مقالات

راهنمایی مشکلات رنگ پودری(ضرورت پرایمر)

راهنمایی مشکلات رنگ پودری(ضرورت پرایمر)

این بحث در سال 1998 آغاز شد اما تا سال 2018 ادامه داشت.

1998

سوال: شرکت قصد دارد به دلیل میزان کیفیت اپلیکاتورهای پوشش مایع، به پوشش پودری پلی استر TGIC رو بیاورد. اپلیکاتورهای پوشش پودری نشان می‌دهند که برای چسبندگی خوب به زیر لایه، هیچ نوع پرایمر دیگری به جز پوششهای تبدیلی لازم نیست. کاربردهای مد نظر ما در محیط داخل و فضای باز است. همراه سیستم پوششدهی مایع از یک پرایمر اپوکسی زیر رنگ پلیاستر استفاده کردیم. پرایمر به ما کمک کرد تا ضخامت مناسب لایه فیلم خشک را بدست آوریم. ما به چسبندگی خوب و محافظت در برابر خوردگی ناشی از سوراخ پین نیاز داریم؛ به چسبندگی و دوام بالایی نیاز داریم. (20 سال عمر مفید، معمولاً بدون نگهداری و تعمیرات زیاد) توصیه صنعتی در مورد استفاده از پرایمر چیست و در صورت توصیه، چه نوع پرایمری باید استفاده شود؟

1998

جواب: سلام جیم! ، من فکر میکنم که شما در آینده از تغییر شیوه پوششدهیتان به پودر TGIC کاملا خرسند و راضی خواهید بود. TGIC میتواند به راحتی نیازتان را برای ضخامت لایه فیلم خشک برآورده سازد. همانطور که احتمالاً از پیش هم میدانید، TGIC در شرایط UV (خورشید) کاملاً پایدار است. شاید بخواهید در مورد پودری فوق بادوام، از نمایندگی پوشش پودری خود سوال بپرسید. پودری با دوام فوقالعاده معمولاً ثبات بیشتری را در برابر فرسایش در اثر هوا به شما میدهد. عامل هزینه هم هست. بعضی از شرکتهای تولید پودر، پودرهایی از نوع آستر ارائه کردهاند. من واقعاً فکر نمیکنم که شما نیاز به 20 سال عمر مفید داشته باشید. TGIC در این مدت پایدار خواهد ماند اما کمرنگ خواهد شد. از مشکلات عادی مربوط به طول عمر، خراشیده شدن سطح تا زیرلایه است. اگر این اتفاق بیفتد، فقط بستر خام باقی میماند. به همین دلیل از روی یا آلومینیوم برای کاربردهای فضای باز استفاده میشود. همچنین، هر زمان که یک لایه رویی را روی پودری که قبلاً استفاده کردهاید قرار دهید، ممکن است مشکل چسبندگی بین دو لایه داشته باشد. ابتدا مقداری تست کنید. از نمایندگی پودر خود بخواهید تا آزمایش فیزیکی همراه با QUV و تست آب‌نمک‌پاشی (سالت فوگ) را انجام دهد تا به شما در تعیین میزان طول عمر در برابر هوازدگی کمک کند. همیشه باید قبل از پوششدهی سطح را به شکل مناسبی پرداختکاری کنید.

1998

جواب: جیم عزیز

اصولاً تامین کنندگان پودر شما درست میگویند. پوششهای پودری معمولاً به هیچ پرایمری نیاز ندارند، با این وجود بعضی از اطلاعات حیاتی برای تعیین اینکه دقیقاً چه نوع سیستم پوشش پودری برای کاربرد مد نظر خود لازم دارید، ناموجودند.

اول مواد زیرلایهای قطعات شما (آلومینیوم یا فولاد)، دوم اینکه چه نوع روش پیشآماده‌سازی شیمیایی را برای پرداخت‌کاری قبل از پوشش پودری در برنامه گنجانده‌اید (در صورت وجود). آخرین و نه مهمترین، نیازهای خاصی (مشخصات) مثل مدت زمان پاشش نمک و یا تغییر رنگ پس از 20 سال قرار گرفتن در معرض آسیب‌هاست.

در زمینه پوشش‌های پودر پلی‌استر، فناوری‌های زیادی وجود دارد؛ مثل  TGIC و «فوق ماندگار»های رایج و همچنین پرایمرهای پودر برای محافظت در برابر خوردگی شدید.

من فکر می‌کنم شما باید جزئیات بیشتری راجع به الزامات خاصی که دارید، مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید که عملکرد مد نظر را بدون زیاده‌روی از قطعات خود دریافت می‌کنید.

1998

جواب: سخت است بگوییم که چه پیش‌اماده‌سازی و روشی عملکرد مورد نظر شما را فراهم می‌کند، چرا که شما اشاره‌ای به لایه بستر نکردید… می گویم پودر اپوکسی عملکرد بهتری دارد و ماندگاری بیشتری دارد. منبع: صنعت مبلمان فضای باز آلومینیوم و صنعت لوازم خانگی (ماشین لباسشویی و خشک‌کن و غیره) همه از اپوکسی استفاده می‌کنند. و به طور کلی از هیچ پرایمری استفاده نمی‌کنند.

