مقالات

چطور چند لایه رنگ الکترواستاتیک روی محصول اعمال می شود؟

چطور چند لایه رنگ الکترواستاتیک روی محصول اعمال می شود؟

اسپری کردن چند لایه (پوشش)

نمونه‌های متعددی وجود دارند که در آن‌ها پوشش پودری صورت می‌گیرد . اغلب اوقات , این یک پوشش شفاف برای محافظت و ظاهر بهتر است . بعضی اوقات لازم است که پودر کروم به عنوان یک لایه ظاهری برای محافظت از آن‌ها در برابر اکسید شدن به کار برده شود . رنگ‌های کندی(بلوری) به یک پایه کروم برای رسیدن به بلور نیاز دارند . همچنین چندین رنگ می‌تواند روی یک بخش اعمال شود تا [آن قسمت] به یک ظاهر دو رنگ برسد . این مقاله به شما کمک می‌کند چند ین پوشش از پودر الکترواستاتیک را به روش صحیح به کار ببرید .

اضافه کردن یک پوشش و یا پوشش دوم نباید بسیار سخت‌تر از پوشش پایه و یا پوشش اول باشد , با این حال اضافه کردن یک لایه سوم , چهارم و پنجم به سطح اسلحه‌ای(منظور اسلحه اسپری رنگ می باشد) که از آن استفاده می‌کنید بستگی دارد . یک تفنگ پوششی ارزان ‌قیمت مانند یک ایستوود , کرفتسمن و یا هاربر فرایت خیلی بیشتر از یک اسلحه سطح متوسط یا حرفه ای با چندین پوشش ، به ویژه با جذب پودر ، به کار می آید. به این دلیل است که بخش فلز پایه زمانی که در حال محلول پاشی است با اولین لایه از پودر عایق می‌شود و هر لایه از پودر پس از دیگری سخت تر می‌شود . با استفاده از یک میله پایه ای, قطعات شما به طور قابل‌توجهی به این فرآیند کمک خواهند کرد , اما این کار تنها می‌تواند برای کمک به نواقص یک تفنگ پوششی پودر برای سرگرمی(کار همراه ذوق و عشق) انجام شود . یاد بگیرید چگونه یک میله پایه نصب کنید .

راه دیگر برای مسلط شدن بر اسپری کردن چندین پوشش با تفنگ ارزان‌تر , کاری است که من توصیه نمی‌کنم , مگر اینکه کاملا ً به آن نیاز داشته باشید , و چیزی است که بهتره فقط برای اسپری کردن(رنگ آمیزی) قطعات خودتان انجام دهید . این روش شامل اسپری به قطعه داغ(حرارت دیده) است که وقتی پودر به آن برخورد می‌کند , کمی ذوب ‌شده و به آن بچسبد . مسئله این روش این است که اسپری زیاد پودر روی قطعه بسیار آسان است که می تواند منجر به یک قطعه ورق سبک و احتمالاً پوست پرتقال(دارای ظاهری موجدار شبیه پوست پرتقال) شود. هنگام اسپری کردن قطعه حرارت دیده ، از کمترین دمایی که باعث می شود پودر به قسمت بچسبد ، به طور کلی 175 تا 200 درجه فارنهایت استفاده کنید و سعی کنید از اسپری پودر اضافی روی قطعه تا حد ممکن خودداری کنید.

تنظیم KV

یک ویژگی تفنگ پوششی که به اسپری کردن چندین پوشش(لایه) کمک می‌کند , توانایی تنظیم KV است . پوشش دوم باید همیشه با کاهش KV اسپری شود ، به طور کلی 50 ٪ کمتر از پوشش اول. به عنوان مثال ، اگر پوشش اول را با KV برابر 70 اسپری کنید ، باید لایه های زیرین را با KV، 35 تا 40 اسپری کنید. بهترین کار این است که با تنظیمات KV بازی کنید و نقطه خوبی را برای قسمت هایی که در نظر می گیرید پیدا کنید. این تنظیمات KV قابل تنظیم فقط در اسلحه های اسپری پودر سطح متوسط و حرفه ای وجود دارد.

فرآیند

این فرآیند بسته به پودرهای مورد استفاده کمی متفاوت است . زمانی که شما چندین لایه – بدون در نظر کرفتن پودر کروم – را اسپری می‌کنید , یک حرارت جزیی بین لایه ها بهترین روش است . مزیت حرارت جزئی یک پودر قبل از اسپری لایه بعدی چسبندگی است . به این معنی که دو پودر بهم پیوسته و بهم پیوند خورده و همچنین به قطعه متصل می شوند. خطا در حرارت لایه اول قبل از اسپری لایه دوم، می‌تواند باعث جدا شدن لایه دوم پوست از قطعه شود. این را لایه‌لایه شدگی می‌نامند . اگر در مورد آن فکر کنید , وقتی اولین لایه خود را روی یک پایه سندبلاست اسپری می‌کنید , پودر یک سطح بسیار بافت دار برای گرفتن (چسبیدن) به آن دارد .

