مقالات

وارسی و آزمایش شیلنگ ها و پمپ ها (بخش دوم)

وارسی و آزمایش شیلنگ ها و پمپ ها (بخش دوم)

نکته مهم: گاهی اوقات حین انتقال پودر می تواند فشرده شود و تقریبا توده هایی را تشکیل می دهد. باز کردن پودر از  قبل به جعبه تغذیه کمک می کند تا جریان یکنواختی از پودر را بوجود آورد. شما می توانید این کار را به خوبی و صرفا با غلتاندن ملایم کیسه پودر به اطراف یا الک کردن پودر با شماره الک 60 قبل از برگرداندن آن به جعبه انجام دهید.

Conveying air : انتقال هوا

Supplementary air: هوای مکمل

Insert sleeve: غلاف مغزی

Nozzle: سرشیلنگ

Powder hopper: قیف پودر

Suction tube: لوله مکش

Under pressure : تحت فشار

To the gun: به سمت وسیله تفنگی

Powder/air mixture: مخلوط پودر/هوا

سایر مشکلات

چند مسئله کوچک وجود دارد که ممکن است تبدیل به یک مشکل بزرگ بشود. مانند زمانیکه غشای سیال سازی آب بگیرد و سیالسازی ضعیف شود، که لوله ها و پمپ های جمع آوری شروع به ایجاد یک فضای تهی در پودر سیال سازی داخل قیف می نماید. وقتی آن فضای تهی فرو بریزد، سرریز یا لکه های تفنگی را خواهید داشت – که یک نوع مشکل در این راهنما به حساب می آید.

تعمیر و نگهداری مناسب حقیقتا تنها راه اجتناب از این مشکلات است. بنابراین اطمینان حاصل کنید که بازبینی پمپ ها و شیلنگ ها، بویژه قطعات فرسوده در فهرست تعمیر و نگهداری روزانه شما وجود دارد و آنرا دو بار بازبینی کنید.

نکته مهم: دانستن اینکه چگونه دستگاه شما کار می کند راه خوبی برای اجتناب از یک اشتباه احمقانه مانند مخلوط سازی تغذیه پودر با تغذیه هوای اتمی سازی خود می باشد. همچنین، هنگام تمیزسازی پمپ ها، ممکن است بخواهید طبق روال همیشگی خطوط تغذیه هوای متصل به این پمپ ها را جدا کنید. اگر پودر بطور تصادفی به سمت کنترل کننده ها یا شیرآلات برگشت یابد، طول عمر این تجهیزات کاهش خواهد یافت.

تصویر از Nordson

Flow (ejector air)

جریان (هوای افشانک)

Atomizing (diffusing air)

اتمی سازی (هوای پاشیدنی)

Powder/air mix to spray gun

مخلوط پودر/هوا به سمت وسیله تفنگی افشانه

Powder from fluid bed

پودر از بستر سیال سازی

شیلنگ ها

شیلنگ ها در واقع فقط انواع حامل پودر سیال سازی شده از پمپ به سمت وسیله تفنگی هستند. طی سالیان بسیار، شیلنگ ها برای عملکرد بهتر اصلاح شده اند. با اینکه زمانی شیلنگ ها از لاستیک سنتتیک ساخته می شدند، اکنون اغلب از شکلی از پلاستیک رسانا ساخته می شوند. این کار باعث کاهش مقدار بار الکتریکی استاتیک می شود که یک پودر حین عبور از میان لوله ها می تواند گردآوری کند. افزودن یک نوار رسانا، یا سیم رسانا، باعث جهت گیری مجدد تمام بار الکتریکی استاتیک ساخته شده به سمت زمین محل قرارگیری قیف می شود.

نکته مهم: در یک وسیله تفنگی معمولی برای پودر معمولا دو نوع کنترل دارید. یکی برای تغذیه پودر و یکی برای اتمی سازی. بسته به روش تنظیم همه کارها، این تنظیمات باعث می شود جریانی از پودر را داشته باشید یا جریان هماهنگی از پودر را از قیف سیال سازی تا وسیله تفنگی داشته باشیم.

تعمیر و نگهداری

شیلنگ ها همانند پمپ ها نیاز به تعمیر و نگهداری مداومی دارند. آنها هم به تمیزکاری بین هر عملیات نیاز دارند – یعنی اگر در حال تعویض رنگ ها یا انواع مختلف شیمیایی باشید. فرض کنید که رنگ قرمز را افشانه سازی کرده باشید، و آنگاه یک رنگ شفاف باید انجام شود. بین عملیات، شیلنگ ها، پمپ ها، وسایل تفنگی و نظایر اینها باید جوری تمیزکاری شود تا از آلودگی پودر جلوگیری بعمل آید. در جزوه روکش کاری IFS، حتی انواع شرایط مختلف شیلنگ ها را برای رنگ های روشن، رنگ های تیره و فرمول های شیمیایی متفاوت ذکر کرده ایم. شیلنگ ها می توانند گران قیمت باشند ولیکن بدلیل مردودی سفارشات ممکن است نیاز به دوباره کاری عملیات بوده باشد.

اکنون همه شیلنگ ها مثل یکدیگر نیستند. برخی از انواع مواد ساخته شده اند و بسته به اینکه پودر شما چه فرمول شیمیایی داشته باشد ممکن است نیاز به استفاده از انواع مختلف شیلنگ ها داشته باشید (که منظورمان جنس فیزیکی شیلنگ هاست). برای مثال فلوروپلیمرها به حالت نیمه جاد در برخی انواع شیلنگ ها – مانند وینیل – تبدیل خواهند شد و شروع به تشکیل درون خود شیلنگ خواهند نمود. اگر تا بحال به این مشکل برخورده اید با سازنده پودر و نیز تجهیزات تماس حاصل نمایید.

نکته مهم: اگر نیاز به تعویض یک شیلنگ دارید، حقیقتا توصیه می کنیم که تعویض های گفته شده را از سازندگان تجهیزاتی که استفاده می کنید، خریداری نمایید. برخی اوقات، انواع برندهای تجاری کیفیت قابل رقابتی ندارند.

بزودی ادامه این مطلب بارگزاری خواهد شد…
بخش اول متن – وارسی و آزمایش شیلنگ ها و پمپ ها

در صورتی که در زمینه خدمات رنگ پودری سوالی دارید می توانید با شماره 47951 021 با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.