مقالات

رنگ پودری | یک راهنمای ساده غیرفنی – بخش پنجم

پاکسازی از طریق شستشوی غوطه‌وری

این روش شامل یک سری مخازن حاوی محلول پاکسازی گرم، آبکشی گرم و سرد است. گاهی اوقات یک مخزن گرم در انتها با دریچه‌هایی شبیه به نوعی کوره خشک کن عمل می‌کند.
قطعاتی که به پاکسازی نیاز دارند معمولاً درون سبدهایی قرار می‌گیرند و با استفاده از یک بالابر در مخازن گذاشته می‌شوند؛ اول به مدت چند دقیقه در محلول پاکسازی گرم و بعد آبکشی سرد و به دنبال آن آبکشی گرم و در آخر در کوره گازی خشک می‌شود. این فرآیند در مورد قطعات آهنی مثل روش ماشین شستشوی آبی به خاطر گیر کردن مایعات در شکاف قسمتهایی که کاملاً خشک نشده‌اند، ممکن است دارای اشکالاتی باشد.

پاکسازی با حلال

این روش در شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد که قطعات برای پاکسازی در کارخانه زیادی بزرگند. شامل یک حلال است. معمولاً رقیق‌کننده‌ها روی پارچه تمیز اعمال می‌شود. قسمتی که نیاز به چربی‌زدایی دارد با دستمال حلال مرطوب / نمناک پاک می شود. سپس از پارچه خشک برای از بین بردن محلول یا حلال چربی / روغن از سطح استفاده می شود. این روش چربی‌زدایی توصیه نمی‌شود؛ زیرا اشکالات زیادی دارد. پارچه حلال باید به طور مرتب تغییر کند، در غیر این صورت بعد از پاک کردن چند قسمت روغنی با دستمال، فقط روغن حل شده روی سطح قطعات را پاک می‌کند. به همین ترتیب، پارچه خشک شده، باقی‌مانده های روغن را جمع می‌کند و برای جلوگیری از پخش روغن / چربی روی سطح، باید مرتباً تغییر یابد.
اگر این فرایند به درستی انجام شود، می‌تواند مؤثر و اساسی باشد، در غیر این صورت، لایه‌ای از روغن را روی سطح قطعات باقی می‌گذارد که بر چسبندگی میان قطعه پوشش‌دهی شده با پودر تأثیر می‌گذارد.
دو فرآیند وجود دارد که قطعات فلزی را پاکسازی و همچنین از قبل آماده‌سازی می‌کند:

فسفاتینگ

شکل دیگری از پاکسازی فلز است که چند میکرون لایه را به یک ساختار بلوری تبدیل می‌کند و مانع خوردگی لایه پوشیده از پودر و باعث بهبود پیوند بین سطح و پوشش پودری می‌شود. دو نوع فسفاتینگ وجود دارد؛ فسفات آهن و فسفات روی. هر دوی اینها از لحاظ فنی «پوشش تبدیلی» نامیده می‌شوند؛ یعنی محلول‌های مورد استفاده چند میکرون از سطح فلز را به فسفات آهن یا فسفات روی «تبدیل» می‌کند. از نظر نویسندگان، فسفات آهن به اندازه فسفات روی خوب نیست. فسفاتینگ با غوطه‌ور شدن در مخازن مختلف انجام می‌شود؛ به طور کلی یک محلول پاکسازی و بعد آبکشی و سپس غوطه‌ور شدن در محلول فسفات به دنبال شستشوی سرد و شستشوی گرم و بعضی اوقات شستشو با آب سبک انجام می‌شود تا اطمینان حاصل گردد که تمام نمک‌ها و مواد شیمیایی از بین رفته‌اند. ا اگر فسفاته کردن از طریق غوطه‌وری انجام نشود، با روش برخط انجامش می‌دهند. در این روش قطعات به ناقلی آویزان می‌شوند که درون محفظه‌‌ی بلند پوشش‌دهی شده، حاوی تانکرهایی با محلول‌ها و نازل‌های متنوع در حرکتند. این قطعات فلزی متحرک درون تانکرها با آبکشی و محلول‌های فسفات اسپری می‌شوند و در آخر به داخل کوره می‌روند تا خشک گردند.

