مقالات

چطور رنگ پودری را پاک کنیم؟ (بخش دو)

چطور رنگ پودری را پاک کنیم؟ (بخش دو)

روش دوم : پاک کردن رنگ پودری با روش حرارتی

پاک کردن پوشش پودری با استفاده از حرارت نسبت به استفاده از مواد شیمیایی ایمن‌تر و دارای خطر کمتری است. این روش پوشش پودری را به خاکستر تبدیل می‌کند که به راحتی قابل شستشو است.

در این زمینه چند روش مختلف وجود دارد: سیستم پخت در کوره، ذوب کردن، ترموشیمیایی یا بستر روان. هر کدام از این روش‌ها دمای متفاوتی می‌طلبد. به طور کلی، هرچه دمای کوره بالاتر باشد ، پوشش با سرعت بیشتری از بین می رود.

این روش‌ها‌ برای مغازه‌ها یا فروشگاه‌های کوچک خیلی کاربردی نیستند؛ چرا که کوره‌های مخصوص لازم است.

پخت در کوره: در این روش از دمای 650 – 750 درجه فارنهایت استفاده می‌شود و پاک کردن پوشش پودری حدود 3 تا 6 ساعت طول خواهد کشید. پس از پخت، باید پوشش پودری را بشویید تا دوباره به سطح فلز نچسبد.

ذوب کردن:

در این روش از دمای 1000 – 1200 درجه فارنهایت استفاده می‌شود. تمام پوشش پودری فقط در عرض چند دقیقه از بین می‌رود. انجام این کار در خانه دشوار است و معمولاً فقط در تأسیسات تولیدی که نیاز به پاک کردن پوشش پودری در مقیاس بالا دارند، استفاده می‌شود.

سیستم بستر روان:

در این روش از ساینده‌ای مانند شن و ماسه که تا حدود 800 درجه فارنهایت گرم شده است استفاده می‌شود. این روش نوعی ترکیب روش حرارتی با سایشی است.

ترموشیمیایی:

از مخلوط مواد شیمیایی و دمای بالا برای پاک کردن پوشش استفاده می‌کنند. معمولاً در دمای 800-900 درجه فارنهایت انجام می‌شود.

از هر روش حرارتی که برای پاک کردن پوشش پودری استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که اتصالات و چنگک‌ها می‌توانند در برابر حرارت بالا مقاومت کنند. مثلاً اتصالات لحیم شده یا قطعات ساخته شده از منیزیم مناسب نیستند؛ چرا که دما قرار است به 1000F یا بالاتر برسد.

همه این روش‌ها فراورده‌های جانبی به نام VOC یا ترکیبات آلی فرار تولید می‌کنند. برای از بین بردن این مواد نیاز به سیستم اگزوز ویژه با مشعل اضافی دارند.

نقاط قوت پاک کردن رنگ پودری روش حرارتی

استفاده از سیستم حرارتی سریع و کارآمد و برای پاک کردن در مقیاس بالا بسیار عالی است.

بر خلاف مواد پاک کننده شیمیایی با اجرای صحیح فرآیندهای حرارتی، تقریباً هیچ آلاینده‌ای به محیط آزاد نمی‌شود.

نقاط ضعف از بین بردن رنگ پودری روش حرارتی

تجهیزات مورد استفاده برای روش حرارتی انرژی زیادی مصرف می‌کنند و خریدشان گران است. هزینه این تجهیزات به راحتی هزاران دلار است.

بعضی از روش‌های حرارتی برای از بین بردن پودر سوزانده شده، به یک مرحله شستشو نیاز دارند.

چه از برق و چه از انرژی طبیعی برای تأمین انرژی کوره‌های خود استفاده کنید، قبض برقتان زیاد می‌شود.

دمای بالا به معنای خطر تغییر شکل فلز زیرین است. روش حرارتی، مثل پاک‌کننده‌های شیمیایی، مقطعی برای چسباندن رنگ جدید ایجاد نمی‌کند.

روش سه : پاک کردن پوشش پودری با ساب‌پاشی

ساب‌پاشی (که بعضاً به آن حذف مکانیکی می‌گویند) از یک ماده ساینده مانند شن استفاده می‌کند که با سرعت زیاد به سطح پوشش پودری پاشیده می‌شود. این کار پوشش را از سطح فلز جدا می‌کند.

