مقالات

رنگ های پودری TGIC در مقابل رنگ های پودری غیر TGIC

از آنجا که مواد اولیه به شدت در حال کمیاب شدن هستند، راجر تالبرت به عنوان مشاور رنگ­های پودری، ایده ­هایی را در مورد استفاده از محصولات غیر TGIC ارائه داده است.

سوال: از حدود 15 سال پیش که ما استفاده از رنگ پودری را شروع کردیم، ما بیشتر از پودر TGIC برای محصولات مورد استفاده در فضای باز استفاده کردیم که نتایج آن قابل اعتماد و عملکرد آن نیز عالی بوده است. این رنگ پودری مقاومت خوبی در برابر نور خورشید و مواد شیمیایی دارد و موارد کمی منجر به ایجاد عیب در سطح محصولات شده است. اما به تازگی، تهیه مواد اولیه مورد استفاده برای این رنگ­ها دشوارتر شده است و ممکن است ما بخواهیم محصولات پلی استری بدون TGIC را امتحان کنیم. ما به عنوان نمونه چندین محصول غیر TGIC ساختیم و با مشکلاتی روبرو شدیم. ما باید مراقب فیلم ساخته شده باشیم تا از عیوب سطحی جلوگیری کنیم و همچنین ما شاهد تغییر رنگ در رنگ­های روشن مورد استفاده هستیم. آیا می­توانید به من بگویید رنگ­های TGIC در چه وضعیتی قرار دارند و ما چه تغییراتی می­توانیم انجام دهیم؟

پاسخ:TGIC  (تری گلیسیدیل ایزوسیانورات) یک عامل شبکه کننده است که در پودر پلی استری استفاده می­شود. شنیده­ها حاکی از تهیه دشوار منابع اولیه TGIC در سال گذشته بوده است. بیشتر این مواد از چین وارد می­شود و فشارهای وارده بر تولید و حمل و نقل آن منجر به کمبود آن در آمریکای شمالی شده است. اکنون چندین سال است که گزینهر­های دیگری نیز در بازار وجود دارد، اما همچنان TGIC به عنوان پرفروش ترین پودر در ایالات متحده محسوب می­شود. محصولات غیرTGIC ، که عمدتا رنگ­های پودری مبتنی بر پیریمید هستند، از HAA (بتا-هیدروکسی آلکیل-آمید) به عنوان عامل شبکه کننده در رزین­های پودری کربوکسیلیک پلی استر استفاده می­کنند. به دلیل نگرانی در مورد مشکلات بهداشتی ناشی ازTGIC ، مدتهاست که در اروپا و سایر مناطق جهان بیشتر از محصولات غیر TGIC استفاده می­شود.

اگرچه از این محصولات به طور گسترده در بازارهای جهانی استفاده می­شود، اما بازار آمریکای شمالی به دلیل برخی از مزایایTGIC  همچنان از مقدار زیادی TGIC برای محصولات خود استفاده می­کند. پلی استر TGIC می­تواند در دمای کمتری نسبت به پیریمید، شبکه­ای شود. محصولات غیر TGIC به یک حداقل آستانه دما نیاز دارند که این دما تقریبا زیاد است و تا زمانی که به آن دما نرسند به درستی پخته نمی­شود. اما محصولات TGIC  در دمای پایین­تری پخته می­شوند و می­توانند سبب ایجاد فیلم مناسب­تری نسبت به محصولات غیر TGIC در هنگام استفاده از ورودی حرارتی کمتر شوند. اگر جرم محصول متناسب با فضای آون باشد و در مدت زمان کافی به حداقل دمای پخت خود برسد، مشکلی ایجاد نمی­کند. اما اگر حجم و دمای کوره برای پخت یک قطعه به حد مرزی خود برسد، می­تواند سبب ایجاد مشکل شود.

مسئله مهم دیگر ضخامت فیلم است. فیلم­های سنگین­تر در محصول غیر TGIC ممکن است سبب ایجاد سوراخ در طول فرآیند پخت شوند. TGIC تحمل بیشتری نسبت به فیلم­های سنگین دارد و کمتر سوراخ می­شود. اگر قادر به ایجاد یک فیلم با ضخامت مناسب باشید، مشکلی ایجاد نمی­شود. اما تشکیل یک فیلم ضخیم می­تواند مشکل­ساز باشد.

نگرانی دیگر این است که برخی از رنگ­های روشن­تر در صورت قرارگیری طولانی مدت در معرض گرمای زیاد در هنگام پخت در کوره تمایل به اکسید شدن دارند. کنترل فرآیند پخت سبب جلوگیری از این امر می­شود.

 TGICدارای مقاومت در برابر مواد شیمیایی، مقاومت در برابر اشعه UV (ماورا بنفش) و ویژگی­های مکانیکی خوب در مقایسه با سایر محصولات است. تغییرات جزئی در طی ساخت و استفاده از این نوع رنگ سبب بدتر شدن ویژگی­های آن نمی­شود. به همین دلیل است که این رنگ در آمریکای شمالی بسیار محبوب است.

اما ممکن است است به دلیل مشکلات تامین مواد اولیه این رنگ مجبور باشیم به سمت استفاده از محصولی متفاوت با عملکرد کلی کمتر و تقاضای بیشتر برویم. همه این مسائل را می­توان از طریق اضافه کردن مواد افزودنی به پودر و یا کنترل دقیق­تر بر روی فرآیند کاهش داد. اما این کار فشار بیشتری به قسمت تولید می­آورد زیرا استفاده از آن و پخت آن با محدودیت­ هایی روبرو است. با توجه به کمبود مواد اولیه، بهتر است و حداقل در بخشی از فرآیند از محصولات غیر TGIC استفاده کنیم، زیرا مشکل کمبود مواد اولیه بهتر نخواهد شد و احتمالا روز به روز بیشتر خواهد شد. از محصولات غیر TGIC در بازارهای دیگر مانند اروپا به خوبی استقبال شده است و می­تواند در اینجا نیز کاربرد داشته باشد. در صورت لزوم به کارگیری این مواد، باید از خطوط با سرعت خط پایین­تر، کنترل خوب فیلم ساخته شده و آون مناسب استفاده نمود. اگر یک خط تولید دارای سرعت بیشتری باشد، تولید با مشکل مواجه می­شود و مجبور می­شود برای ایجاد مجموعه­ای جدید از متغیرها، بیشتر و بیشتر کار کند.

اگر سوالی در رابطه با رنگ پودری دارید می توانید از طریق شماره زیر با کارشناسان در ارتباط باشید.

شماره تماس مجموعه رنگ پودری تهران: 47951 – 021

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.