مقالات

افشانه رنگهای متالیک با روکش های پودری: آنچه لازم است بدانید (بخش چهارم)

افشانه رنگهای متالیک با روکش های پودری: آنچه لازم است بدانید (بخش چهارم)

بایدها و نبایدها

بخش بایدها و نبایدها را برای استعمال رنگهای متالیک بازبینی کنید.

باید از آبکشی با هوا استفاده کنید اگر وسایل تفنگی شما مجهز به چنین ویژگی باشند. درغیراینصورت، رنگهای متالیک در انتهای وسایل تفنگی تجمع می یابند … تا زمانی که ناگهان رهاسازی شوند. و بعد یک لکه متالیک بزرگ روی بستر خواهید داشت. که نتیجه ایده آلی هم نیست، درست است؟ بنابراین دقت زیادی به نازل وسایل تفنگی خود داشته باشید و تنظیمات آبکشی با هوا را روشن کنید تا این وسایل تمیز باقی بمانند.

نباید به امید خدا افشانه سازی را اجرا کنید. باید حتما هم برای خودتان و هم برای مشتریان خود صفحات نمونه داشته باشید که از انواع بسترها و محصولات مختلف استفاده کرده باشند. به این طریق است که در فرایند عملیاتی خود  – یا در ارتباط با یک محصول جدید که با آن آشنایی ندارید – می توانید از پس مشکلات برآیید و بدانید که دقیقا محصول روکش شده به چه شکلی درخواهد آمد.

باید فاصله وسایل تفنگی خود را تا سطح بخاطر بسپارید. قبلا این نکته را خاطرنشان کردیم ولیکن باید دوباره یادآور شویم. این مرحله مهمی است که باید به یاد داشت.

نباید با روکش های شفاف بطور غیرحرفه ای کار کنید. صرفنظر از نکاتی که قبلا گفته شد، روکش های شفاف همچنین می توانند از زرق و برق رنگهای متالیک کم کنند. استفاده از یک روکش شفاف خیلی براق راه خوبی برای اجتناب از این مسئله است. از روکش های دارای براقی پایین اجتناب کنید، آنها می توانند درخشش تلالو متالیک را خیلی کمتر کنند.

باید اطمینان حاصل کنید که همیشه پودرهایتان طی فرایند عملیات سیال سازی شده اند. این امر بی شک برای رنگهای متالیک غیرپیوندی اهمیت دارد به این دلیل که اگر بطور مناسب سیال سازی را انجام ندهید به توده های زشت منظر رزین، رنگدانه و پوسته های متالیک که از وسایل تفنگی شما به بیرون می پاشند، برخورد می کنید. 

باید آگاه باشید که اگر مشغول اعمال رنگ متالیک خود بعنوان بخشی از یک فرایند دومرحله ای هستید – شاید یک ظاهر کرومی – رنگ های متالیک افشانه سازی شده روی رنگ های مختلف ظاهر متفاوتی خواهند داشت. اگر یک رنگ کروم متالیک را روی یک رنگ سیاه پایه افشانه سازی کنید، ظاهر نهایی از رنگ کروم متالیک افشانه سازی شده روی یک رنگ پایه سفید متفاوت و کاملا مخالف خواهد بود. صفحات نمونه متعددی را تهیه کنید و با ترکیبات مختلف روی آنها کار کنید تا متوجه شوید که ظاهر نهایی کار چگونه خواهد بود.

