مقالات

چرا ترمیم با رنگ الکترواستاتیک منطقی است؟

یکی از جاهای معمولی که می‌توانید وسایل رنگ‌شده‌ی الکترواستاتیکی را ببینید دفاتری است که در محل کار خود اسباب و اثاثیه‌ی فلزی دارند. همین‌طور در کارگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، مدارس و رختکن‌ها.

مکان‌های دیگر و وسایل دیگر هم می‌توانند از مزایای رنگ الکترواستاتیک استفاده کنند:

قفسه‌های نگهداری پوشه‌ها، مراکز آرشیو، خرده‌فروشی‌ها

دیوارهای خارجی فلزی یا ساختمان‌های صنعتی

قفسه‌ها و نرده‌ها در محله‌های پربازدید، دیواره‌های اطراف شهربازی یا پارک‌ها

کانال‌های هوا در مراکز تجاری یا صنعتی، مدارس و دیگر ساختمان‌های عمومی

وسایل معمول رنگ الکترواستاتیک معمولا با تفنگ رنگ یا اسپری شناخته می‌شوند. چرا که این وسایل به‌صورتی طراحی شده‌اند که بتوانند به‌صورت ارگونومیک در دست قرار بگیرند.

[woodmart_title color=”alt” align=”right” style=”underlined” woodmart_css_id=”5e091be746d07″ title=”رنگ الکترواستاتیک چیست؟” woodmart_empty_space=”” title_width=”100″]

رنگ الکترواستاتیک فرایندی است که در آن وسایلی خاص که به‌صورت الکتریکی شارژ شده‌اند و با استفاده از رنگ مایع و یا پودری تمام سطح را می‌پوشاند.
این نوع رنگ در دسته‌‌ی سیستم‌های رنگ خشک قرار می‌گیرد. در فرایند رنگ الکترواستاتیک، مواد آلی فرار (VOC)، آلاینده‌های خطرناک (HAP) و حلال‌ها از بین می‌روند.
شارژ الکترواستاتیکی که برای فرایند رنگ کردن استفاده می‌شود به دو صورت عمل می‌کند:

۱- باعث می‌شود ذرات شارژشده‌ی پودر به‌صورت یک مایع رفتار کنند و در هوا حرکت کنند و روی سطح مورد نظر بنشینند.

۲- جذب مواد با شارژهای متفاوت نسبت به یکدیگر بیشتر می‌شود و هر ذره‌ای با شارژ مثبت به مواد با پتانسیل زمین می‌چسبد و یک پیوند بین آن‌ها شکل می‌گیرد. این پیوند سطح پوششی مناسبی را بر روی سطح مورد نظر ما ایجاد می‌کند.

 

پوشش ایجادشده از این اتصال بین ذرات که با رنگ الکترواستاتیک ایجاد شده است می‌تواند سطح زیرین را از خوردگی حاصل از رطوبت و اکسید شدن حفظ کند. یک سطح با کیفیت بالا برای شرایط جدید.

پوشش ایجادشده از این اتصال بین ذرات که با رنگ الکترواستاتیک ایجاد شده است می‌تواند سطح زیرین را از خوردگی حاصل از رطوبت و اکسید شدن حفظ کند. یک سطح با کیفیت بالا برای شرایط جدید.

برای مواد متخلخل، مانند چوب، سطح پوشیده‌شده‌ی الکترواستاتیک می‌تواند از رطوبت محافظت کند و از ایجاد قارچ و کپک جلوگیری کند. در پروژه‌هایی که در آن‌ها چوب، پلاستیک و یا رساناهای دیگری وجود دارد، چیزی که شارژ منفی آن زیادتر است هدف قرار می‌گیرد. برای بالا بردن سطح کیفی کار نیاز است مراحلی رعایت شود.

[woodmart_title color=”alt” align=”right” style=”underlined” woodmart_css_id=”5e091bfe1f267″ title=”تاریخچه‌ای کوتاه از رنگ الکترواستاتیک:” woodmart_empty_space=”” title_width=”100″]

رنگ الکترواستاتیک در سال ۱۹۳۱ توسط هارولد رنسبرگ بنیان‌گذاری شد. او مرد جوانی بود که مجبور شد دانشگاه را رها کند تا در شغل پدر به او کمک کند. او آغاز به کار با رنگ های شارژ شده کرد و از این تکنولوژی در زمان جنگ جهانی دوم برای رنگ کردن مهمات بسیار استفاده می‌شد. نام این روش «فرایند شماره ۱» بود.
در ادامه‌ی این آزمایشات که رنسبرگ متوجه شد می‌تواند ذرات رنگ را به‌صورت منفی شارژ کند و سطح مورد نظر با مثبت شارژ کند یا به آن پتانسیل زمین بدهد. با این کار یک میدان الکترواستاتیک ایجاد می‌شود. در ۱۹۴۸ با ایجاد تفنگ اسپری رنگ «فرایند شماره ۲» آغاز به کار کرد و در دهه‌ی ۶۰ میلادی استفاده از این مدل رنگ رایج شد.
پیشرفت‌ها، حتی خارج از زمینه‌ی رنگ در این مورد ادامه دارند. تجارت‌های صنعتی و تبلیغاتی و مراکزی چون مدرسه‌ها، بیمارستان‌ها و دولت‌ها می‌توانند حالا از تکنولوژی رنگ الکترواستاتیک استفاده کنند. روش‌هایی که بیش از ۸۰ سال است در تمام دنیا بهینه شده‌اند. در رنگ پودری تهران ما با توجه به چیزی که شما می‌خواهید در انتخاب فرایند به شما مشاوره می‌دهیم تا بهترین را انتخاب کنید.

[woodmart_title color=”alt” align=”right” style=”underlined” woodmart_css_id=”5e091c1050351″ title=”رنگ پودری چطور کار می‌کند:” woodmart_empty_space=”” title_width=”100″]

از آغاز تا پایان فرایند رنگ الکترواستاتیک، اپراتور با استفاده از وسایل مخصوص رنگ را اتمی‌سازی می‌کند و اتصالات و جریان بین رنگ و شیء مورد نظر را حفظ می‌کند.

برای دریافت یک شارژ و از لحاظ الکترواستاتیک جاذب بودن سطح هدف، باید مقاوت و رسانایی رنگ مورد استفاده را بدانید. مقاومت الکتریکی نشان می‌دهد که یک جسم تا چه حد در برابر جریان برق مقاوم است. رنگ با مقاومت پایین به‌سادگی برق را از خود عبور می‌دهد.

رسانایی در واقع نشان‌دهنده‌ی مقدار دوطرفه‌ی مقاومت و توانایی جسم رسانا برای عبور جریان الکتریکی است. برای برخی پروژه‌ها رنگ های آب پایه ممکن است زیادی رسانا باشند و برای رنگ الکترواستاتیک استفاده نشوند.

در پوشش های پودری، وسایل رسانایی نیاز نیستند چرا که نازل تفنگ اسپری ذرات رنگ را اتمی‌سازی می‌کند. عوامل رسانای کمتری در این موارد در فرایند شرکت می‌کنند تا بتوانند آلودگی موجود را کاهش دهند یا به‌صورت کامل از بین ببرند.

 

مقالات مرتبط:

چطور رنگ الکترواستاتیک می‌تواند دقیق باشد؟

۶ نقطه قوت رنگ پودری

آیا پوشش پودری زنگ می‌زند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.