 با این حال اگر شما لایه دومی را بر روی یک لایه اسپری کنید , سطح بسیار صاف است و پودر چیزی برای گرفتن(چسبیدن) آن ندارد . حرارت جزئی پودرها بین پوسته‌ها به آن‌ها امکان ذوب شدن و جلوگیری از این اتفاق را می‌دهد . اگر پودر کروم استفاه نمی کنید، مرحله 3a زیر را دنبال کنید.

وقتی که چند لایه را با یک پودر از نوع کروم اسپری می‌کنید ، باید قبل از این که لایه بعدی را اسپری کنید ، باید به طور کامل پودر کروم را حرارت دهید . مهم نیست که لایه بعدی یک لایه روشن ، لایه کندی(بلوری) و یا هر چیز دیگری باشد ، کروم باید قبل از اسپری شدن به طور کامل در کوره(فر) حرارت داده شود. متاسفانه ، این امر احتمال وقوع لایه‌لایه شدگی را افزایش می‌دهد ، اما این ریسکی است که باید پذیرفته شود اگر ظاهری درست(خوب) را در هنگام پایان کار خواستار هستید. پودر کرومی که به طور کامل حرارت داده نشود به نظر می‌رسد ظاهری ترک خورده داشته باشد؛ مانند تصویر سمت راست.اگر از پودر کروم استفاده می کنید، مراحل 3b را دنبال کنید.

گام‌به‌گام : دستورالعمل‌هایی برای [اسپری کردن] چند لایه

 ( بدون استفاده از پودر کروم )

1. قطعه مورد نظر خود را دست مثل همیشه آماده کنید.

2. اولین لایه پودر را مثل همیشه اسپری کنید.

3. قطعه مورد نظر را درون کوره قرار دهید. اگر قبلاً از لایه استفاده شده است ، بهتر است بعد از رسیدن قطعه به 200 درجه ، قطعه را از کوره بیرون آورید و هرگونه پوشش(لایه) را بردارید. سپس قطعه را مجدداً درون کوره قرار داده و حرارت جزئی را کامل کنید. برداشتن پوشش در این زمان خطوط پنهان کننده را نشان می‌دهد.

3a. قطعه را در کوره در دمای مورد نیاز حرارت دهید , اما فقط 60 % زمان لازم را حرارت دهید. برای مثال , اگر پودر به مدت ۱۰ دقیقه حرارت نیاز داشته باشد , فقط 10 دقیقه به آن حرارت دهید. بسیار مهم است که تایمر خود را بعد از اینکه تمام قطعه به دمای لازم رسید , شروع کنید , دمای قطعه را با یک دماسنج مادون ‌قرمز اندازه گیری کنید.

3b. ( فقط برای پودر کروم در نظر گرفته شود ) یک حرارت کامل برای پودر کروم در کوره انجام دهید . خود من حتی به قطعه ۳ دقیقه اضافه در کوره زمان می‌دهم تا ۱۰۰ درصد پودر کروم به طور کامل حرارت داده شود . بسیار مهم است که تایمر خود را بعد از اینکه کل قطعه به دمای لازم برسد شروع کنید، دمای قطعه را با یک دماسنج مادون‌ قرمز اندازه گیری کنید .

4. با استفاده از دستکش‌های تمیز ، قطعه را از کوره بردارید و بگذارید در دمای اتاق سرد شود. در صورت لزوم از ماسک استفاده کنید . هر گونه لمس قطعه با دست خالی(غیرو مسلح – بدون دستکش) می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در لایه زیرین شود . اگر شما از هوا برای تخلیه قطعه در این مورد استفاده می کنید ، می‌تواند باعث ایجاد یک بار استاتیک شود که باعث می‌شود لایه دوم به نقش(طرح) های غیر عادی برسد . اگر از هوا برای تخلیه قطعه استفاده شود ، یا اگر شما قطعه دستمال(پاک کردن) بکشید، می‌توانید این بار استاتیک را با حرارت دادن قطعه در فر برای چند دقیقه در دمای ۱۵۰ درجه فارنهایت از بین ببرید. من به شخصه سعی می‌کنم از هرگونه نیاز به تخلیه یا تمیز کردن قطعه بین لایه ها خودداری کنم .

