مقالات

مزایای استفاده از رنگ پودری برای رنگ آمیزی اسباب و اثاثیه

رنگ آمیزی وسایلی نظیر صندلی‌، میز، جاکفشی و … با رنگ پودری باعث ماندگاری و دوام بیشتر آن‌ها می‌شود. رنگ پودری یک گزینه انعطاف‌پذیر، با دوام و جذاب است که یک بستر را در برابر سایش، هوازدگی، خوردگی و فرسودگی محافظت می‌کند.  تنوع رنگی وسیع رنگ‌های پودری به شما این امکان را می‌دهد که بدون هیچ محدودیتی وسایل مختلف را متناسب با هر سبک و سلیقه‌ای رنگ آمیزی کنید. 

این مقاله قرار است مرورری باشد بر مزایا و کاربرد‌های رنگ پودری برای اسباب و اثاثیه.

یک راه حل رنگارنگ و دوست‌دار محیط زیست: رنگ پودری

ساییدگی و خوردگی می‌توانند به سرعت وسایل را خراب و عمر آن‌ها را کم کنند. فرقی نمی‌کند شما تولید کننده هستید و یا خریدار این موضوع چیزی است که باید از آن اجتناب کنید. و اینجاست که رنگ پودری وارد می‌شود: یک راه حل بادوام، ماندگار و متنوع.

مزایای استفاده از رنگ پودری برای وسایلی نظیر صندلی، میز و قفسه عبارتند از:

  • بهره‌وری در زمان و هزینه: استفاده از رنگ پودری باعث کاهش زمان پردازش، انرژی و الزامات اندازه‌گیری میزان استخراج هوا می‌شود.
  • ماندگاری:  پوشش پودری یک روکش سخت و با دوام است که وسایل را در مقابل ساییدگی و خراش محافظت می‌کند.
  • پیشگیری از خوردگی: برای میز و صندلی‌های فلزی به ویژه آن‌هایی که قرار است در فضای باز مورد استفاده قرار بگیرند، خوردگی یکی از دلایل عمده فرسایش است. رنگ پودری در برابر آب و هوا مقاوم است و بستر را از خوردگی محافظت می‌کند.
  • کیفیت بالا: رنگ پودری یک روکش صاف و یک‌دست در کل سطح کار به شما ارائه می‌دهد. بدون چکه و شره کردن. علاوه بر این، رنگ پودری دارای طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها× بافت‌ها و جلوه‌ها است.
  • دوست‌دار محیط زیست:  رنگ‌های پودری  قابل بازیافت و فاقد حلال‌ها و یا مواد آلی فرار هستند. همچنین به طور کلی ضایعات کمتری نسبت به رنگ‌های مایع تولید می‌کنند. 

فراتر از رنگ‌های مایع

تا این‌جا متوجه شدیم استفاده از رنگ‌های پودری برای رنگ آمیزی برای وسایل فواید زیادی دارد، و حالا نوبت مقایسه آن با گزینه‌های دیگر مانند رنگ‌های مایع است. رنگ‌های پودری و مایع را می‌توان در سه زمینه اصلی مقایسه کرد: عملکرد، کارایی و نگرانی‌های زیست محیطی.

  • عملکرد: پوشش‌های پودری نسبت به رنگ‌های مایع دوام و مقاومت بیشتری در برابر خوردگی، خراش، ساییدگی و آسیب دارند. فرآیند پخت رنگ‌های پودری باعث می‌شود رنگ چکه و شره نکرده و حباب‌دار نباشد و همچنین می‌توان رنگ‌خای پودری را در چندین لایه اعمال کرد. رنگ‌های پودری حتی در صورت قرار گرفتن مداوم در معرض هوا و نور خورشید از رنگ و درخشندگی عالی‌ای برخوردار هستند. 
  • دوست‌دار محیط زیست:  پوشش‌های پودری بدون ترکیبات آلی فرار و یا نزدیک به صفر و بدون حلال هستند. و این بدین معنی است که اسیب‌های کمتری به محیط زیست وارده شده و هزینه‌ی کمتری هم برای دفع آن صرف می‌شود. از آنجایی که رنگ‌های پودری قابل بازیافت هستند، تنها درصد کمی از آن‌ها به هدر می‌رود و ضایعات حاصل هم خطرناک نیستند. 
  • راندمان هزینه: در مقایسه با رنگ‌های مایع هزینه مواد و عملیات استفاده از رنگ‌های پودری کمتر است. پوشش پودری تک لایه چه نازک باشد و چه ضخیم، ترمیمی سریعتر انجام می‌دهد، پوشش کاملتری دارد و هزینه‌ی انرژی آن به نسبت رنگ مایع کمتر خواهد بود. رنگ پودری اضافه‌ی پاشیده شده می‌تواند جمع‌آوری و بازیافت شود، در نتیجه ۹۵ درصد رنگ استفاده خواهد شد. همان‌طور که می‌بینید راندمان استفاده از رنگ پودری بسیار بالا است.
وسایل یک مدرسه که با رنگ پودری ترمیم شده‌اند

فرآیند رنگ‌آمیزی اسباب و اثاثیه با رنگ پودری

یکی از تصورات غلط در مورد پوشش پودری این است که فقط برای سطوح فلزی مناسب است. البته در گذشته این طور بوده است، اما پیشرفت‌های تکنولوژی منجر به پیشرفت‌‌های بسیار خوبی در زمینه رنگ پودری شده است. اکنون امکان رنگ آمیزی بستر‌های فلزی، چوبی، پلاستیکی، کامپوزیت، شیشه‌ای و ام دی اف بوسیله رنگ‌های پودری وجود دارد. گرچه بستر‌های مختلف کمی در شیوه‌ رنگ آمیزی متفاوت هستند. فرآیند اصلی رنگ آمیزی اسباب و اثاثیه بوسیله رنگ پودری را می‌توان به سه دسته زیر تقسیم کرد:

  • آماده‌سازی بستر: این مرحله شامل سایش (مانند شستشو با سن و ماسه)، از بین بردن همه آثار آلودگی اعم از گردو و خاک و یا رنگ‌های قبلی و یا چربی بوسیله مواد شیمیایی و یا حرارت است. ساییدن بستر بوسیله شن و ماسه  باعث می‌شود سطح بستر برای چسبیدن رنگ پودری آماده شود.
  • استفاده از پودر: این مرحله بسته به جنس بستر متفاوت است. برای فلزات، قطعه به زمین متصل می‌شود و پودر الکترواستاتیک باردار شده به آن می‌چسبد. برای چوب یا ام دی اف باید آن را پیش از فرایند رنگ الکترواستاتیک گرم کنید تا ذرات باردار بتوانند به آن بچسبند.
  • پخت: در این مرحله با گرما، پودر ذوب می‌شود و تمام سطح را به‌صورت مایعی شکلی می‌پوشاند تا دوباره تبدیل به جامد شود. ذرات رنگ پودری تحمل بالایی در حرارت دارند که این امر باعث می‌شود آسیبی نبینند. خروجی نهایی بسیار یکدست و باکیفیت می‌شود. رنگ پودری هایی وجود دارند که می‌توانند با مادون قرمز یا فرابنفش پخته شوند. این فرایند معمولا ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

انتخاب بهترین رنگ پودری برای رنگ آمیزی اسباب و اثاثیه

پودر موجود در پوشش پودری از اجزای معمول موجود در رنگ‌های مایع تشکیل شده است، با این وجود اتصال مواد افزودنی، رنگ‌دانه‌ها و سایر مواد بدون نیاز به حلال انجام می‌شود. دو نوع پوشش پودری وجود دارد: ترموست و ترموپلاستیک. پوشش پودری ترموست  در هنگام گرم شدن تحت اتصال متقاطع قرار می‌گیرد، به این معنی که پوشش نهایی در برابر گرما مقاوم است و از نظر شیمیایی تغییر یافته است. یک پوشش پودری ترموپلاستیک تحت اتصال متقابل قرار نمی‌گیرد و هنگام گرم شدن نرم می‌شود. در این دسته پودر‌ها با رزین تفکیک می‌شوند:

  • پلی استر اپوکسی: این ترکیب سختی، مقاومت شیمیایی، ثبات رنگ و ظاهر تزئینی فوق العاده‌ای را به ارمغان می‌اورد و معمولا برای اسباب و اثاثیه اداری به کار می‌رود. 
  • اپوکسی: بسیار چسبنده است و به منظور محافظت از بستر در برابر خوردگی و ضربه استفاده می‌شود. بیشتر برای رنگ آمیزی میز و صندلی‌های فلزی استفاده می‌شود، البته عایق هوای خیلی خوبی نیست به همین دلیل برای میز و صندلی‌هایی که قرار است در فضای باز مورد استفاده قرار بگیرند گزینه مناسبی نیست. 
  • پلی استر: یکی از رایج‌ترین انواع رزین که به دلیل طیف گشترده‌ای که دارد برای کاربرد‌های مختلف مناسب است.  به خصوص برای میز و صدلی‌های فضای باز و یا وسایل روشنایی.
  • نایلون:  به منظور کاهش اصطکاک و افزایش مقاومت در برابر خوردگی و مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال تجهیزات زمین بازی کودکان و یا چرخ دستی‌های خرید. 
  • پلی اورتان: این مورد برای وسایل خارجی استفاده می‌شود که نیاز دارند بدنه‌ی مستحکمی داشته باشند و همچنین ضخامت پایین. برای مثال لوازم شهری و ایستگاه های اتوبوس از پلی اورتان برای رنگ پودری استفاده می‌کنند.

منبع: powder coating furniture

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “مزایای استفاده از رنگ پودری برای رنگ آمیزی اسباب و اثاثیه

  1. صابر گفت:

    هزینه رنگ پودری با رنگ مایع چقدر تفاوت داره؟
    چرا میگن رنگ پودری عمرش بیشتره؟

    1. رنگ پودری تهران گفت:

      سلام وقتتون به‌خیر.
      تفاوت قیمتی از آن‌جایی مهم می‌شود که شما بخواهید دوام و عمر محصول نهایی را بیشتر کنید. اگر در شرایط مشابه یک جسم رنگ مایع شود مقاومت و دوام آن بسیار کمتر از همان جسم رنگ شده با رنگ پودری است. رنگ الکترواستاتیک می‌تواند بسیار زیاد در میزان مصرف اثر بگذارد. مثلا برای رنگ کردن هزار صندلی اگر شما به میزان ۱۰۰ قوطی رنگ مایع احتیاج داشته باشید برای رنگ پودری می‌توانیدحداکثر ۸۰ قوطی رنگ استفاده می‌شود. البته هزینه تجهیزات رنگ پودری بیشتر از رنگ مایع است اما برای رنگ کردن در تیراژهای بالا بدون شک انتخاب شما رنگ پودری باید باشد. صرفه‌جویی کلی و کیفیت و دوام نهایی رنگ بسیار متفاوت از رنگ مایع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.