مقالات

چگونه می توان از پوست پرتقالی شدن رنگ جلوگیری و آن را رفع کرد ؟

چگونه می توان از پوست پرتقالی شدن رنگ جلوگیری و آن را رفع کرد ؟

وقتی نوبت به اسپری کردن رنگ می شود، حال می خواهد رنگ شدن یک ماشین، کابینت یا وسایل های فلزی باشد، هیچ چیز نمی تواند مانند یک رنگ آمیزی نهایی با ظاهر و بافت نامناسب خسته کننده و ناامید کننده باشد. کار نهایی باید دارای سطح صافی باشد، درست است ؟ اسمی که معمولا برای این ظاهر نامناسب استفاده می شود، پوست پرتقالی می باشد. در این راهنما به اصول آنچه باعث پوست پرتقالی شدن و چگونگی رفع و حتی بهتر شدن، جلوگیری از اتفاق افتادنش موقع اسپری کردن می پردازیم.

1. فهم این موضوع که چه چیزی باعث پوست اندازی پرتقالی در هنگام رنگ آمیزی می شود

قبل از اینکه از نحوه جلوگیری از پوست پرتقالی شدن محصول نهایی صحبت کنیم ، باید به اصول چگونگی ایجاد پوست پرتقالی بپردازیم. علت اصلی آن عدم جدا شدن ذرات رنگ در هنگام اسپری کردن روکش است. وقتی که رنگ را اسپری می کنید، ریز سازی انجام می گیرد. این به فرایندی که ذرات رنگ به قطرات کوچکتر تجزیه می شود اشاره دارد. هر چه قطره کوچکتر باشد، رنگ آمیزی نهایی صاف تر به نظر خواهد رسید. اگر در رنگ آمیزی، پوست اندازی پرتقالی داشته باشید تقریبا بیشتر مواقع نتیجه آن است که ذرات رنگ به قطعات ریز تقسیم نمی شوند. که در نهایت باعث بوجود آمدن سطحی نامناسب می شود. حال که شما به یک درک اساسی در مورد چگونگی بروز پوست اندازی پرتقالی رسیدید، وقت آن است که نحوه رفع و جلوگیری از آن را توضیح دهیم.

2. چگونه پوست پرتقالی شدن را در هنگام رنگ آمیزی رفع کنیم

برای رفع پوست پرتقالی شدن در هنگام رنگ آمیزی، ما نیاز داریم که برای رسیدن به نتیجه ای بهتر، قطرات رنگ را ریزتر کنیم تا رنگ آمیزی یک نواختی حاصل شود. سه راه اصلی برای رسیدن به ریزسازی بهتر وجود دارد.

راه اول : مقدار هوای داده شده به رنگ را افزایش دهید

اگر هدف بوجود آوردن ذرات کوچکتر است، یکی از راه های آن این است که مقدار هوای داده شده در مقدار مشخصی از رنگ را افزایش دهید. به زبان ساده شما می توانید مقدار رنگ را در هنگام اسپری کردن کاهش و / یا مقدار فشار هوا را افزایش دهید. اگر که از تفنگ اسپری جاذبه ای یا Siphon Feed استفاده می کنید، این کار را می توانید با استفاده از سری کوچکتر، چرخاندن سوزن مایع و یا افزایش فشار هوا انجام دهید. برای یک اسلحه ای که تحت فشار عمل می کند، ابتدا مقدار فشار مخزن رنگ خود را کم کنید و سپس به دیگر نکته های گفته شده در مورد تفنگ اسپری جاذبه ای یا Siphon Feed توجه کنید. همچنین امکان این وجود دارد که بخواهید تعویض درپوش هوای روی تجهیزات خود را مدنظر بگیرید. برای مثال، کلاهک هایی که در این کار استفاده می شود معمولا بیشترین فشار و حجم هوا را بوجود می آورند که این راه، آسان ترین ریز سازی برای هر مدل روکشی را فراهم می کند. بهترین راه این است که در حین اینکه مقدار رنگ را کاهش می دهید، مقدار هوای وارد شده به رنگ را افزایش بدهید که باعث بوجود آمدن ریز سازی و جلوگیری از پوست پرتقالی شدن رنگ می شود.

