مقالات

رنگ کردن انواع کامپوزیت با رنگ پودری

رنگ کردن انواع کامپوزیت با رنگ پودری

انواع و درجه‌های مختلفی از کامپوزیت های فیبر کربنی و فیبر کربن وجود دارد که می توان آنها را با موفقیت با رنگ پودری پرداخت شده با اشعه فرا UV بنفش پوشش داد.

پوشش پودری کامپوزیتهای کربنی

تقاضا برای استفاده از وسایل نقلیه کم مصرف، الکتریکی و جایگزین باعث تسریع در استفاده از مواد سبک در صنعت حمل و نقل میشود. تولید کنندگان از فولاد و آلومینیوم به مواد کامپوزیت الیاف کربن و فیبر کربن روی میآورند. این مواد نسبت به فلزات سبک تر، مقاومتر و در برابر خوردگی مقاوم هستند.

این تحول، ابتدا در صنعت هواپیما آغاز شد. وزن کمتر باعث افزایش بازده در مصرف سوخت میشود. برخلاف فلزات، مواد کربنی نیازی به محافظت در برابر خوردگی ندارند، اما برای زیبایی و ظاهر آنها نیاز به پرداخت دارند.

کامپوزیت های سبک فیبر کربن و فیبر کربن در موارد زیر استفاده می شود:

  • خودرو
  • وسایل نقلیه جایگزین
  • هوافضا
  • وسایل نقلیه صنعتی
  • دوچرخه
  • موتورسیکلتهای ورزشی

مزایای استفاده از پودر  فرا بنفش(UV) بر روی کامپوزیتها

رنگ پودری حاصل از اشعه فرا بنفش یک راه حل برای پرداختکاری مواد کامپوزیت فیبر کربنی و  یا فیبر کربن است که سریع و در عین حال که از مقدار کم انرژی گرمایی استفاده میکند، با دوام است. پوشش پودر اشعه فرا بنفش فقط به حرارت و زمان کافی برای ذوب شدن پودر به اندازهی 110 تا 130 درجه سانتیگراد و به مدت 1-2 دقیقه نیاز دارد و سپس با انرژی نور فرا بنفش بلافاصله پخته میشود. اینکه زمان پردازش سریع و در دمای پایین صورت میگیرد تضمینی است برای اینکه یکپارچگی مواد به خطر نیفتد.

پوشش پودر فرا بنفش بر روی لوله های فیبر کربن

کامپوزیتهای به عمل آمده توسط پلاسما

چسبندگی پوشش به زیرلایه، اولین و مهمترین جنبه عملکرد هر پوشش است. مایع یا پودر “آیا می چسبد؟ و “چقدر خوب؟” . شرایط سطح قبل از شروع فرآیند پرداخت عامل اصلی چسبندگی است. سطح باید تمیز، عاری از هرگونه آلودگی و قابلیت واکنش به استعمال پوشش را داشته باشد؛ اجازه دهد تا جریان یابد، بچسبد و سپس در هنگام پرداخت پیوند یابد.

آماده سازی کامپوزیتها با پلاسما پیش از پوشش، آلودگی هایی که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند را از بین می برد. علاوه بر اصلاح سطح بستر، جریان، چسبندگی و ظاهر پوشش را بهبود می بخشد.

طرز کار رنگ پودری با فرابنفش

پلاسما گازی است که حامل بار الکتریکی است . وقتی به سطح بستری وارد میشود، هرگونه آلودگی سطحی از بین میرود. پلاسما همچنین انرژی سطح بستر را تغییر میدهد و جریانیابی و چسبندگی پوشش اعمال شده را بهبود می بخشد.

قطعات داخل محفظه پلاسما قرار میگیرند و سپس هوا تخلیه می شود؛تولید خلا. گاز منتخب به واحد تزریق می شود و انرژی الکترومغناطیسی (RF) از طریق الکترودهای تولیدکننده پلاسما که به طور مساوی در کل سطح قطعه تحمیل میشود، اعمال می شود.

تکنولوژی خلای پلاسما

شرایط متفاوت و متغیرهای پردازش را میتوان با توجه به نیاز و پیکربندی قطعه از جمله زمان پردازش، قدرت اانرژی الکترومغناطیسی و میزان فشار خلا تغییر داد. با اصلاح و تعدیل این پارامترها میتوان پرداختی موفقیتآمیز برای بستر طراحی کرد.

مزایای پلاسما برای کامپوزیت فیبر کربنی و فیبر کربن

  • چسبندگی پوشش را بهبود می بخشد.
  • آلودگی های قبل از پوشش را از بین می برد.
  • اجازه میدهد تا کامپوزیتهای فیبر کربنی و فیبر کربن با پوشش پودر حاصل از اشعه فرا بنفش  پرداخت شوند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.