مقالات

روش استاندارد تست خمش مندرل برای پوشش‌های آلی

روش استاندارد تست خمش مندرل برای پوشش‌های آلی
[woodmart_title align=”right” tag=”h3″ woodmart_css_id=”5e5fc5a1eefc0″ title=”هدف” title_width=”100″]

۱.۱ روش استاندارد تست خمش مندرل برای پوشش‌های آلی برای تشخیص مقاومت نسبت به خم شدن پوشش آلی چسبیده بر روی بسترهای ورق فلز یا مواد از نوع لاستیکی است.
۱.۲ مقادیر در واحدهای SI اعلام شده‌اند و استاندارد بر این مبنا است. مقادیر داخل پرانتز برای اطلاعات بیشتر بیان شده‌اند.
۱.۳ این استاندارد برای پوشش تمام موارد اعلام نشده است. همچنین این استاندارد مشخص می‌کند چه محدودیت‌هایی وجود دارند.

[woodmart_title align=”right” tag=”h3″ woodmart_css_id=”5e5fc58bcc663″ title=”منابع” title_width=”100″]

۲.۱ استانداردهای ASTM:
آزمایشات D823 برای بررسی ساخت لایه‌های قطور رنگ، الکل، و محصولات مرتبط
روش آزمایشی D1005 برای اندازه‌گیری پوشش لاکی ضخیم پوشش‌های آلی با استفاده از میکرومتر
روش آزمایشی D1186 برای اندازه‌گیری غیرمخرب پوشش ضخیم مواد غیرمغناطیسی پیاده‌شده روی پایه‌ی فروس
روش آزمایشی غیر مخرب D1400 برای لایه‌های ضخیم غیررسانای پیاده‌شده روی پایه‌ی فلزی غیر فروس

تست ضربه ASTM D2794 (بررسی رنگ و چسبندگی پوشش)

[woodmart_title align=”right” tag=”h2″ woodmart_css_id=”5e5fbdee5176c” title=”خلاصه روش آزمایشی” title_width=”100″]

۳.۱ مواد پوششی مورد آزمایش با یک حالت ضخیم بر روی پنل‌های فلزی یا مواد از نوع پلاستیک اعمال می‌شوند. بعد از خشک شدن، پنل‌های پوشیده‌شده خم می‌شوند و مقاومت پوشش آن‌ها در برابر ترک خوردن اندازه‌گیری می‌شود. در روش آزمایشی A پنل‌ها بر روی یک مخروط باندی خم می‌شوند. در روش آزمایشی B پنل‌های پوشش‌داده‌شده بر روی استوانه‌هایی با شعاع‌های مختلف خم می‌شوند.

[woodmart_title align=”right” tag=”h3″ woodmart_css_id=”5e5fc57795d57″ title=”اهمیت و موارد استفاده” title_width=”100″]

۴.۱ پوشش‌های چسبیده به زیرلایه‌ها در صورت کشیدگی در هنگام تولید ذرات یا زمانی که این ذرات سومصرف می‌شوند خم می‌شوند. این روش‌های آزمون در درجه‌بندی پوشش‌های چسبیده برای توانایی مقاومت آن‌ها در برابر ترک‌خوردگی هنگام کشیدگی کارآمد است. آن‌ها برای ارزیابی میزان انعطاف پوشش‌ها نیز مفیدند.

[woodmart_title align=”right” tag=”h3″ woodmart_css_id=”5e5fc55d3df1e” title=”نمونه آزمون” title_width=”100″]

۵.۱ زیرلایه‌ها:
۵.۱.۱ اگر هدف این آزمایش مشخص کردن درصد کشیدگی پوشش باشد زیرلایه باید استیل سرد رولی با ضخامت ۰.۸ میلمتر (۱/۳۲ اینچ) باید باشد.
۵.۱.۲ اگر هدف تست رتبه‌دهی به مقاومت در برابر ترک‌خوردگی باشد، زیرلایه می‌تواند هر چیز فلزی یا از نوع پلاستیکی باشد (استیل، آلومینیوم، قلع یا پلاستیک مصنوعی). ضخامت صفحه‌های فلزی باید زیر ۰.۸ میلیمتر باشد و ضخامت مواد پلاستیکی می‌تواند تا ۱۳ میلیمتر باشد.

