مقالات

وقتی عملیات رنگ پودری خراب از آب در می آید.

وقتی عملیات رنگ پودری خراب از آب در می آید.

مردودی های سفارش در مبحث رنگ های پودری مایه نابودی هر کارگاه صنعتی بوده است. بیرون آوردن قطعه ای از کوره و مواجهه با این صحنه که پدیده پوست پرتقالی رنگ پودری را خراب کرده باشد، یا قسمتهایی که دچار روکش آویزان یا مسائل کدری شده است، باعث ناامیدی و مطرح شدن سوالاتی درباره دلیل رخداد این مشکلات می شوند.

مسائل ظاهری از جمله نواقص بلافاصله قابل دید هستند که بعد از عمل آوری یافت می شوند. این نواقص در کلیه اشکال و اندازه ها بوجود می آیند، و در این جزوه راهنما، قصد داریم انواع مختلف نواقص، نحوه رخ دادن آنها، و روش پیشگیری از آنها را تحت پوشش قرار دهیم.

خوب شروع می کنیم.

پدیده شکوفه زنی

در اغلب مواقع، پدیده شکوفه زنی زمانی رخ می دهد که مشکلاتی با رزین وجود داشته باشد. واضح است که این امر بیشتر با رزین های ارزان تر رخ می دهد. پدیده شکوفه زنی به شکل مه آلود، غبارآلود یا دودی در رزین به نظر می آید، و اگر رخ دهد، روی بسترهای سیاه، آبی تیره، سبز تیره، یا رنگ تیره بیشتر قابل مشاهده است. پدیده شکوفه زنی معمولا یا بدلیل رزین بدکیفیت می باشد – و اگر چنین باشد، تنها کاری که باید انجام داد صحبت کردن با تهیه کننده پودر خود درباره یک رزین باکیفیت تر است (که احتمالا باز گران هم خواهد بود) – یا اگر رنگ در دمای پایین عمل آوری شده باشد، بویژه زمانیکه فلز در سمت ضخیم تر خود واقع باشد، رخ می دهد. گاهی اوقات، رطوبت بالا باعث می شود که باز شکوفه زنی رخ دهد یا در بروز آن نقش دارد. خوشبختانه، اغلب اوقات، این باقیمانده پودری سفید مه آلود را می توان با یک پارچه مرطوب پاک نمود.

می توانید از پدیده شکوفه زنی با مدیریت دقیق کوره خود پیشگیری نمایید. دما را، بالاخص برای بسترهای ضخیم تر، بالا ببرید، به نحوی که فلز به سرعت حرارت ببیند و قطعه مورد نظر و پودر سریعا به دمای بالاتری برسند. یا اینکه با تهیه کننده رنگ های پودری خود درباره انواع حالات مختلف محصول با رزین های مختلف صحبت کنید.

این مشکل رایجی است و خوشبختانه راه حل آن بسیار آسان است. این ویدئوی آموزشی 3 دقیقه ای کوتاه پدیده شکوفه زنی و راه اجتناب از آن را توضیح می دهد.

سرخی

پدیده سرخ شدن (که گاهی اوقات آنرا تلگراف می نامند) زمانی رخ می دهد که ماده از بستر به داخل رنگ کشیده می شود و رنگ روکش از بین می رود. احتمالا مشاهده خواهید کرد که لکه ای در ناحیه ای دارید که خیلی خوب از آب درآمده است، و آنگاه ناحیه ای دیگری را خواهید داشت که این سرخی یا پدیده تلگراف را خواهید داشت. این بخشهای خراب ممکن است بزرگ، کوچک، یا چیزی بین این دو باشد. این پدیده در اثر شماری از عوامل رخ می دهد، که متداولترین آنها یک پیش عمل آوری نامناسب است. هرچیزی روی سطح از جوهر یک ماژیک گرفته تا باقیمانده برجای مانده از برچسب ها و مهرها، می تواند از میان رنگ تلگراف بزند. عامل دیگری که می تواند باعث سرخی شود اکسیداسیون آلومینیوم می باشد. اگر روکش شما رنگ روشن داشته باشد، این علائم از میان روکش به وضوح مشاهده خواهد شد و اگر این حالت بوجود آید، تنها روکش سرخ نمی شود.

نکته کلیدی برای پیشگیری از سرخ شدن این است که کاملا فرایند مرحله به مرحله پیش عمل آوری را زیرنظر بگیرید. اگر مشغول کار روی بستر آلومینیومی هستید، باید اکسیداسیون را از بین ببرید، و اگر هر گونه علائمی (مانند نوشتن) هنوز روی بستر بعد از پیش عمل آوری وجود دارد لازم است که دست به کار شوید و آنرا – در کنار پیش عمل آوری دیگر – از بین ببرید تا سطح تازه پوست کنده را آماده سازی کنید. ولیکن، اگر سیستم پیش عمل آوری شما از زیرکونیوم استفاده می کند، عجولانه کار نکنید. درغیراینصورت، ممکن است دچار زنگ زدگی شودی، که ممکن است منجر به سرخ شدن گردد.

ادامه این مطلب بزودی بارگذاری خواهد شد، همچنین برای اطلاعات بیشتر شما می توانید با شماره 47951 – 021 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.