باید در مورد بستر و شرایط مد نظر (به مثلاً فولاد اسیدشویی و روغن‌کاری شده، اکستروژن آلومینیوم 2024 ، HRS ، CRS با کربن بالا و غیره) کمی بیشتر به ما بگویید. این کار به روند پیش‌آماده‌سازی کمک خواهد کرد.

به یاد داشته باشید که یک سیستم پیش‌آماده‌سازی و پوشش‌دهی به عنوان یک تیم برای تأمین محافظت مورد نظر شما کار می‌کند و عملکرد می‌تواند توسط ضعیف‌ترین پیوند و مقاومت آن در برابر مجاورت با محیط تعیین شود.

1998

جواب: برای این نوع استفاده طولانی و ضخامت بالای لایه فیلم در کاربرد فضای باز، شاید یک سیستم پودر دولایه مناسب باشد.

اولین لایه – یک پرایمر پودر اپوکسیِ روی که برای پرداخت‌کاری جزئی استفاده می‌شود

لایه دوم – رنگ / رویه پلی استر TGIC

با این کار حدود 5-8 میلی‌متر ضخامت لایه فیلم و مقاومت پاشش نمک (سالت اسپری) بیشتری در صورت نیاز خواهید داشت.

2000

سوال: آقای عزیز،

ما ریخته‌گری‌های آلیاژ آلومینیوم A380 با پرداخت‌کاری رنگ پودری داریم و می‌خواهیم با رنگ دیگری دوباره پوشش‌دهی کنیم.

رنگ مورد استفاده TIGER DRYLAC TGIC (پلی استر) است.

کاربرد مد نظر ما پوشش رادیویی در فضای باز است و تخلیه پوشش‌ها از قطات الکترونیکی‌ مونتاژی امکان‌پذیر نیست، بنابراین یک کاربرد سرد از رنگ بر پایه حلال پیش‌بینی شده است.

آیا می‌توانید رنگ پوششی مناسب و روش تهیه و پیاده‌سازی پیشنهاد دهید.

با احترام،

3 آوریل 2009

سوال: سوال مشابه با جزئیات متفاوت: برای نرده‌های باغی که می‌سازم و می‌فروشم، آیا باید هزینه اضافی برای پرایمر روی پرداخت کنم؟ این نرده‌ها از لوله و میله فولادی کم‌کربن ساخته شده‌اند و اول بلاست می‌شوند.

جواب: سلام، دان. قطعاً.

برای محیط‌های بیرونی، یک لایه پوشش پودری روی فولاد سندبلاست‌شده کافی نیست.

11 آوریل 2012

سوال: من در شرکتی کار می‌کنم که دستگاه تهویه تولید می‌کند.

اخیراً پیشرفت‌هایی صورت گرفته و حالا دستگاه تهویه محیط بیرونی را هم می‌سازیم.

شرکت ما می‌خواهد دستگاه با پوشش پودری پوشش‌دهی شود.

ورق فولاد از قبل گالوانیزه شده و حالا پوشش پودری لازم است.

آیا فرآیند چربی‌زدایی / تخلیه گاز لازم است و چه نوع پرایمری باید استفاده شود؟

ما به دنبال پوشش پودری با طول عمر 20 سال هستیم.

12 آوریل 2012

سلام اندی،

فکر نمی‌کنم که پرایمر لازم باشد اما چربی‌زدایی کافی نیست. باید فلز گالوانیزه را فسفاته کنید؛ در غیر این صورت پوشش پودری به درستی نمی‌چسبد.

7 نوامبر 2012

سوال: سلام … من در یک شرکت پوشش پودری در ساراسوتا فلوریدا کار می‌کنم. ما با پره‌های کانال u، آلومینیوم، برای قایق‌ها کار می‌کنیم. ابتدا پره‌ها را با پرایمر مات Spraylac پرایم می‌کنیم و بعد برای مدت 6 دقیقه در کوره قرار می‌دهیم تا حالت ژلی پیدا کند. سپس آن را رنگ کروم می‌کنیم. بعد 3 دقیقه دیگر به کوره برمی‌گردد (فقط برای این که تا حدی پرداخت شود) بنابراین وقتی آن را با لایه رویی رنگ می‌کنیم با پوشش قرمز آب‌نباتی ترکیب می‌شود و تا30 دقیقه می‌پزد. بعد از اتمام واقعاً قرمز آب‌نباتی در نمی‌آید. مثل رنگ شرابی تیره‌تر به نظر می‌رسد. اشتباه ما کجاست؟ آیا باید بگذاریم مدت زمان بیشتری مثلاً 20 دقیقه فقط برای پرایمر پرداخت‌کاری شود تا صاف به نظر برسد و حالت ژلی به خود نگیرد؟

14 نوامبر 2012

جواب: به نظر می‌رسد شما زمان کوره را به عنوان یک پارامتر اصلی در نظر می‌گیرید. باید به دنبال زمان دمای فلز باشید. این پارامترها کاملاً متفاوت هستند. خیلی ساده است که پوشش نهایی را بسوزانید. تعیین زمان دمای فلز بسیار آسان است. فقط به تجهیزاتِ سنجش / ترانسپوند مناسب نیاز دارید. به طور کلی، برای پلی استر، برنامه پرداخت‌کاری حدود 10 دقیقه در دمای فلز 190 درجه سانتی گراد است.

