مقالات

رنگ عامل مهمی است: دستیابی به رنگ درست در رنگ های پودری

رنگ عامل مهمی است

افرادی که از رنگ­های پودری استفاده می­کنند باید چه چیزی در مورد مدیریت رنگ بدانند؟ ریک مارتنز از Datacolor  توضیح می­دهد که چگونه دیجیتالی شدن سبب صرفه جویی در وقت و جلوگیری از بروز خطا می­شود.

سوال: مدیریت رنگ چیست، چگونه عمل می­کند و چرا در زنجیره تامین رنگ پودری اهمیت دارد؟

پاسخ. رنگ عامل مهمی در بسیاری از بخش­های صنعت رنگ و پوشش است. این امر به طور خاص برای رنگ­های پودری که از آنان به صورت پودر خشک استفاده می­شود و معمولا سبب ایجاد محصول نهایی سخت­تر و زبرتری نسبت به رنگ مایع معمولی می­شوند، اهمیت دارد. پودر همچنان به محبوبیت خود ادامه می­دهد، به گونه­ای که در حدود 20% از پوشش­ها استفاده می­شود، که این امر منجر به افزایش تقاضا برای تطبیق رنگ شده است.

ممکن است استفاده از رنگ­های پودری وقت­گیر و گاهی اوقات دشوار باشد، به یژه اگر خطایی رخ داده باشد. با توجه به پیچیدگی فرآیند تطبیق رنگ، مدیریت رنگ در صنعت رنگ پودری دارای نقشی اساسی است. به همین دلیل برای محلول­های رنگی دیجیتال (مانند رنگ سنج­ها و اسپکتروفتومترها)، فرمولاسیون و کنترل کیفیت، از نرم افزارها استفاده می­شود.

مدیریت رنگ 101

مدیریت رنگ به راه­حل­هایی برای اندازه گیری، آنالیز، ارتباط و ارزیابی اطلاعات رنگی اشاره دارد. استفاده از مدیریت رنگ دیجیتال به تولید کنندگان کمک می­کند که زمان و تلاش لازم برای فرمولاسیون و کنترل رنگ را کاهش دهند، خطاهای پرهزینه را حذف کنند، و محصولات با کیفیتی را به کارآمدترین شکل ممکن ایجاد نمایند. محصولات مختلف مدیریت رنگ بر اساس نیازهای مختلف صنعت طراحی شده است، اما هدف بیشتر این راه­حل­ها، اندازه گیری و ارزیابی رنگ جهت ایجاد و ارتباط داده­های رنگی هدف است.

استفاده از فناوری مدیریت رنگ به شکل سخت افزاری و نرم افزاری منجر به برای تضمین عملکرد و ایجاد رنگ صحیح می­شود. تولید یک رنگ پودری به زمان بسیار بیشتری نسبت به تولید دیگر مواد موجود در صنعت پوشش نیاز دارد. به عنوان مثال، ساخت یک رنگ مورد استفاده در معماری و ساخت و ساز چند دقیقه طول می­کشد. مصرف کنندگان ابتدا این مواد رنگی را در یک پایه پخش می­کنند، آن را مخلوط کرده و تکان می­دهند و استفاده می­کنند. اگر رنگ اشتباه باشد، می­توان با افزودن یک ماده رنگی دیگر آن را به راحتی اصلاح نمود. در هنگام استفاده از رنگ پودری، زمان زیادی صرف درست شدن رنگ می­شود. ایجاد فقط یک رنگ در مقیاس آزمایشگاهی می­تواند یک ساعت طول بکشد. ابتدا باید مواد خشک را وزن کرد، آنان را مخلوط کرد، این مخلوط را اکسترود کرد و غیره. این کار یک فرایند طولانی است و اگر رنگ به دست آمده نادرست باشد، باید کل این فرایند از ابتدا انجام شود – تصحیح رنگ درست شده امکان پذیر نیست.

همچنین اندازه ­گیری و ایجاد یک رنگ به صورت پودر، تفاوت­های ظریفی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال، رنگ­های مورد استفاده در معماری یا کاربردهای تزئینی اغلب از طریق مخلوط کردن مواد رنگی و پایه آنان در محل ساخته می­شوند. شرکت­های تولید کننده رنگ­های مورد استفاده در معماری رنگ پایه، ماده رنگی، و فرمولاسیون رنگ را تولید می­کنند. در این حالت، ارائه نحوه تهیه رنگ به بخش فروش بسیار مهم است. اما رنگ­های پودری کمی متفاوت هستند. این رنگ­ها به طور کامل در کارخانه ساخته شده و آماده استفاده می­شوند. فرمولاسیون رنگ در خود کارخانه انجام می­شود که از همان ابتدا اندازه­گیری دقیق رنگ به عنوان یک مرحله مهم در ساخت این پودر در نظر گرفته می­شود.

