌کند. پوشیدن لباس آستین بلند هم ایده خوبی است.

در نهایت، تهویه مناسب هم مورد نیاز است. بسیاری از رنگبرها حاوی مواد شیمیایی خطرناکی هستند که در صورت تنفس در یک اتاق بسته، می‌توانند باعث سرطان شوند یا شما را بیهوش کنند. بهتر است از ماسک تنفسی تمام صورت (فول فیس) استفاده کنید.

در حین استفاده از رنگبرهای شیمیایی، حتماً کودکان و حیوانات را از فضای کار خود دور نگه دارید.

ممکن است لازم باشد که موقع مصرف رنگبرهای شیمیایی، از قلموی تراشه برای کمک به پاک کردن پوشش پودری از روی قطعه استفاده کنید. مراقب باشید که موقع انجام این کار چیزی به اطراف نپاشید.

استفاده از رنگبر شیمیایی – مراحل

1. ابتدا یک آزمایش فوری انجام دهید.

برای اطمینان از اینکه ماده‌ی شیمایی کار می‌کند، با تست فوری قطعه خود شروع کنید. با پیروی از دستورالعمل‌ها مقدار کمی از رنگبر را استفاده کنید. سپس سعی کنید پوشش پودری را با کاردک بریزید.

اگر پوشش نسبتاً راحت از بین برود، می‌توانید پیش بروید و رنگبر را روی کل جسم بمالید. اگر پوشش پاک نشد، می‌توانید منطقه دیگری را آزمایش کرده و زمان بیشتری صبر کنید. اگر باز هم کار نکرد، لازم است محصول قوی‌تری تهیه کنید.

2. رنگبر را اعمال کنید.

کل قطعه را با رنگبر شیمیایی بپوشانید. به همان اندازه که برای تست زمان دادید، صبر کنید.

3. پوشش را از بین ببرید.

بعد از سپری شدن زمان کافی، موقع تمیز کردن پوشش پودری و برداشتن حلال است. برای این مرحله می‌توانید از یک کاردک تیغه‌ای رنگ یا یک قلموی تراشه استفاده کنید.

وقتی بیشترِ پوشش پاک شد، می توانید دوباره با سیم ظرفشویی یا یک پد ساینده باقیمانده پوشش را از بین ببرید.

اگر در تلاش برای پاک کردن تمام پوشش‌ هستید، ممکن است لازم باشد رنگبر شیمیایی را دوباره استفاده کنید.

4. قطعه را بشویید.

قطعه را با آب و مواد شوینده بشویید تا تمام آثار باقی مانده پوشش و مواد شیمیایی از بین برود. اطمینان حاصل کنید که پوشش برداشته شده را با دقت دور بریزید.

رنگبرهای شیمیایی قوی‌تر برای کارهای در ابعاد بزرگتر

بیشتر آنچه در مورد مواد پاک‌کننده شیمیایی بیان شد، بیشتر مناسب اشخاص و علاقه مندان است.

اگر می‌خواهید تعداد زیادی قطعه را پاک کنید یا با سرعت و کارآیی بیشتری کار کنید، رنگبر طراحی شده برای کاربردهای صنعتی مانند بنکو B-17 یا 1010P توصیه می‌شود.

رنگبر مایع صنعتی بنکو B-17

این رنگبر می‌تواند در کمتر از 20 دقیقه حدود 3 میلی‌متر پوشش پودری را پاک کند. این ماده حاوی مواد شیمیایی قوی‌تر مانند کلرید متانول، فنل و اسید هیدروفلوئوریک است که در رنگبرهای معمولی یافت نمی‌شود.

1010P از قدرت کمتری نسبت به B-17 برخوردار است، اما در عین حال بهتر از هرچیزی که بتوانید از فروشگاه محلی بخرید کار می‌کند.

توجه داشته باشید که این مواد شیمیایی صنعتی به طور معمول فقط در مقادیر زیاد قابل سفارش هستند – مانند درام‌های 5 گالن، 30 گالن یا 55 گالن. بنابراین اگر شما صاحب فروشگاه باشید و نیاز داشته باشید به طور منظم پوشش پودری پاک کنید، واقعاً راه‌حل خوبی هستند.

همچنین برای انجام رنگبری به محفظه‌ای نیاز دارید، مگر اینکه قصد داشته باشید قطعات را در درامی که در آن حمل می‌شود، رنگبری کنید.

موقع دست زدن به رنگبرهای شیمیایی صنعتی، باید بسیار ایمن باشید. این مواد می‌توانند پوشش پودری را سریعتر از مواد معمولی از بین ببرند، اما این بدان معناست که اگر درست استفاده نشود، می‌توانند به پوست شما آسیب بزنند.

رنگبر بنکو B-17 حدود 200 دلار برای 5 گالن قیمت دارد. البته خیلی از شرکت‌ها دیگر ارسال به منزل ندارند؛ چرا که به عنوان یک محصول خطرناک در نظر گرفته شده است.

روش های بعدی بزودی نگارش خواهد شد.

منبع: https://gizmoplans.com/how-to-remove-powder-coating/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.