۵.۱.۳ اندازه‌ی پنل پیشنهادی ۱۰۰ میلیمتر در ۱۵۰ میلیمتر است. حداکثر سایزی که تست خمشی می‌تواند ۱۱۵ میلیمتر در ۱۹۰ میلیمتر باشد.
۵.۱.۴ سطح آماده‌شده برای تست چیزی است که توافقی بین کارفرما و آزمایش‌کننده مشخص می‌شود. قبل از تست، برای از بین بردن لبه‌های تیز با استفاده از مته کمی گوشه‌ها را منحنی کنید.

۵.۲ پنل‌های روکش‌شده:
۵.۲.۱ پوشش‌های یکنواخت از مواد را روی پنل‌های مورد آزمایش اعمال کنید. خشک کردن آن‌ها را طبق تحقیقات D823 با هوا یا حرارت انجام دهید و با توافق کارفرما و رنگ‌کننده آن را انتخاب کنید. اگر قرار است درصد کشیدگی را اندازه‌گیری کنید حداقل کشیدگی ۱ میلیمتر با ضخامت ۰.۸ میلیمتر باید برای استیل لوله‌ای باشد. حداقل ۳ مشخصه را با استفاده از روش‌های آزمایشی D1005، D1186 یا D1400 تعیین کنید.

۵.۲.۲ از ورق‌های از پیش پوشیده‌شده، حداقل سه نمونه با سایزهای داده‌شده در ۵.۱.۳ ببرید. فقط صفحه‌های صاف را انتخاب کنید و گوشه‌ها را طبق ۵.۱.۴ به‌نرمی صاف کنید. سطح پوشش باید عاری از روغن و مواد خارجی دیگر باشد که ممکن است انعطاف را افزایش دهد یا مشاهدات ترک‌خوردگی را مختل کند. برای اندازه‌گیری ضخامت مانند ۵.۲.۱ عمل کنید.

[woodmart_title align=”right” tag=”h3″ woodmart_css_id=”5e5fc47932f5e” title=”شرایط و تعداد آزمایشات” title_width=”100″]

۶.۱ شرایط نمونه‌های آزمایشی برای حداقل ۲۴ ساعت دمای ۲۱ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد و ۴۵ تا ۵۵ درصد رطوبت هوا باشد. همچنین در هنگام انجام آزمایش این شرایط دوباره باید برقرار باشد مگر این‌که به درخواست کارفرما یا شرکت رنگ‌کننده شرایط خاص دیگری اعمال شود.
۶.۲ حداقل سه نمونه را با روش آزمایشی A و حداقل دو نمونه را با روش آزمایشی B و قطر مورد علاقه مخروط آزمایش کنید.

[woodmart_title align=”right” tag=”h2″ woodmart_css_id=”5e5fc406c5b0b” title=”روش آزمایشی A – آزمایش قالب مخروطی” title_width=”100″][woodmart_title align=”right” tag=”h3″ woodmart_css_id=”5e5fc4460a298″ title=”دستگاه” title_width=”100″]

شکل 1 دستگاه آزمایش قالب مخروطی

۷.۱ تستر با قالب مخروطی، شامل یک مخروط فلزی، یا بازوی چرخنده‌ی خم‌کننده‌ی پنل و گیره‌های پنل که همگی بر روی یک پایه فلزی نصب شده‌اند. در شکل ۱ می‌توانید آن را مشاهده کنید.
۷.۱.۱ مخروط، استیل صاف، ۲۰۰ میلیمتر طول با قطر ۳ میلیمتر در یک انتها و قطر ۳۸ میلیمتر در انتهای دیگر.

ادامه این مطلب بزودی در سایت بارگزاری خواهد شد.

 

مقالات مرتبط:

روش استاندارد آزمایش مقاومت رطوبتی روکش در رطوبت نسبی 100% – بخش 1

روش استاندارد آزمایش مقاومت رطوبتی روکش – بخش 2

تست ضربه ASTM D2794 (بررسی رنگ و چسبندگی پوشش)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.