به همین دلیل، سرعت و ارتباط رنگی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. بسیار مهم است که رنگ برای اولین بار صحیح باشد و توسط مشتری تأیید شود. بیشتر آزمایشگاه­های رنگ دارای تجهیزات مدیریت رنگ هستند، اما برخی از آزمایشگاه­های کوچکتر همچنان رنگ را به صورت بصری ارزیابی می­کنند. ارزیابی بصری رنگ ذهنی است و می­تواند سبب ایجاد خطاهای پرهزینه شود – موردی که تمامی شرکت­ها به شدت از آن اجتناب می­کنند. تولیدکنندگان با استفاده از مدیریت رنگ می­توانند زمان­بر بودن و هزینه­بر بودن ساخت رنگ را از بین ببرند و به رنگ صحیح دست یابند.

دیجیتالی شدن بسیار مهم است

امروزه استفاده از استانداردهای دیجیتال و فناوری مدیریت رنگ در سراسر زنجیره تامین رنگ­های پودری بیشتر دیده می­شود. شرکت­ها نمی­توانند بدون استفاده از رنگ­های رایانه ای، به بازار پاسخ دهند یا کیفیت رنگ خود را حفظ کنند و ممکن است چند روز طول بکشد تا تولید کننده متوجه شود که رنگ مورد نظر را نمی­سازد. در صورتی که تولید کننده مواد اولیه مناسب برای ایجاد یک رنگ خاص را در اختیار نداشته باشد، می­تواند با استفاده از ابزارهای دیجیتال سبب صرفه جویی در وقت و هزینه شده و به رنگ مورد نظر خود دست یابد.

پیشرفت در فناوری دیجیتال سبب ساده و پربازده شدن ارتباطات رنگی دیجیتال در سراسر زنجیره تأمین شده است. در صورتی که تولیدکنندگان از پایگاه داده دیجیتال (که برای پیش بینی دقیق فرمول رایانه­ای به کار گرفته می­شود) استفاده نکنند، نمی­توانند مدیریت رنگ را به صورت دستی انجام دهند و در نتیجه باید از مواد اولیه گران­تری برای ساخت رنگ مورد نظر خود استفاده کنند.

تولیدکنندگان بزرگ رنگ­های پودری دارای کارخانه­ ها و آزمایشگاه­های مختلفی در سرتاسر جهان هستند. این تولیدکنندگان تلاش می­کنند جهت حفظ کارایی و عملکرد خود، تولید را از یک کارخانه به کارخانه دیگر انتقال داده و حجم کار را متعادل کنند. آنان نمی­خواهند وقت خود را برای مطابقت یک رنگ مشخص در کارخانه­های مختلف خود هدر دهند، به همین دلیل تمرکز بر روی تطبیق رنگ و ارتباطات بسیار اهمیت دارد. تمامی کارخانه­ ها و آزمایشگاه­ها باید به داده­ های اصلی دسترسی داشته باشند، که این کار به کمک پایگاه­ های داده دیجیتالی امکان­پذیر است. وجود این ارتباط رنگی دیجیتال متمرکز به تولیدکنندگان کمک می­کند تا به سرعت تولید خود را از یک سایت به سایت دیگر جابجا نمایند.

نمونه ای از دستگاه رنگ­سنج قابل حمل. عکس: Datacolor

فناوری برای تأمین نیازهای صنعت همواره در حال پیشرفت است. با معرفی دستگاه­های رنگ­سنج قابل حمل پیچیده، شرکت­ها اکنون می­توانند یک رنگ را اندازه­گیری کرده و بلافاصله آن را با ساختار محصول مطابقت دهند. شرکت­ها می­توانند با استفاده از این دستگاه­ها حجم فروش خود را افزایش دهند.

فرآیند تطبیق رنگ در رنگ­های پودری عملی پیچیده است، و به همین دلیل است که مدیریت رنگ، به ویژه مدیریت رنگ دیجیتال، دارای نقشی حیاتی در صنعت است. مدیریت رنگ دیجیتال سبب پیش بینی دقیق رنگ پودری می­شود، بنابراین کارخانه­ها می­توانند پس از پیش­بینی فرمول رنگ به طور مستقیم به سراغ تولید کم خطا و حتی بدون خطا بروند و در نهایت سبب صرفه جویی در هزینه و وقت خود شوند. مدیریت رنگ در رنگ­های پودری بسیار مهم است و سبب اطمینان تولیدکنندگان از کیفیت رنگ خود از تامین کننده تا مشتری می­شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.