کاربرد برای براق سازی سطح

رنگهای متالیک راهی عالی برای افزودن جلوه های ویژه، از زرق و برق ملایم گرفته تا تلالوی درخشان، به روکش ها هستند. این رنگها در مجموعه وسیعی از اثرات کرومی گرفته تا تلالوهای نقره ای درخشان در بازار موجودند و به دو شکل پیوندی و غیرپیوندی قابل خریداری هستند. نوع پیوندی مزیت استعمال راحت تر را دارد و یک روکش یکنواخت و زیبا و هماهنگ را تضمین می کند درصورتیکه نوع غیرپیوندی ارزان تر بوده و می توان آنرا در مقادیر کمتری خریداری نمود. هر دو معایبی هم دارند و نوع پیوندی خیلی گرانقیمت است و نوع غیرپیوندی را نمی توان به آسانی به شکل هموار و صاف بکار برد. با تمرین افشانه سازی رنگهای متالیک آسانتر می شود و این جلوه های ویژه متالیک زیبا باعث می شود کارگاه های صنعتی مجموعه بینظیری از روکش ها را به مشتریان خود عرضه کنند.

بخاطر داشته باشید که اگر مشتری از رنگ متالیک مایع استفاده کند ممکن است کمی تفاوت بوجود آید. حداکثر بار رنگ متالیک در یک پودر خیلی کمتر از بار متالیک نوع مایع است. با اینکه تعداد دقیق بستگی به رنگدانه ویژه دارد، قانون عمومی این است که پوسته های کوچک، برای مثال آنهایی که برای بوجود آمدن رنگ نقره ای براق و دارای قطب آنودی مثبت بکار می روند، یک بار حداکثری حدود 5 درصد دارند، و یک پوسته درخشان بزرگ ممکن است تا حداکثر بار 10 درصدی افزایش یابد. این پدیده متفاوت از رنگهای مایع است که می توانند بار متالیک حدود 20 درصد را داشته باشند. اگر پوسته متالیک خیلی زیادی را داخل پودر بریزید، ممکن است همه جور مشکلی– مانند مشکلات عملیاتی، افشانه خشک، و مشکلاتی با شستشوی مستقیم پودر مستقیما از روی بستر – پیدا کنید.

بنابراین، بطور خلاصه، نکات پایانی ذیل را برای شما مطرح می کنیم:

نکات مهم پایانی:

■اگر یک مشتری بخواهید یا نیاز باشد که یک رنگ متالیک را همراه با یک روکش فوقانی شفاف کار کند، یک نمونه از اینکه محصول نهایی چطور به نظر خواهد رسید درنظر بگیرید. این مراحل شامل صفحه ای با یک روکش پایه و یک روکش شفاف است. با انجام این کار از هر گونه دردسرهای احتمالی صرفا با نشان دادن به مشتری که دقیقا روکش چگونه به نظر خواهد رسید، اجتناب ورزید.

■رنگهای متالیک می توانند تا اندازه ای بسته به تنوع ضخامت ورقه تغییر کنند. توجه دقیقی به بستر طی فرایند عملیات داشته باشید، و بدقت روکش را قبل از عمل آوری اش ارزیابی کنید تا حتی رنگدانه بندی یکنواختی تضمین شود.

■در مورد رنگهای متالیکی خاصی مانند میکا، زاویه و روشنایی می تواند ظاهر آنها را تغییر بدهد. هنگام تعیین و طراحی جزئیات یک عملیات، از مشتری بخواهید که هر سطح چقدر نشست داشته باشد، در چه زاویه ای قرار گیرد، و به وی توصیه کنید که تنوع بسیاری در ظاهر جلوه متالیک بسته به روشنایی وجود خواهد داشت. صفحات نمونه می توانند به شما در این قسمت کمک کنند تا به مشتری نشان دهید که دقیقا منظورتان چیست.

■پوسته های متالیک در اندازه های مختلف وجود دارند و گاهی اوقات رنگهای متالیک کوچکتر ممکن است مشکل جزئی باشند. طی فرایند افشانه سازی، ممکن است مشکلاتی با پوسته های آویزان از انتهای وسایل تفنگی پیش بیاید. نگاهی دقیق به این مسئله داشته باشید و در موقع لزوم کار را متوقف کرده و وسایل تفنگی را تمیز کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش دیگری لطفا با شماره تلفن زیر با ما تماس بگیرید:

47951 021

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.