برای استفاده از این روش، شما به یک اتاقک سندبلاست نیاز دارید. اتاقک سند بلاست در دو نوع اصلی پرس و مکش وجود دارد. برای از بین بردن پوشش پودری بهتر است از نوع پرس استفاده کنید. این نوع برای از بین بردن پوشش پودریِ سخت بهتر است.

اگر قطعه‌ی شما خیلی بزرگ است و نمی‌توان آن را در اتاقک سندبلاست جای داد، باید یک اتاق یا چادر سندبلاست راه‌اندازی کنید.

نمی‌توانید در گاراژ خود به راحتی از ساب‌پاشی استفاده کنید. ذرات ساینده از جسمی که مشغول پاکسازی‌اش هستید، پرش می کنند و به هر چیزی که در مسیرشان باشد، آسیب می‌رسانند.

بسته به ضخامت پوشش پودری، باید ساینده‌های مختلفی در نظر بگیرید. ساینده‌های سبک‌تر مانند خرده شیشه در صورت نازک بودن پوشش جواب می‌دهند. اما برای پوشش‌های ضخیم‌تر، باید چیزی خورنده‌تر مثل شن فولادی یا اکسید آلومینیوم داشته باشید.

مواد ساینده‌ی دیگر عبارتند از:

  • شن
  • آب
  • ساچمه کربن دی‌اکسید
  • گارنت
  • یخ خشک
  • سرباره
  • مواد پلاستیکی

انتخاب ماده مناسب بر سطح فلز و همچنین سرعت کار تأثیرگذار است. هرچه ذرات خورنده‌تری انتخاب کنید، سریع‌تر پاک می‌شود، اما در عین حال زبرترین سطح را روی فلز باقی می‌گذارد.

نقاط قوت از بین بردن پوشش الکترواستاتیک با ساب‌پاشی

استفاده از ذرات ساینده در هر مقیاسی بسیار ارزان است. تجهیزات بسیار کمتری نسبت به استفاده از کوره لازم دارند. این روش برای مغازه‌های کوچکتر و از اشخاص تا عملیات صنعتی در مقیاس بزرگ می‌تواند مفید باشد.

ذرات ساینده قابل‌حمل هستند. برای از بین بردن پوشش پودری می‌توانید از یک اتاقک یا پات ماسه بلاست کوچک استفاده کنید.

استفاده از ذرات ساینده بر سطح قطعه وضعیت مناسبی بر سطح به جا می‌گذارند که باعث می‌شود بعضی از رنگ‌ها و پوشش‌ها راحت‌تر اعمال شود.

نقاط ضعف پاک کردن رنگ الکترواستاتیک با ساب‌پاشی

ذرات ساینده ممکن است از روش‌های دیگر کمی کندتر باشند. برای هر اینچ از پوشش پودری که می‌خواهید پاک کنید، معمولاً حدود 30 ثانیه طول می‌کشد.

هر قطعه را باید به صورت جداگانه ساب‌پاشی کنید که این به معنای افزایش هزینه‌های کار است.

قطعاتی که اشکال نامنظمی دارند به سختی ساب‌پاشی می‌شوند و ممکن است ذرات ساینده در گوشه و کناره‌هایشان گیر کند، در صورتی که کاملاً پاک نشوند، در آینده مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

ذرات ساینده برای فولاد و فلزات سخت‌تر کاربردی هستند، اما می‌توانند باعث از بین رفتن فلزات نرم‌تری مثل آلومینیوم شوند.

روش چهارم: رنگبر لیزری

در زمینه پاک کردن پوشش پودری، پیشرفت‌های علمی بزرگی حاصل شده است. در حدی که می‌توانید این کار را با لیزرهای مخصوص انجام دهید!

لیزرها از طریق سوزاندن پوشش پودری عمل می‌کنند؛ شبیه استفاده از کوره، اما به روشی دقیق‌تر و متمرکزتر.

نقاط مثبت لیزر

لیزرها بسیار دقیق هستند و می‌توانند پودر را از یک ناحیه کوچک پاک کنند، اما برای سطوح بزرگ هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

می‌توان لیزر را تقریباً روی هر ماده‌ای استفاده کرد؛ چرا که بستر زیر پوشش را تغییر نمی‌دهند. حرارت لیزر در حین پاک کردن به سطح فلز برخورد نمی‌کند، و این برای آلومینیوم بسیار مناسب است.

