مقالات

آزمایشات کنترل کیفیت رنگ پودری: آزمایش بازبینی های بصری

آزمایشات کنترل کیفیت رنگ پودری آزمایش بازبینی های بصری

تا کنون آزمایشات QC را تحت پوشش قرار داده ایم که مستلزم ابزارآلات دستی و جابجایی فیزیکی است ولیکن باز مطالب زیادی از بازبینی های بصری ساده یاد گرفته ایم. بلی درست است، کاملا مشهود و خیلی هم ساده به نظر می آید ولیکن هنوز برخی کارها را باید هنگام انجام بازرسی های بصری درنظر گرفت. محل بازرسی شما کجاست؟ کف زمین؟ خارج از کارگاه؟ داخل کارگاه؟ در اینجا نکاتی وجود دارد که باید یادآور شویم:

این نکته اهمیت دارد که آزمایشات بصری شما هماهنگ با روش بازبینی مشتری شما و روش استفاده از محصول رنگ شده باشد. اگر مشتری شما قصد دارد محصول را در یک نور ببیند پس باید شما هم در همان نور آزمایش را انجام دهید.

اگر بیشتر به یک سیستم آزمایش کنترل شده به جای بیرون رفتن و داخل شدن به کارگاه نیاز دارید، بسیاری کارگاه های صنعتی از جعبه های نور برای کنترل نور استفاده می کنند. به این دلیل که جعبه های نور گران قیمت هستند این کار مقرون به صرفه نیست ولیکن نتایج یکنواختی را بدست خواهد داد. عنصر دیگری که با روشنایی باید درنظر بگیریم فاصله نگاه شما به سطح بالاخص هنگام بازبینی برای هر نوع عیوب سطحی می باشد. درصورتیکه تحت زاویه 90 درجه به فاصله ای در حدود طول بازو به جای زاویه 45 درجه از نزدیکتر نگاه کنید به نتایج متفاوتی دست خواهید یافت. توصیه ما این است که آزمایشات بصری را در روشنایی در یک محیط دفتری، بیرون از آن روی کف کارگاه و خارج از کارگاه در نور روز نیز انجام دهید – تا کلیه اصول پوشش داده شود. رنگهای متالیک میکا برای مثال ممکن است در نور یا تاریکی به رنگ متفاوت دیگری تبدیل شوند که ممکن است عقاید ضد و نقیضی را درباره رنگ بوجود آورد، بنابراین ضروری است که کلیه قطعات در یک راستا چیدمان شوند و اندازه گیری های آزمایشات و شرایط آزمایشات به روشنی تعیین شوند. نه تنها باید نور را درنظر داشته باشید، بلکه زاویه دید برای قضاوت یا مقایسه روکش کاری اهمیت دارد. البته ممکن است درصورت استفاده از متغیرهای بسیار زیاد باعث شوید که موضوع خیلی پیچیده بشود، ولیکن آزمایشات بصری همان کاری است که مشتری فورا بعد از دریافت قطعه رنگ کاری شده انجام می دهد بنابراین موافقت با ظاهر اولیه مهم است.

بازبینی های بصری – چه عاملی باعث خرابی شده است؟

از نظر بصری می توانید کلیه حالات نواقص موجود در رنگ را – از جمله پدیده دهانه آتشفشانی، پوست پرتقال، چارچوب پنجره، و غیره که فهرست آن طولانی است – شاهد باشید. هر یک از این پدیده ها می تواند نتیجه یک تغییر یا یک مشکل در فرایند عملیات اجرایی باشد، و ما همه اینها را در وبلاگ اختصاصی خودمان درباره مسائل ظاهری و مسائل اجرایی تحت پوشش قرار داده ایم. اکنون به مسائل پایه یعنی رنگ و براقی می پردازیم.

بسته به رنگی که استفاده می شود، نتایج ممکن است تا حدودی متفاوت باشد. عموما، اگر تاریکی یا زردی پیدا کند شاهد از بین رفتن اندکی از براقی هستید و احتمال زیادی وجود دارد که رنگ بیش از حد عمل آوری شده باشد. اگر روشن تر از حد معمول باشد یا سایه آبی تری داشته باشد و براقی آن هم خیلی زیاد بوده باشد، احتمال اینکه رنگ کمتر از حد عمل آوری شده باشد قوی است.

اگر شاهد زردی رنگ هستید شاید بخاطر تنوع ضخامت ورقه باشد، یا اینکه رنگ بیش از حد عمل آوری شده باشد، یا ممکن است حتی بدلیل اگزوز کوره بوده باشد. اینها همه مشکل ساز است ولیکن همگی را به راحتی می توان بازبینی نمود و حل کرد.

خلاصه مطالب

اینها صرفا مجموعه ای از آزمایشات کنترل کیفیت هستند که اجرای آن ارزان، آسان و ساده می باشد. می توانید و باید اینها را مرتب اجرا کنید تا وجود فرایندهای با کیفیت عالی ، محصولات با کیفیت عالی و مشتریان خوشحال تضمین شود. در پایان روز، آنها به شما اطمینان خاطر می دهند که قطعات رنگ کاری شده که از درب کارگاه شما بیرون می روند قابل قبول هستند. هرچه بیشتر این عملیات را اجرا کنید در اجرای آزمایشات یکنواخت و در قضاوت نتایج بهتر خواهید بود.

ممکن است مایل به انجام آنها نباشید یا ممکن است احساس کنید که همه آنها برای هر قطعه ای که رنگ کاری می کنید مناسب نباشند، ولیکن آزمایش مالش حلال و آزمایش خراش انداز (cross hatch) یک حداقل پایه محسوب می شوند که نتایج عالی را برایتان به بار می آورند. البته، در سطح بصری می خواهید ببینید که رنگ و براقی درست باشد، و اگر نباشد، همگی ما می دانیم که مشتری اولین نفری است که شکایت می کند. شهرت خود را بعنوان رنگ کار درجه یک با بازبینی از طریق بازرسی بصری هر محصولی که کارگاه شما را ترک می کند، حفظ کنید. متاسفانه هیچ مشکلی درباره هیچ کدام از آزمایشات فوق وجود ندارد. اجرای این آزمایشات ساده و ارزان است. ولیکن همانند اغلب موارد، یکنواختی کلید کار است. اطمینان حاصل کنید که مشتریان شما و همکاران یا کارمندان شما مشغول آزمایشات طبق یک روش یکسان با نور یکسان، زاویه یکسان، مدادها، کیت ها و مترهای یکسان و غیره هستند چون بسیار اهمیت دارد. بخاطر داشته باشید که تجربه در زمان صرفه جویی زیادی خواهد کرد، بنابراین هرچه بیشتر آزمایش انجام دهید، راحت تر و سریع تر خواهید توانست درباره نحوه تصویب یا حل و فصل نتایج سوال برانگیز تصمیماتی بگیرید.

برای اطلاعات بیشتردر رابطه با رنگ پودری شما می توانید با شماره 47951 – 021 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.