کروماتینگ

این فرآیند مشابه فسفاتینگ است که چند میکرون از سطح فلز را به پوشش کرومات تبدیل می‌کند. این ماده عمدتا در آلومینیوم و روی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند با استفاده از فرآیند غوطه‌وری یا فرآیند اسپری برخط انجام شود.
فسفاتینگ و کروماتینگ نه تنها قطعات فلزی را پاکسازی می‌کند، بلکه سطح را به یک ساختار بلوری تبدیل می‌کند که باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی قسمت‌های پوشش‌دهی شده و پیوند بهتر لایه پوشش پودری با سطح قطعه می‌شود.
با این حال از آنجا که محلول‌های مورد استفاده در اصل دارای آب هستند، می‌توانند دچار همان زیان‌های سایر روش‌های بر پایه آب شوند. اول اینکه قطعات باید به شکلی قرار داده شده یا آویزان شوند که مایعات در شکافها و حفره‌های قطعات گیر نیفتند و ثانیاً قطعات در انتهای فرآیند کاملاً خشک شوند در غیر اینصورت تقریباً بلافاصله زنگ‌زدگی شروع می‌شود.
حقایق اساسی: چربی‌زدایی بهترین روش پاکسازی است. آبکشی رضایت‌بخش است، اما باید اطمینان حاصل شود که هیچ مایعی در شکاف‌ها یا اتصالات گیر ینفتد. از پاکسازی با حلال جلوگیری می‌شود مگر اینکه کاملاً لازم باشد. آماده‌سازی از طریق فسفاتینگ یا کروماتینگ سطح را تمیز می‌کند و چسبندگی و مقاومت در برابر خوردگی را بهبود می‌بخشد.
پاکیزگی نوعی عبادت است.
این جمله هیچ وقت صحیح‌تر از زمانی نیست که برای پوشش پودری اعمال شود. اگر تجهیزات شما یا تجهیزات پیمانکار شما تمیز و مرتب نباشد، بعید است که پوشش پودری بادوام و با کیفیت بدست آورید.
اگر شخصی که پوشش پودری را اعمال می‌کند، به خودش زحمت تمیزکاری تجهیزات ندهد، بعید است که متوجه اهمیت تمیزکاری باشد و قادر به تولید کار با کیفیت نخواهد بود.
تمیز بودن تجهیزات بخش مهمی از آماده‌سازی قطعات فلزی قبل از انجام پوشش پودری است. شما می‌توانید قطعات را کاملاً تهیه، چربی‌زدایی و آماده‌سازی کنید اما اگر تجهیزات شما تمیز نباشد، قطعات پوشش‌دهی شده شما به یک دلیل و دلایل دیگر مطابق استاندارد نیستند.
کف محل باید عاری از گرد و غبار و سایر مواد زاید یا زباله باشد؛ ترجیحاً باید هر روز در پایان تولید با جاروبرقی صنعتی تمیز شوند.
مخازن زیادی برای زباله‌ها داشته باشید و هر روز آنها را خالی کنید.
نیمکت‌ها و میزهایی که برای آماده‌سازی کار قبل از پوشش استفاده می‌شود، باید تمیز و مرتب باشند. خوب است که یک کاغذ قهوه‌ای تمیز یا مشابه آن روی میزها بگذارید و با نوار ثابت نگه دارید. میز کار تمیز و بدون گرد و غبار بسیار مهم است.
قلابها، بندها و وسایل دیگر باید در کانتینرهایی ساماندهی و نگهداری شوند تا در صورت لزوم به راحتی پیدا گردند.
جعبه‌های پودر باید در یک مخزن پودر نگه داشته شده و در محل تولید پخش و پلا نباشند.
محوطه تولید باید از گرد و غبار دور نگه داشته و به عنوان بخشی از برنامه نگهداری، ماشین آلات و دستگاه‌ها باید بطور منظم وکیوم شوند. مخصوصاً کوره‌ها و سیستم‌های ناقل باید بدون نقص و بدون گرد و غبار تمیز نگهداری شوند. تجهیزات پوشش پودری که به خوبی ساماندهی شده باشد، هر هفته وقت خود را برای حفظ کلیه تجهیزات و نگهداری آن از گرد و غبار اختصاص می‌دهد. در حقیقت چند ساعت در هفته با تمیز کردن و نگهداری از دستگاه‌ها و تجهیزات، باعث کاهش دوباره‌کاری به خاطر کیفیت پایین رخ داده بابت وجود گرد و غبار در سطح پوشش‌دهی شده می‌گردد. به مثال «برگه نگهداری» در انتهای این مقاله مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.