مقالات

انواع مختلف پیش عمل آوری ها برای رنگ های پودری (بخش اول)

انواع مختلف پیش عمل آوری ها برای رنگ های پودری

هرکس می داند که تمیزکاری و پیش عمل آوری یک سطح یک مرحله کلیدی در تضمین یک کار رنگ کاری عالی است و همگی می خواهیم بهترین کار خود را – محض خاطر خودمان و مشتریهایمان – اجرا کنیم. در رنگ کاری های IFS ، همیشه بهترین تلاش خود را برای رنگ هایمان انجام می دهیم و می دانیم که چقدر اجرای این رنگ ها روی یک بستر خوب آماده سازی شده اهمیت دارد، بنابراین بیایید نگاهی به چند تا از بسیاری راه های انجام این کارمان داشته باشیم. یک فرایند مرحله ای پیش عمل آوری را می توان به سهولت به مراحل 1 و 2 و 3 تقسیم بندی نمود.

ولیکن سیستم های پیش عمل آوری کدامند؟ بطور خلاصه، اینها مراحلی هستند که طی آن سطح تمیزکاری و برای رنگ کاری آماده سازی می شود. این فرایند مرحله بندی شده باید برای هر کسی که با رنگ ها کار می کند آشنا باشد و به نفع مشتری و نیز رنگ کار است. پیش عمل آوری یک سطحی را بوجود می آورد که رنگ می تواند به آن بچسبد خواه رنگ از نوع مایع باشد و خواه از نوع پودری. همچنین، پیش عمل آوری ها باعث تقویت ارزش اجرایی یک رنگ می شود و باعث افزایش طول عمر آن و کمک به جلوگیری از خوردگی می شود.

تا کنون درباره نحوه کار و علل پیش عمل آوری سخن گفتیم ولیکن درباره افراد دست اندرکار و زمانهای اجرا چه باید گفت؟ ابتدا با این مطلب شروع می کنیم. بنابراین چه کسانی باید از پیش عمل آوری استفاده کنند؟ پاسخ این است که همه باید استفاده کنند. هر کس که در پایان روز کاری دست های خود را تمیز می کند می داند که اگر می خواهد یک محصول باکیفیت را تحویل بدهد باید بسترهای آنها را آماده سازی کند.

یک بستر ساده باید قبل از اعمال هر گونه رنگ به سطح آماده سازی گردد. نکته پیش عمل آوری آماده سازی سطح برای رنگ کاری – از هر نوعی – است و از بی کیفیت شدن آن در پایان خط تولید جلوگیری می کند.

بنابراین بیایید به مراحل مختلف یک سیستم پیش عمل آوری عالی و بعد به ترکیبات مختلف این مراحل که امکانپذیرند، نگاهی بیاندازیم. در ذیل بطور مفصل درباره اینها صحبت می کنیم – ولیکن چه موقع باید پیش عمل آوری ها اجرا شوند؟

مراحل پیش عمل آوری

کلیه مراحل پیش عمل آوری خوب با یک مرحله تمیزکاری پایه شروع می شود. این مرحله در هر کارگاه صنعتی باید اجرا شود.

مرحله تمیزکاری

چه درباره آماده سازی سطوح تازه کار و چه کهنه کار باشید، می دانید که مرحله تمیزکاری مهمترین و ضروری ترین مرحله در آماده سازی هر گونه سوبسترا است. روغن، دوده، و کثیفی می تواند حتی دقیق ترین رنگ های اجرا شده را خراب کند و به لایه رنگ و نحوه کار محصول – در درازمدت و کوتاه مدت – آسیب می رساند. شما نمی خواهید وقت و پول خود را هدر دهید، همچنین نمی خواهید که یک مشتری ناراضی بلای جانتان شود.

تمیزکاری همان عملی است که هر مرحله به آن متکی است و شامل اجرای موفقیت آمیز پودر است. مراحل پیش عمل آوری ذیل در صورت عدم انجام مناسب تمیزکاری بطور مناسب عمل نخواهند کرد. بسیاری انواع تمیزکننده با اسیدها و حلال هایی که معمولا استفاده می شوند، وجود دارند. معمولا این محلول های تمیزکاری روی قطعه مزبور افشانه سازی می شوند یا اینکه بستر عمیقا در حوضچه محلول فروبرده می شود.

نکته مهم: گرم کردن محلول تمیزکاری اغلب باعث می شود که ماده تمیزکاری بهتر کار کند. استفاده از پارامترهایی که تهیه کننده مواد پیش عمل آوری به شما ارائه داده است، بسیار مهم است. بالاتر از آن، اطمینان حاصل کردن از اینکه فرایند مرحله بندی را فورا اجرا کنید و اجازه ندهید که قطعه تازه تمیزکاری شده بمدت طولانی یک جا بماند از اهمیت برخوردار است. اگر نمی توانید آنرا تمیز کنید، صرفا ده دقیقه آنرا به حال خود بگذارید و برگردید و آنرا بیشتر افشانه سازی کنید، آنگاه اجازه دهید قبل از خشک شدن یک مدت در یک جا بماند. باید یک فرایند پیوسته مرحله بندی شده را براساس محصولی که دارید مورد استفاده قرار می دهید، درست کنید.

مرحله آبکشی

بعد از تمیزکاری نوبت به مرحله آبکشی می رسد.

خلاص شدن از شر هر گونه کثیفی، دوده و احتمالا سوسک مرده مهم است، ولیکن حذف باقیمانده های هر گونه مواد شیمیایی که برای تمیزکاری سطح استفاده کرده اید هم اهمیت دارد. این مرحله برای حفظ رنگ ها از آلودگی اهمیت دارد. با اینکه این آبکشی ها را می توان با آب شهری ساده انجام داد، استفاده از آبکشی با اسمز وارون یا Reverse Osmosis (RO)  یا دیونیزه یا Deionized (DI) ترجیح داده می شود. این امر صرفا به معنای آبی است که تصفیه شده باشد، و فلورید و کلرید و همه مواد دیگر افزوده معمول امروزی به آب که مواد شیمیایی ضروری هستند ولی به آنها در عملیات مرحله ای رنگ کاری نیازی نداریم، جدا شده باشد.

نکته مهم: وقتی آبکشی اجرا گردید، سطح را به سرعت ممکن خشک کنید تا از بروز زنگ زدگی فوری روی سطح تازه آماده شده جلوگیری شود. بخاطر داشته باشید که هر گونه هرزآبی را باید به دقت دور ریخت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.