لیزر هیچ تاثیری بر محیط ندارد.

نقاط ضعف لیزر

همانطور که می‌دانید، لیزرها یک فن‌آوری پیشرفته هستند و خریدشان بسیار هزینه‌بر است. به همین دلیل، لیزرها فقط برای محیط تولیدی مناسب هستند.

مثل تمام روش‌های دیگر به جز روش ساینده، لیزر بر سطح فلز ردی به جا نمی‌گذارد؛ به این معنی که ممکن است قبل از پوشش مجدد با رنگ یا پوشش پودری مراحل دیگری هم اضافه شوند.

بهتر است از کدام روش رنگبری استفاده کنید؟

 اینکه از کدام روش استفاده کنید به میزان حذف، سطح بستر و نتایج مورد نظر شما بستگی دارد.  راهنمایی‌های لازم برای نیازهای مختلف در زیر آمده است:

ارزان‌ترین: اگر فقط یک یا دو بار در سال پاکسازی می‌کنید، یک قوطی ماده رنگبر شیمیایی از فروشگاه محلی احتمالاً ارزان‌ترین گزینه است. برای پاک کردن مداوم پوشش پودری، ساب‌پاشی ارزانترین است.

سریعترین: اگر نیاز دارید که قطعه‌ای به سرعت پاکسازی شود، روش حرارتی بهترین راه برای شماست.

کمترین تأثیرات زیست محیطی: لیزر از تمام روش‌های دیگر با محیط زیست سازگارتر است. روش حرارتی در مقام دوم قرار دارد. در صورت وجود نگرانی‌های زیست محیطی از مصرف مواد شیمیایی خودداری کنید.

قطعات کثیف یا چرب: اگر با قطعات موتورها یا تجهیزات دیگر که در تماس با روغن و گریس هستند، سر و کار دارید، روش حرارتی بهترین است. این روش تمام ناخالصی‌ها را همراه با پوشش پودری می‌سوزاند.

قطعات فولادی: مواد ساینده روی فولاد کاملاً خوب کار می‌کنند، چرا که از مقاومت کافی برخوردارند.

قطعات ظریف: اگر قطعه شما نمی‌تواند در برابر گرمای زیاد مقاومت کند، لیزرها بهترین گزینه هستند. در صورت نیاز به پاکسازی چندین قطعه آلومینیوم، روش مواد شیمیایی گزینه مقرون به صرفه تری است.

مخصوص چرخ و رینگ: به طور معمول ترکیبی از سندبلاست و رنگبر شیمیایی در مواقعی که باید چرخ و رینگ را از پوشش پودری پاک کنید، استفاده می‌شود.

نتیجه

پاک کردی پوشش پودری به خودی خود می‌تواند کار سختی باشد.

برای اینکه بفهمید بهتر است از چه روشی برای پاکسازی پوشش پودری استفاده کنید، باید مواردی مثل حجم پاکسازی پوشش و نوع فلزی را که پاکسازی می‌کنید، در نظر بگیرید.

اگر فقط لازم است پوشش پودری را یک یا دو بار در سال پاکسازی کنید، خرید ساده‌ترین ماده شیمیایی موجود در بازار آسان‌تر است.

برای مغازه‌های کوچک یا شخص علاقه‌مند که باید پودر را مرتباً پاک کنند، استفاده از مواد ساینده با اتاقک سندبلاست می‌تواند راه‌حل خوبی باشد.

کوره‌های پخت، اتاقک‌های بلاستینگ و مخازن بزرگ مواد شیمیایی فقط برای مقیاس‌های بزرگتر (صنعتی) مناسب است.

تصمیم‌گیری در مورد روش مناسب پاکسازی پوشش پودری به طور معمول شامل متعادل‌سازی زمان لازم با هزینه‌ی مورد نیاز است.

منبع: How  HYPERLINK “https://gizmoplans.com/how-to-remove-powder-coating/”To HYPERLINK “https://gizmoplans.com/how-to-remove-powder-coating/” Remove Powder Coating (4 Different Methods)

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.