مقالات

پوشش پودری ( رنگ پودری) چیست؟

پوشش پودری ( رنگ پودری) چیست؟

پایه پوشش پودری

پوشش پودری در واقع چیزی است که همه شما شاید صدها بار در ماشین­ها، موتورسیکلت­ها، ریل­ها و لوازم روشنایی دیده اید، به طور گسترده با اهداف اقتصادی و شخصی از آن استفاده کرده­اید. تکنیکی است که به شیوه غیر قابل باوری  یک منظره کاریزماتیک و زیبا ایجاد می­کند که برای سال­ها و بدون نیاز به تعمیر می­تواند نقش حفاظتی داشته باشد.

این راهنما هر چیزی را که شما نیاز دارید تا در مورد آن بدانید مانند آنکه این چیست، چطور کار می­کند، برای چه چیزهای می­توانید از آن استفاده کنید و روش تهیه چرایی استفاده از آن را پوشش می­دهد.

یک رنگ پوششی پودری چیست؟

پوشش پودری، که نباید با رنگ آمیزی الکترو استاتیک اشتباه گرفته شود، پروسه ای است که در آن از یک پودر خشک به حالت مایع درآمده استفاده می­کند. در یکی از کاربردهایش این پودر در آون و در دمای بالای 365 درجه فارنهایت جهت یک دست شدن، پیوستگی. بهبود پوشش حرارت می­بیند.

پوشش پودری از چه چیزی ساخته شده است؟  

در مورد تولیدات متفاوت مقدار جزئی تفاوت وجود دارد، اما در کل بسیار مشابه هستند،اجزای آن­ها شامل:

رزین: اغلب پلاستیکی یا پلی استر

عوامل ترمیم: که در طی پروسه تعمیر کمک کننده هستند

افزودنی­ها: برای بسیاری از اهداف از جمله ایجاد یک رنگ براق جهت پوشاندن برجستگی و فرورفتگی و بافت­ها

سایه رنگ: رنگ را به پوشش وارد کنید.

• مبدل­ها یا پرکننده­ها : معمولاً دوام بیشتری را ایجاد می کنند

پوشش پودری الکترواستاتیک چیست؟

پوشش پودر الکترواستاتیک از یک بار الکترواستاتیک و تفنگ فشار کم برای توزیع مواد گردگیری شده روی یک قسمت فلزی استفاده می کند. سپس به منظور تنظیم حرارت داده می شود تا یک رنگ سخت و صاف به آن برسد.

روش بستر سیال چیست؟

به جای استفاده از تفنگ کم فشار برای شارژ و پاشش، در عوض از یک دیگ بخار استفاده می کند. هوای وارد شده به درون پودر موجود در گودال باعث می شود تا مانند مایع عمل کند. سپس ماده­ای که پوشانده می­شود ، از قبل گرم شده و در گودال فرو می رود. ضخامت پوشش بستگی به این دارد که چه مدت این قسمت را زیر آب بگذارید. سپس آن را در کوره می پزند تا رنگ آن خوب تنظیم شود.

چه چیزی می تواند با پودر پوششی روکش شود؟

هر چیزی که بتواند دمای بالاتر از 385 درجه فارنهایت را تحمل کند، می تواند با پوشش پودری پوشانده شود. این شامل تمام آلیاژها و پلاستیک های مقاوم در برابر حرارت است. از آنجا که پلاستیک­ها الکتریسیته را هدایت نمی­کنن ، فقط می توانند از روش غوطه ور کردن استفاده کنند.

چرا لوازم خانگی خود را بای پودر کنید؟

پوشش پودری لوازم خانگی شما دارای سه مزیت اصلی و تنها یک اشکال اصلی هزینه­ بر بودن است :

• ظاهر قطعات قدیمی و فرسوده را نو و تجدید می کند.

• به شما امکان می دهد آشپزخانه خود را رنگ آمیزی کنید.

• یک سطح مقاوم شده عالی در راستای محافظت از آن در یک محیط پرمصرف ایجاد می کند.

پودر روکش فلز

بسیاری از قطعات، اسباب بازی­ها و تجهیزات از قبل با روکش پودری تهیه می­شوند. نمونه هایی از این اقلام شامل قاب موتورسیکلت، ابزارآلات، ماشین آلات و برخی از قطعات خودرو مانند اتصالات تریلر است. به طور معمول، این هزینه را افزایش می­دهد اما کالایی با کیفیت بالاتر ارائه می دهد.

شما می توانید از این فرآیند در هر چیزی که در برابر دمای بالا مقاومت کند استفاده کنید. معمولاً این تکنیک را در چدن، آلومینیوم و فولاد پیدا خواهید کرد. شما فقط می­توانید این روش را روی قطعات سفت و سخت اعمال کنید زیرا یک رنگ انعطاف پذیر نیست. آلومینیوم به پروسه آماده سازی اضافه تری نیاز دارد که در زیر به آن خواهیم پرداخت.

