مقالات

تست ضربه ASTM D2794 (بررسی رنگ و چسبندگی پوشش)

تست ضربه - رنگ پودری تهران

رنگ پودری تهران با توجه به خدماتی که ارائه می‌کند همواره سعی می‌کند تا با بالا نگه داشتن سطح کیفی خود مشتریان را راضی نگه دارد. یکی از این خدمات استانداردهایی است که برای کار خود رعایت می‌کند.
یکی از تست‌هایی که برای بررسی رنگ و چسبندگی پوشش انجام می‌شود ASTM D2794 است.
از آن‌جا که روکش‌ها (مانند رنگ، لاک، روکش تبدیل و محصولات مرتبط با آن) در طول ساختو عمر مفید آن‌ها در معرض ضربه قرار می‌گیرند، این روش آزمایش، مقاومت در برابر ضربه‌های احتمالی را بررسی می‌کند. تست ASTM D2794 فرایندی را فراهم می‌کند که در آن ضربه‌ها به‌صورت سریع به محصول می‌خورند و پس از آن بررسی می‌شود که آیا تغییر شکلی انجام می‌گیرد و اگر انجام می‌گیرد آیا پوشش آن تغییری می‌یابد یا خیر.
پوشش‌های آلی(ارگانیک) مورد آزمایش برای چهار یا چند صفحه فلزی نازک مناسب اعمال می‌شود. بعد از این‌که پوشش‌ها اعمال شدند و کاملا بر سطح نشستند یک وزنه‌ی استاندارد از فاصله‌ای رها می‌شود تا شکل پوشش و لایه زیرین را تغییر دهد. محل ضربه ممکن است فرو رود یا برآمده شود. با بالا بردن تدریجی ارتفاع، یک اینچ در هر بار، می‌توان نقطه‌ای که در آن شکست رخ می‌دهد را به‌دست آورد.

[woodmart_title tag=”h1″ woodmart_css_id=”5e536ed16506f” title=”تست ضربه ASTM D2794 (بررسی رنگ و چسبندگی پوشش)” woodmart_empty_space=”” title_width=”100″]

به‌صورت معمول لاک‌ها، مانند چیزی که در تصویر زیر می‌بینید، سولفات مس بر روی استیل، برآمدگی ایجاد می‌کنند. با استفاده از ذره‌بین می‌توانید این موضوع را بررسی کنید. همچنین با استفاده از یک تشخیص‌دهنده‌ی سوراخ یا چسب می‌توان میزان پوششی که از بین رفته است را مشخص کرد.
بعد از این‌که مقدار بحرانی به‌دست آمد و ترک‌های دیده‌شده شناسایی شدند این تست پنج بار دیگر تکرار می‌شود. به‌صورت رندوم بالاتر و پایین‌تر از ارتفاع به‌دست آمده این ضربه انجام می‌گیرد تا درستی نتیجه آزمایش شود.

منبع: تست استاندارد ASTM D2794 برای سنجش مقاومت پوشش‌های آلی در برابر ضربه

تست‌های استاندارد ASTM مرتبط دیگر:

ASTM D1186 – روشهای آزمایش برای اندازه‌گیری غیر مخرب ضخامت فیلم خشک پوشش‌های غیرمغناطیسی که برای پایه آهنی اعمال می‌شوند.

ASTM D609 – تمرین برای تهیه تخته‌های فلزی با نورد سرد برای آزمایش رنگ، لاک، پوشش‌های تبدیل و محصولات پوشش مناسب.

ASTM D823 – تمرین برای تولید فیلم‌هایی با ضخامت یکنواخت از رنگ ، لاک و محصولات مرتبط در صفحه آزمون.

 

مقالات مرتبط:

روش استاندارد آزمایش مقاومت رطوبتی روکش در رطوبت نسبی ۱۰۰ ٪ – بخش اول

روش استاندارد آزمایش مقاومت رطوبتی روکش – بخش 2

روش استاندارد تست خمش مندرل برای پوشش‌های آلی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.