مقالات

حقایقی درباره پوشش پودری اتومبیل – قسمت اول

وقتی صحبت از محافظت قطعات و اجزای فلزی باشد، زیر سوال بردن قابلیت اطمینان پوشش پودری سخت است. آنچه در دهه 1940 به عنوان مد زودگذر در زمینه مواد صنعتی شناخته شد، به سرعت 15٪ از سهم بازار روش برتر پرداخت صنعتی را در سراسر جهان امروز از آن خود کرد.

اما پوشش پودری چه نقشی در بازار فعلی اتومبیل – بخصوص محافظت از چرخ‌ها و قطعات جانبی دارد؟ چه مزیتی در محافظت از پوشش بالایی چرخها یا آسان‌تر کردن فرایند تمیزکاریشان وجود دارد؟ آیا پوشش پودری به همان اندازه‌ی رنگ‌کاری خودرو با پوشش سرامیکی خوب است؟

این چیزی است که امروز می‌خواهیم درباره‌اش بحث کنیم. در بخش زیر، راهنمایی کامل ارائه می دهیم که به حقایقی درباره پوشش پودری پرداخته است. خواهیم گفت که پوشش پودری از کجا شروع شده است، چطور کار می‌کند و امروزه چه تعداد از صاحبان اتومبیل‌ها از آن برای تقویت چرخ یا قطعات جانبی افزوده استفاده می‌کنند.

پوشش پودری چیست؟

تاریخچه پوشش پودری

پوشش پودری در دهه 1940 توسعه یافت؛ جایی که ترکیبات آلی فرار یا پلیمرها (که به آن ماکرومولکول نیز می‌گویند) به شکل پودر روی پایه فلزی پاشیده شدند. این صنعت در دهه 1960 به دلیل حرکت اکولوژیکی رو به رشد و معرفی فرآیند پوشش پودری اسپری الکترواستاتیک، که در آن ذرات پودر دارای بار الکتریکی روی یک جسم رسانا القا می‌شوند، به طور قابل توجهی رشد کرد.

روش استفاده از پوشش پودری

ذرات پودر به دلیل فرآیندی به نام جذب الکترواستاتیک به فلز می چسبند. پس از ذوب شدن فلز، محصول پوشش‌دهی شده در کوره قرار داده، ذوب می شود و به محض تکمیل به هم می‌چسبد. این واقعیت که اکنون رنگ می‌تواند روی سطوح فلزی بدون پلی اورتان یا VOC پاشیده شود، نه تنها آن را به گزینه‌ای سازگار با محیط زیست -در مقایسه با رنگ‌های مایع سنتی- و محافظت از پوشش رویه تبدیل می‌کند، بلکه استحکام بیشتری نیز فراهم می‌آورد.

استفاده به عنوان پرداخت محافظتی یا تزئینی

امروزه از پوشش پودری به عنوان پوشش محافظ یا تزئینی استفاده می‌شود که در کشاورزی، کاربردهای نظامی، قایقرانی و تجهیزات دریایی، الکترونیک و البته صنعت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این روش یکی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌های پرداخت فلز محض است؛ چرا که نسبتاً ارزان است. غالباً فرض می‌شود كه پوشش پودری فقط برای فلزات اعمال می‌شود. با این حال ، می‌توان از آن در قطعات پلاستیکی و فیبری با چگالی متوسط (MDF) هم استفاده کرد.

در صنعت خودرو از پوشش پودری چه استفاده‌ای می‌شود؟

استفاده برای محافظت

در حالی که برخی از وسایل نقلیه آفرودی یا اجرایی از پوشش پودری برای محافظت از شاسی‌های فلزی محض یا رول بار استفاده می‌کنند، پانل‌های بدنه پوشش‌دهی شده به دلیل هزینه و وزن زیاد قطعات پوشش‌دهی شده با پودر بسیار نادر است. بسیاری از برنامه‌های خودکار از پوشش پودری در چرخ‌ها، قطعات موتور یا شاسی و سیستم تعلیق استفاده می‌کنند.

افزایش مقاومت در برابر آلاینده‌ها

هنگامی که قطعات خودرو از طریق این روش پوشش داده می‌شوند، مقاومتشان در برابر رطوبت، مواد شیمیایی، اشعه ماوراءبنفش، مواد شیمیایی و ضربه، بسیار بالا می‌رود. به همین دلیل بیشتر چرخ‌های اجرایی (به ویژه آنهایی که در آفرودها به کار می‌روند) با پودر پوشش‌دهی شده است.

بسیاری از رانندگان و علاقه‌مندان به آفرودها تصمیم می‌گیرند که شاسی خود را پوشش‌دهی کنند، زیرا این محصول برای محافظت در برابر زنگ‌زدگی بسیار بادوام و عالی است. شاسی آبی در تصویر میانی یک براکت یا ماشین سوپرکامپ است که در آن وزن به اندازه استحکام اهمیتی ندارد.

کاهش ریسک سایش و خرابی

پوشش پودری باعث کاهش ریسک ساییدگی، خراش، بریدگی، رنگ و رو رفتگی و سایر موارد مربوط به سایش و خرابی می شود که در رنگ مایع همچنان وجود دارد. تولیدکنندگان قطعات پس از فروش نیز به دلیل کاهش ضایعات شیمیایی به استفاده از این روش علاقه دارند – برخلاف رنگ‌های مایع که از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند (رقیق‌کننده‌ها و VOC)، به روش‌های دفع مواد زائد گران‌قیمت نیاز دارند و باید مطابق با مقررات EPA ایالات متحده باشد.

پوشش پودری چطور استفاده می‌شود؟

فرآیند خدمات پوشش پودری در قطعات خودرو چهار مرحله کلی زیر را دنبال می‌کند:

• انتخاب مواد مناسب برای پوشش پودری

• آماده‌سازی قسمت‌هایی که پوشش‌دهی می‌شوند

• اعمال پوشش پودری از طریق بار الکتریکی

• پخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.