5. قبل از اسپری لایه دوم , اطمینان حاصل کنید که اتصال پایه شما هنوز به فلز لخت(بدون پوشش) متصل است . اگر قطعه شما از یک قلاب تشکیل شده‌است , از یک سوهان برای حذف سطح کوچکی از پودر که قلاب با آن در تماس است استفاده کنید، تا پایه هنوز با فلز لخت در تماس باشد.

6. در صورت امکان ، KV را به میزان ۵۰ درصد کاهش دهید و لایه دوم را اسپری کنید .

7. اگر پوشش دوم ، پوشش نهایی پودر باشد ، پس وقت آن است که آن را در کوره قرار دهید و بعد از یک حرارت کامل برای پودر دوم ، یک حرارت کامل برای کل ساختار انجام دهید . دوباره ، هر پوشش را بعد از اینکه قطعه به ۲۰۰ درجه برسد ، برای بهترین نتیجه جدا کنید . اگر می‌خواهید لایه های اضافی اسپری کنید ، یک حرارت جزئی دیگر انجام دهید و مراحل ۴ تا ۷ را تکرار کنید تا زمانی که به لایه نهایی خود برسید و بعد از دستور العمل‌های موجود برای آخرین پودر ، یک حرارت کامل انجام دهید .

چندین رنگ در یک قطعه ( دو رنگ )

 اگر شما یک قطعه دو رنگ را با چندین رنگ اسپری می‌کنید , دستورالعمل‌های بالا نیز اعمال می‌شوند . تنها تفاوت این است که چگونه پوشش را اعمال می‌کنید . ترتیبی که در آن شما رنگ‌ها را اسپری می‌کنید واقعاً به این بستگی دارد که پوشش یک ناحیه در مقابل [ناحیه های] دیگری چقدر آسان باشد . پوشش نواحی بر آمده از نواحی فرو رفته دشوارتر است . تنها قانون قطعی که باید در ذهن داشته باشید این است که رنگ قرمز تا حد امکان همیشه باید مورد به عنوان آخرین رنگ اسپری شود چون تمایل با اخاذی از رنگ های روشن دارد(باعث به هم ریختگی ثبات رنگ های روشن می شود), به خصوص سفید .

برای چرخ‌های اتوموبیل نشان‌داده‌شده در شکل زیر , ساده‌ترین روش برای اسپری دادن این ها این است که کل چرخ را به رنگ نقره‌ای متالی اسپری کرده و یک حرارت جزئی دهید . سپس لبه ها , سطح پره ها , استوانه مرکزی و پشت چرخ را اسپری کنید . پس از آن, نواحی بدون پوشش را به رنگ قرمز اسپری کنید. برای بهترین نتیجه , یک حرارت جزئی دیگر انجام دهید و سپس تمام چرخ را تمیز کنید . لایه شفاف به صاف کردن هر گونه مرحله تغییر کمک می‌کند . هنگام اسپری دو رنگ , بسیار مهم است که قبل از تکمیل حرارت کامل , هر لایه ای را به خوبی از بین ببرید , در غیر این صورت محل تغییر بین لبه ها یک خط خوب , تمیز و صاف نخواهد بود.

 برای اسپری دو رنگ دریچه (در پوش) زیر, ساده‌ترین روش اسپری کردن کل دریچه در رگه پودر طلا و انجام یک حرارت جزئی است . سپس کل دریچه را در قرمز متالی اسپری کرده و با استفاده از یک انگشت مرطوب , قرمز متال را از روی حروف پاک کنید . سپس یک حرارت جزئی روی قرمز متالیک انجام دهید , تمام دریچه را تمیز کرده و یک حرارت کامل انجام دهید .

پوشش وینیل برای آرم ها و طرح های سفارشی

برای آرم های پوشش پودر همانطور که روی کولیس ترمز برمبو در زیر نشان داده شده است ، می توانید از یک شابلون وینیل استفاده کنید. شما ابتدا تمام کولیس را با رنگ نقره ای اسپری و یک حرارت جزئی دهید. سپس لوگوی خود را روی آن قرار داده و کولیس را به رنگ قرمز اسپری کرده و پس از حرارت دیدن نسبی پودر با دقت تمام لوگوی وینیل آن را پاک کنید . سپس یک لایه روشن اسپری کرده و یک حرارت کامل به آن بدهید .