راه 2 : شکست رنگ را آسان تر کنید

همانطور که اشاره کردیم بهترین راه برای جلوگیری از پوست پرتقالی شدن در رنگ آمیزی، ایجاد ذرات ریزتر رنگ است. در حالی که افزایش مقدار هوا یکی از گزینه های شماست، شما می توانید رنگ را نازک تر نیز بکنید. برای انجام این کار مقدار مناسبی تقلیل دهنده ( کاهش دهنده ) به رنگی که می خواهید اسپری کنید بیافزایید یا به کل یک رنگ نازک تر که می تواند برای کار مورد استفاده قرار گیرد را انتخاب کنید. تقلیل دهنده زیادی به رنگ اضافه نکنید چرا که ممکن است رنگ را به هم بریزد.

راه 3 : تجهیزات خود را به درستی ارزیابی و انتخاب کنید

سرانجام شما باید تجهیزات خود را به درستی انتخاب و ارزیابی کنید. تولیدکنندگان رنگ برای استفاده از رنگ هایی که نیازمند استفاده از تجهیزات خاصی در کار هستند، برگه های اطلاعات فنی ارائه می دهند. اگر از تجهیزاتی به جز آن هایی که اشاره شد استفاده می کنید شاید بهتر است که به تعویض تجهیزات خود فکر کنید. اگر چند مدل از تجهیزات برای انتخاب داشتید، همیشه سعی کنید آن تفنگ اسپری پاش هوایی را انتخاب کنید که بهترین مدل از کار نهایی را نسبت به یک اسپری بدون هوا تحویل می دهد. موارد دیگری که باید برای انتخاب تجهیزات مدنظر بگیرید شامل اندازه نوک اسپری کننده بدون هوا، نازل مایع و درپوش هوای روی تفنگ اسپری خود و در نهایت تنظیمات تجهیزاتتان می باشد. برای اسپری کننده های بدون هوا می توانید برای جلوگیری از پوست پرتقالی شدن مقدار فشاری که در آن اسپری می کنید را افزایش دهید. برای تفنگ های اسپری ای می توانید نکات بالا را دنبال کنید.

3. چگونه از پوست اندازی پرتقالی جلوگیری کنیم

برای جلوگیری از پوست پرتقالی شدن کار، شما باید از برگه اطلاعات فنی ای که به شناخت تجهیزات و موادتان اضافه می کند، کمک بگیرید. قدم بعدی این است که از راه اندازی درست تجهیزاتتان اطمینان حاصل کنید و قبل از اسپری کردن محصول، تست اسپری انجام دهید. این راهنما به شما برای رسیدن به بهترین نتیجه و شناخت بیشتر تجهیزاتتان کمک می کند. به توصیه های آورده شده در برگه اطلاعات فنی برای استفاده از تجهیزات توجه داشته باشید. در آن کلاهک هوا و نوع سری مشخص شده است.

نظرات نهایی در مورد پوست پرتقالی

پوست پرتقالی نتیجه ذرات بزرگی است که باعث می شود رنگ آمیزی نهایی یک دست نباشد. برای رفع پوست پرتقالی شدن شما باید اندازه ذرات رنگ اسپری شده را کاهش دهید ( ریز کردن ) شما می توانید با افزایش میزان هوای درون رنگ، کاهش میزان رنگ اسپری شده در یک زمان معین، افزایش فشار اسپری بدون هوایی که استفاده می کنید یا استفاده درست از آن، به ریز سازی بهتری دست بیابید. این نکات به شما کمک می کند که از پوست پرتقالی شدن در رنگ آمیزی جلوگیری کنید. مثل همیشه اگر سوالات بیشتری در مورد تکنیک های پوست پرتقالی دارید ، لطفا با ما تماس بگیرید.

شماره تماس ویژه: 47951-021

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.