 پوشش پلاستیکی

پوشش پودری پلاستیکی از روش بستر سیال استفاده می­کند زیرا غیر رسانا است. با این حال، باید دمای بالای کوره پخت را کنترل کنید. این روش فقط برای پلاستیک­های با دما بالا در دسترس است. برای مقایسه کامل طراحی با اسپری سنتی در مقابل پوشش پودری، به راهنمای ما مراجعه کنید.

فرآیند رنگ آمیزی فلز با پوشش پودری

شما می توانید اکثر آلیاژها را بدون مشکل زیاد بپوشانید، هرچند کار با بعضی از آن­ها بهتر از بقیه می­باشد. بعضی از آنها به تیمار­های ویژه ای نیاز دارند در حالی که دیگران به حداقل مقدار آماده سازی نیاز دارند.

این فرآیند بدون در نظر گرفتن بستر از همان مراحل پیروی می کند.

1. آمادگی سطح. این مهمترین مرحله است. بسته به بستر، این مرحله شامل آماده سازی­های مکانیکی و شیمیایی است. به طور معمول، انفجار همراه با ماسه، دانه­های شیشه یا بدنه، پوشش های موجود را از بین می برد. مواد شیمیایی، لایه­های اکسید، روغن، چربی و آلودگی را از بین می برند.

1. این کلید چسبندگی مناسب است. از بین بردن روغن، آلودگی، چربی و باقی مانده­های دیگر باعث می شود تا به طور مساوی به لایه زیری بچسبد. بدون تمیز کردن مناسب، پوشش سریع خراب شده و به راحتی ورقه ورقه می شود.

2. برنامه پوشش. در این مرحله یا از یک اسلحه الکترواستاتیک یا غوطه ور کردن در محفظه مایع استفاده می شود.

3. حرارت در آون. در پایان، این قسمت را درون آون قرار می دهیم تا حرارت ببیند. این رنگ را تنظیم و بهبود می­بخشد. زمان پخت یا دمای نامناسب می تواند باعث خرابی زودرس – ترک خوردگی و خرد شدن شود.

پوشش پودری مناسب فولاد و آلومینیوم

هر دوی فولاد و آلومینیوم از این فرآیند برای محافظت در برابر خوردگی استفاده می کنند و به رنگ دوام می دهند.

با این حال، انواع مختلفی از فلز وجود دارد که به آماده سازی قبلی خاصی نیاز دارند و از انواع مختلفی از رنگ برای آن استفاده می­شود.

• آلومینیوم ریخته­کری شده – نیاز به حذف لایه اکسید توسط تیمار شیمیایی دارد. بدون حذف، رنگ به درستی نمی­چسبد. به طور معمول، شما یک نوع اندود پلاستیکی می­خواهید، اگرچه پلی استر یا اپوکسی-پلی استر نیز کار می کند.

• آلومینیوم آنودایز شده – به اندازه حالت ریخته گری شده به نظافت و تنظیم نیاز ندارد، اما برخی از انواع رنگ آنودایزر با پودر کارایی خوبی ندارند. متخصص شما می تواند آزمایش چسبندگی مرطوب را انجام دهد تا ببیند آیا پوشاندن آن مشابه آلومینیوم ریخته گری شده امکان پذیر است.

از بین بردن پوشش الکترواستاتیک

سه روش برای از بین بردن این رنگ با دوام وجود دارد، اما هیچ کدام آسان نیستند.

1. مواد شیمیایی با استفاده از مایعات خطرناک آن را از بین می­برند. به طور معمول در فروشگاه­های تجاری با حجم بالای محصولات، تجهیزات مناسب و روش های حذف استفاده می­شود. این خطرناکترین روند حذف هم برای کاربر و هم برای محیط زیست است.

2. آن را گرم کنید تا اثرات سوختن آن از بین برود. با این وجود، این دما به 1000 درجه فارنهایت یا بالاتر نیاز دارد و تا 6 ساعت طول می کشد.

3. سندبلاست ساده ترین و ارزان ترین عمل است. در این روش درون یک محفظه سندبلاست قرار می گیرد و با ماسه، پوسته یا مواد دیگر برخورد پیدا می­کند تا پوشش بصورت مکانیکی از بین برود.

