مقالات

آزمایشات کنترل کیفیت رنگ پودری: آزمایش ضخامت ورقه

آزمایشات کنترل کیفیت رنگ پودری: آزمایش ضخامت ورقه

اکنون می دانیم که چه افرادی باید آزمایش کنترل کیفیت QC را انجام دهند و می دانیم که چرا باید آنرا انجام دهیم، ولیکن باید چه چیزی را آزمایش کنیم و چگونه؟ انواع آزمایشات متعدد ارزان قیمت و با اجرای آسان وجود دارند که می توانند بین یک مشتری راضی و یک مشتری ناراضی تفاوت ایجاد کنند. هیچ کس نمی خواهد یک محصول رنگ شده را ارسال کند که عالی به نظر برسد ولی درست عمل نکند. بنابراین، به این آزمایشات می پردازیم:

آزمایش ضخامت ورقه: ضخامت شمار ورقه

ضخامت ورقه – و یک ضخامت ثابت یکنواخت در آن – اهمیت دارد. این امر بر ظاهر رنگ تاثیر دارد (هیچ فردی نمی خواهد سطح رنگ شده پودری صیقلی دارای جلوه وصله پینه ای بوده باشد) و همچنین بر کل عملیات هم تاثیر دارد.

راه ساده بازبینی ضخامت ورقه با استفاده از یک وسیله ضخامت شمار ورقه یا وسیله اندازه گیری میسر است.

بهترین راه استفاده از آنها روی سطح تخت است و استفاده از این وسایل آسان است. در اغلب وسایل سنجش ضخامت، صرفا باید آنرا به سطح فشار دهید و چند ثانیه ای نگه دارید و عدد را بخوانید. عدد خوانده شده به شما خواهد گفت که ضخامت ورقه در آن محل بخصوص چقدر است. شما باید این آزمایش را در چند محل روی قطعه تکرار کنید. این عدد می تواند متفاوت باشد (و امیدواریم که تنها اندکی متفاوت باشد)، بنابراین باید این آزمایش را در چندین جای قطعه انجام دهید تا به یک عدد متوسط برسید و اطمینان حاصل کنید که دامنه ضخامت ورقه لازم را کسب کرده اید. آقای Dave Merritt که یکی از مدیران خدمات فنی ما هستند در این ویدئوی توضیحی کوتاه به شما دقیقا نشان می دهند که چطور این کار را انجام دهید و مراقب چه مواردی باشید.

مجموعه ای از وسایل اندازه گیری در بازار وجود دارند. تازه ترین و عالی ترین وسایل می توانند اطلاعات مربوط به درجه ضخامت ورقه را خیلی زود به محض تماس با سطح فراهم کنند، و درباره بقیه وسایل اندازه گیری این مدت اندکی طول می کشد و بسیاری انواع آن هم آهنربایی هستند.

شناخت بستر خودتان نیز اهمیت دارد. انواعی از وسایل اندازه گیری در بازار موجودند که می توانند ضخامت رنگ را روی آلومینیوم یا فولاد اندازه گیری کنند ولیکن اطمینان حاصل کنید که وسایل شما می توانند هر دو نوع بستر را آزمایش کنند چون برخی وسایل اندازه گیری آلومینیوم را اندازه گیری نخواهند کرد. باید مواظب این نکته باشید.

چرا این امر اهمیت دارد؟ خوب، اغلب وسایل اندازه گیری متکی به خاصیت آهنربایی فولاد یا برگشت سیگنال از فولاد هستند. مشخص است که آلومینیوم به همان شیوه واکنش نشان نمی دهد، بنابراین نوع متفاوتی از وسیله اندازه گیری یا یک نوع ترکیبی از این وسایل مورد نیاز است تا در صورتیکه بخواهید هر دو نوع بستر را اندازه گیری کنید، مورد استفاده قرار گیرند.

همانند اغلب موارد زندگی، می توانید برای خرید یک وسیله اندازه گیری ضخامت ورقه هرچقدر که مایلید، زیاد یا کم، خرج کنید. یقینا می توانید یک وسیله اندازه گیری ضخامت ورقه ارزان تر را در حدود 100 دلار خریداری کنید. انواع آهنربایی کوچک آن و انواع مخصوص ورقه های میلیمتری نازک بین یک تا سه میلیمتر کاملا صحیح عمل می کنند و یقینا می توانند کار را انجام دهند. اینها خیلی گران بوده و ممکن است همان چیزی باشد که نیاز دارید. وسایل با قیمت متوسط با کیفیت بالا و اندازه گیری خوب که می توانید کالیبراسیون آنرا انجام دهید و مقدار صفر را روی فلز بدون رنگ تنظیم کنید، ممکن است قیمتی بین 400 الی 500 دلار داشته باشد. البته اگر بخواهید همه مسائل را نادیده بگیرید، می تواند تا 2000 دلار هم در این زمینه خرج کنید.

آزمایش ضخامت ورقه – چه عواملی باعث مردودی می شود.؟

آنچه باید بخاطر داشته باشید این است که ضخامت ورقه البته دارای یک دامنه مشخص است. بنابراین مردودی آزمایش در صورتی رخ می دهد که اندازه خیلی کم یا خیلی زیاد یا تغییرات خیلی زیادی در کار باشد. اندازه خیلی کم منجر به ظاهری ضعیف، پوشش ناکامل بستر و مردودی سایر آزمایشات مانند خوردگی و رنگ می شود. در انتهای دیگر این مقیاس، اندازه خیلی بالا منجر به ظاهری ضعیف و مردودی سایر آزمایشات مانند آزمایش ضربه و قابلیت انعطاف می شود.

حل مشکلات مربوط به ضخامت ورقه:

خوشبختانه حل مشکلات مربوط به ضخامت ورقه در رنگ پودری خیلی ساده است. جدول خلاصه را بازبینی کنید که درباره علل و نحوه حل آنها توضیح می دهد.

راه حلعلت احتمالیمشکل
وسایل تفنگی را دورتر از قطعه مزبور نگه دارید.فاصله بین وسایل تفنگی و قطعه مزبور خیلی کم است
ضخامت غیریکنواخت ورقه
تجهیزات/تنظیمات هوا را تا حد بهینه آن تنظیم کنیدپودر بطور غیریکنواخت خارج می شود
کل سیستم را بازبینی کنید (از منبع ولتاژ گرفته تا الکترود) تا از شارژ الکتریکی پیوسته مطمئن شوید
ولتاژ نامنظم است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.