این مسئله برای مواد مختلف متفاوت خواهد بود.

امیدوارم کمک کرده باشم.

16 نوامبر 2012

سوال: تجدید نظر

ممکن است که رنگ قرمز آبنباتی مد نظر شما بر روی بستر پوشش‌دهی شده با نیکل یا کروم حاصل شود، اما بر بستر پودر «کروم» نه.

به هر حال، تا آنجا که من می‌دانم، هیچ کس تا به حال پودر جایگزین کروم واقعی تولید نکرده است.

بعضی‌ها تا حدی نزدیک شده‌اند، اما باز هم خیلی با اصل آن فاصله دارند.

فکر می‌کنم قرمز آبنباتی مد نظر شما در واقع رنگ شفافی است.

چرا آن را روی یک بستر کروم واقعی در همان فرآیند فعلی خود امتحان و نتایج را مقایسه نمی‌کنید؟

همین کار را بکنید و نتایج را گزارش دهید.

11 ژانویه 2018

جواب: اگر پودر کروم را به طور کامل پرداخت‌کاری نکنید، پوشش رویی با کروم مخلوط می‌شود و سطحی کدر تولید می‌کند. این تنها شرایطی است که قبل از اعمال پوشش رویی، پودر را کاملاً پرداخت‌کاری می‌کنید. این کار را انجام دهید تا محصول نهایی ظاهر آبنباتی‌شکل مد نظر شما را پیدا کند.

چطور می‌توان روی پرایمر رنگ پودری اعمال کرد؟

21 آگوست 2018

سوال: تعدادی پایه لامپ متخلخل دارم که برای خواهرم تولید می‌کنم. چندین بار در 450 درجه پخته و تا جایی که ردی بر پارچه‌ی بدون پرز باقی نگذارد، با ایستوودز تمیز کرده‌ام. می‌خواستم اول با پرایمر پودر و بعد با پوشش رویی پوشش‌دهی کنم. بدون پرایمر امتحان کردم و در پایان تخلیه گازی وحشتناک رخ داد. آیا لازم است پرایمر را کامل پخت کنم؟ در چه مرحله‌ای پوشش رویی را بزنم؟ آیا برای چسباندن پوشش رویی لازم است که پوشش پرایمر را سنباده بزنم؟ با تشکر

23 آگوست 2018

جواب: مسئله‌ی پوشش‌های چندگانه با استفاده از پودرهای پلیمری به راحتی پاسخ داده نمی‌شود. اگر دو لایه از نظر شیمیایی متفاوت باشند، ممکن است هیچ اتصال عرضی پلیمری بین لایه‌ها ایجاد نشود، اما ممکن است یک اتصال یونی ضعیف صورت بگیرد.

دستیابی به چسبندگی یک جنبه‌ی ماجراست و چسبندگی بین لایه‌ها با اتصال عرضی از همه بهتر، اما چسبندگی مکانیکی امکان‌پذیر است (به سنباده زدن اشاره کردید). با این وجود، دریافت جاذبه الکترواستاتیک می‌تواند مشکل باشد. پوششِ اول باعث کاهش جذب الکترواستاتیک پوشش بعدی می‌شود.

در اصطلاح «تخلیه گاز»، بیشتر مواردی مد نظر است که درست موقع شروع ژلی شدن پوشش، رطوبت از آن خارج می‌شود. پیش‌حرارت‌دهی تا دمای بالاتر از دمای پخت کمک‌کننده است، همینطور هم مواد افزودنی برای کاهش سرعت ژلی شدن (واکس) پودر. شما به یک بستر متخلخل اشاره کردید اما نگفتید چه بستری. چه فلزی؟ چه پرداختی؟

اگر پرایمر همان ویژگی‌های شیمیایی پوشش رویی را دارد (مثلاً هر دو پلی استر است) پس پرایمر را به طور کامل پرداخت‌کاری نکنید، اول پوشش رویی را هم بزنید، بعد کاملاً پخت کنید. اگر پرایمر را به طور کامل پخت کنید، هیچ اتصال عرضی صورت نمی‌گیرد. اگر ویژگی‌های شیمیایی متفاوت بود، پرایمر، ماسه و پوشش رویی را کاملاً پرداخت کنید.

منبع: Necessity for primer with powder coatings

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.