مزایا و معایب روش طراحی پوشش پودری

مخالفانموافقان
پایان ضخیم  بسیار بادوام
سخت به رنگ منطبق است  ضایعات کم
نمی توان لمس کرد  تأثیر محیطی کم
فقط برای موارد با درجه حرارت بالا در دسترس استارزان­تر

این ماده به دلیل دوام فوق العاده و کیفیت محافظتی خود شناخته شده است، همچنین یک روش خفاظتی در برابر مواد زائد و حامی محیط زیست است. استفاده مجدد از پودر زباله ایجاد نمی­کند و کل فرآیند هیچ ماده شیمیایی فراری (VOC) آزاد نمی کند.

با این حال، این روش فقط برای اجزایی که قابلیت تحمل دمای نزدیک یا بیش از 400 درجه فارنهایت دراند، در دسترس است. ولی برای پلاستیک مناسب نیست. همچنین مطابقت با همه موارد برای رنگ بسیار دشوار است. پس از اتمام کار، نمی توان رنگ را لمس کرد.

سوالات متداول

پوشش پودری در مقابل رنگ آمیزی الکترواستاتیک: تفاوت چیست؟

پوشش الکترواستاتیک به شارژ الکتریکی یا رنگ مرطوب یا پودر خشک اشاره دارد، بنابراین به طور مساوی به یک جز با بار منفی می چسبد. ضخامت پوشش، ارتباط مستقیمی با میزان برق مصرفی دارد. پوشش پودری نوعی زنگ الکترواستاتیک است.

• تمام روش­های خشک برای پخت نیاز به دمای بالا دارند. با این حال، با غوطه وری در محفظه بدون بار الکتریکی نیز در دسترس است، و این فرآیند را برای پلاستیک­های با قابلیت تحمل درجه حرارت بالا قابل دسترسی می­کند.

• استفاده از الکتریسته در یک شرایط مرطوب پوشش یکسان با حالت بدون دماهای پخت بالا رایجاد می­کند در حالی که امکان اعمال آن در محل را فراهم می­کند.

از چه اسپری رنگی می توان روی فلز با روکش پودری استفاده کرد؟

تقریباً هر نوع اسپری، فلز پوشش داده شده با پودر را پوشش می­دهد. مناسب سازی سطح و انتخاب متناسب با بستر و کاربرد مورد نظر بسیار مهم است. کمی سنباده زدن آن با (120 یا بالاتر) و بلاست کردن ماسه در نواحی زنگ زده باعث بهبود چسبندگی می شود.

آیا می توانم رینگ ها یا چرخ های اتومبیل خود را به شیوه پودری رنگ کنم؟

پوشش پودری دیواره­ها و چرخ­ها یکی از رایج ترین موارد استفاده در خودرو سازی ا ست.

چه کسی پوشش پودری را انجام می­دهد؟

مغازه های بزرگ متخصص در پوشش پودری این فرآیند را انجام می­دهند زیرا به تجهیزات، فنون و آموزش خاص نیاز دارد.

انجام توسط خود شخص  در مقابل پیدا کردن یک حرفه ای

پوشش پودری برای محافظت از هر چیزی در داخل یا اطراف خانه یا محل کار شما از عناصر، یک پوشش استثنایی با دوام است. با این حال، این فرایند نیاز به ارسال قطعات به فروشگاه یا صرف پول جهت خرید تجهیزات برای تولید محصولات دارد. راه حل­هایی مانند اینکه ما خود این کار را برای قطعات کوچکتر انجام دهیم، که به این منظور همزمان این­کار به تجربه نیاز دارید. بیشتر صاحبان خانه به خدمات حرفه ای احتیاج دارند. امروز یک فروشگاه حرفه­ای برای پوشش پودری در نزدیکی خود پیدا کنید و فراموش نکنید که بررسی­ها را انجام دهید و همیشه در مورد ضمانت کار اطمینان حاصل کنید.

اسلحه های اسپری پوشش پودری و سایر تجهیزات

اسلحه­های پوشش پودری برای مصارف خانگی ارزان کاربرد آسانی دارند. برای پروژه های کوچک، می توانید کیت های مبتدی را با اسلحه و انواع تجهیزات دیگر مانند آون­های پخت، کمپرسورها و سایر لوازم با قیمت 120 تا 200 دلار خریداری کنید. این موارد برای کسی که قطعات کوچک موتور یا کارهایی برای سرگرمی انجام می دهد بسیار مناسب است.

برای پروژه های بزرگ، ماشین آلات حرفه­ای 500 تا 5000 دلار به اضافه هزینه یک مغازه و اجاق گاز کاربرد دارند. به علاوه، شما به یک فروشگاه و نیز تجهیزات ایمنی با اجاق های بزرگتر احتیاج دارید. به عنوان مثال، برای انجام کار مربوط به حصاری که در قسمت­های 8 فوتی قرار داشته باشد، به اجاق حداقل 8 فوتی نیاز دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.