اگر شما یک لوگوی سفارشی و یا طراحی بخواهید که ساخت آن با دست خالی بسیار مشکل است , یک شابلون وینیل سفارشی بهترین راه است . برای بیشتر لگو ها مانند لوگوی برمبو در بالا , اغلب می‌توانند به صورت آنلاین سفارش داده شوند . با این حال , اگر شما لوگوی سفارشی خود را می‌خواهید , می‌توانید دنبال یک مغازه برش محلی بگردید و از آن ها بخواهید که برای شما (لگو) برش دهند. از سوی دیگر , اگر شما طرح‌های سفارشی زیادی را انجام می‌دهید , می‌توانید با استفاده از یک دستگاه برش، شابلون های وینیل خود را برش دهید . این دستگاه‌ها طراحی سفارشی شما را بر روی ورقی وینیل که می‌توانید به عنوان یک لایه برای پوشش پودر استفاده کنید , برش خواهند داد . با توجه به این که کار شما چقدر بزرگ و یا کوچک است , برش دهنده های وینیل های مختلفی وجود دارد . برای کار های کوچک‌تر مانند روکش لبه ها , ساخت / طراحی کریکت کوچک، سیلوئت کامئو برای شما بهتر خواهد بود . این برش دهنده های وینیل کوچک‌تر اغلب در هنگام پوشاندن مواد استوانه مانند از فولاد ضد زنگ مانند لیوان های “YETI” استفاده می شوند.

انواع متداول وینیل مورد استفاده برای روکش پودر ، ۶۳۱ Oracal  و ۶۵۱Oracal   هستند . هر دو نوع رول یا ورق دارند ، فقط مطمئن شوید که وقتی وینیل را خریداری می‌کنید ، اندازه درستی برای برش دهنده وینیل خاص شما است . ۶۳۱ Oracal برای پوشش وینیل موقتی ایده‌آل است چون برداشتن آن آسان‌تر است . این [نوع از وینیل] می‌تواند در برابر حرارت جزئی از ۳۰۰ درجه فارنهایت برای ۲ تا ۳ دقیقه یا ۴۰۰ درجه فارنهایت برای ۱ دقیقه مقاومت کند . بعد از انجام حرارت جزئی و بیرون کشیدن قطعه از کوره ، اجازه دهید تا در مدت ۳۰ تا ۴۵ ثانیه خنک شود و بهتر است وینیل تمیز شود . با این حال ، اگر شما وینیل را بیش از حد حرارت داده باشید و در پشت قطعه باقی مانده باشد ، معمولا ً می‌تواند با استفاده از نفتلا بدون تاثیر بر پودر حذف شود . هنگامی که لایه وینیل برداشته شد ، شما می‌توانید به طور کامل قطعه را حرارت کنید و یا حرارت نسبی را برای چند دقیقه ادامه دهید، قطعه را تمیز کنید، و سپس حرارت کامل دهید .

اگر می خواهید یک آرم وینیل دائمی باقی بماند و بتوان آن را با روکش پودر پوشاند ، ” ۶۵۱ Oracal ” بهتر است. اگر دمای بیش از حد کوره به آن برسد ، زرد یا قهوه ای می شود. پودرهای دمای پایین برای این کار بهترین هستند ، یا می توانید از یک پودر استاندارد استفاده کنید و آن را در دمای 325 درجه فارنهایت به مدت 25 دقیقه حرارت دهید.

کم رنگ شـدن (محـو شــدن)

شما همچنین می توانید یک رنگ پوشش پودری را به رنگ دیگری محو کنید(تبدیل کنید). این کار را می توان به دو روش مختلف انجام داد. ساده ترین راه این است که به سادگی اولین رنگ را تا جایی که شروع به محو شدن کند اسپری کنید. سپس بدون حرارت ، رنگ اسلحه خود را تغییر دهید و رنگ دیگری را از طرف مقابل تا قسمتی که رنگ تغییر می کن اسپری کنید و سپس روی رنگ دیگر نیز مقدار کمی اسپری کنید ، تا آنجایی که شما می خواهید محو شود. هنگام انجام این روش ، دو پودر باید از نظر شیمیایی یکسان باشند. به این معنی که TGIC با TGIC ، اکریلیک با اکریلیک و اپوکسی با اپوکسی. اگر از پودرهای شیمیایی مختلف استفاده می کنید ، کل قطعه باید به رنگ اول اسپری شود ، سپس در کوره یک حرارت جزئی دهید  و رنگ دوم را تا جایی که می خواهید محو شود، اسپری کنید و سپس حرارت دهید. پاک کردن را می توان با استفاده از هر روش اعمال کرد و به ظاهر قسمت محو شده کمک می کند.

اگر سوالی دارید ، در صورت تمایل می توانید نظر دهید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “چطور چند لایه رنگ الکترواستاتیک روی محصول اعمال می شود؟

  1. سعید گفت:

    ممنون از اطلاعتتون. آیا میشود روی رنگ‌پودری براق بعد از پخت و اتمام کار، مجددا همان رنگ رو بصورت مات پاشید؟یعنی رنگ رو عوض کرد و رنگ کاری مجدد انجام داد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.