مقالات

رنگ الکترواستاتیک چیست؟

رنگ الکترواستاتیک چیست؟

پوشش الکترواستاتیک یکی از محبوب‌ترین انواع روکش قالب های فلزی با کیفیت بالاست، که ما در مجموعه رنگ پودری تهران تولید می‌کنیم . این فرایند شامل پاشیدن پودر رنگی خشک ، مخلوطی از ماده رنگی و رزین، از یک اسلحه بسیار قابل‌کنترل به سمت سطح مورد نظر است . پودر و قطعه روکشی شده به طور مخالف از نظر الکترواستاتیکی تخلیه می شوند که باعث جذب آنها به یکدیگر می شود. این امر منجر به چسبیدن پودر به سطح ، در یک لایه کاملاً یکدست و ضخیم تر حتی بیشتر از کاربردهای رنگ سنتی می‌شود . ماهیت فرآیند روکش پودر و کاربرد پودر به این معنی است که پوشش به طور مساوی اعمال‌شده و به تمام مناطق سخت می‌رسد .

سپس قطعه روکش داده شده با پودر را درون یک کوره(فر) برای حرارت دیدن قرار داده می‌شود. رزین پلیمری موجود درون پودر با حرارت دیدن روی سطح قطعه شروع به چسبیدن می کند ، در نتیجه یک پوشش ضخیم ایجاد می شود که در مقایسه با سایر سطوح رویه ، دوام فوق العاده ای دارد.

چرا رنگ الکترواستاتیک یک تغییر تکمیلی فوق العاده است؟

رنگ الکترواستاتیک ، برخلاف رنگ ، ترکیبی از مخلوط مواد رنگی (برای رنگ آمیزی) ، ماده پرکننده (برای یک ایجاد یک سطح صاف) و رزین است (که همه چیز را به هم می چسباند). این منجر به یک تغییر تکمیلی سطح با دوام عالی ، پلیمر مانند ، در عین حال صاف و براق مثل رنگ است.

رنگ الکترواستاتیک علاوه بر دوام بیشتر در مقایسه با رنگ ، از چندین روش مختلف نیز کارآمدتر است.

در ابتدا , پوشش پودری حاوی هیچ کدام از حلال‌ها , عناصر مایع یا VOC ها ( ترکیبات آلی فرار ) نبوده و این امر فرآیند را نسبت به دیگر فرآیندهای تکمیلی سازگارتر با محیط‌ زیست می‌کند . این فرآیند کاملا ً خشک و عاری از حلال است که به فرآیند استخراج و یا سیستم‌های کنترل آلودگی نیاز ندارد .

در حالی که تقریبا ً ۵۰ % رنگ اسپری در طول فرایندهای رنگ‌آمیزی منظم به علت پاشش بیش از حد و استخراج ، هدر می‌رود ، رنگ الکترواستاتیک میزان بسیار بالایی از انتقال ” رنگ ” به سطح را دارد . این امر منجر به یک فرآیند نقاشی کارآمدتر می‌شود . به علاوه ، هر پاشش اضافی ذرات[در رنگ الکترواستاتیک] می‌تواند به راحتی برای استفاده دوباره جمع‌آوری و بازیابی شود.

در نهایت فرآیند رنگ الکترواستاتیک در مقایسه با روش‌های سنتی نقاشی بسیار ساده‌تر و موثرتر است . هیچ احتمالی برای اسپری بسیار زیاد ” چکه چکه ریختن ” یا ” شُره کردن ” در پایان رنگ آمیزی وجود ندارد و حتی اگر به درستی اعمال نشود , احتمال ایجاد لکه در پایان بسیار کم است.

این مزایا باعث می شود که دوام بیشتری داشته باشد که هم برای محیط زیست بهتر باشد و هم برای تعدادی از برنامه ها مقرون به صرفه باشد.

چه قطعاتی می توانند رنگ الکترواستاتیک را به خود بگیرند؟

رنگ الکترواستاتیک را می‌توان به طیف وسیعی از قطعات و وسایل مختلف اعم از ریخته‌گری , آهنگری یا شمش آلومینیوم , فولاد و آهن اعمال کرد . هر ماده‌ای که بتواند به صورت الکترواستاتیک باردار شود , می‌تواند رنگ الکترواستاتیک بگیرد.

چه زمانی باید ار رنگ الکترواستاتیک استفاده شود؟

رنگ الکترواستاتیک برای تمام مواردی که قطعه ای به یک رنگ محکم و بادوام ، مقاوم در برابر ضربه و سایش نیاز دارد ، روش مناسبی است.

رنگ الکترواستاتیک را می‌توان با هر رنگی انجام داد و تعدادی از روکش‌های متفاوت از نظر براق , فلزی , مسطح و … بودن می‌توانند با ویژگی‌های خاصی مانند ضد باکتریایی برای کاربردهای پزشکی و یا ضد گرافیتی برای فضا های باز، استفاده شوند .

با این حال , رنگ الکترواستاتیک نیز محدودیت‌های خود را دارد . پوشش ضخیمی که آن را بسیار بادوام می‌سازد , استفاده آن در قطعاتی که نیاز به دقت ساخت بالایی دارند را دشوار می‌سازد . قسمت‌های این قطعات را می‌توان برای حفظ ابعاد ( شبیه رنگ ) پوشش داد , اما این یک فرآیند فشرده است و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد .

بدون شک پوشش پودری یکی از بهترین فرایندها برای قطعات فلزی موجود در بازار است. این روکش یک تغییر بسیار با کیفیت بالا و در عین حال بادوام است که از قطعات در برابر خراش ، خوردگی و ضربه، با طیف وسیعی از رنگ ها و روش ها.

اگر در حال حاضر بخش جدیدی را طراحی می‌کنید و به دنبال یک مجموعه مورد اعتماد و باتجربه می گردید، میتوانید با شماره 47951-021 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.