مقالات

رنگ پودری | یک راهنمای ساده غیرفنی – بخش سوم

زینتک

این ورق از جنس فولاد با پوشش سرد دارای یک لایه «روی» بسیار نازک است. اگر محصول پوشش‌دهی شده به مقاومت در برابر خوردگی طولانی‌مدت نیاز داشته باشد، زینتک بسیار ایده‌آل است. اگرچه این محصول بیش از ورق نورد سرد اولیه هزینه دارد، اما می‌توان آن را بدون آماده‌سازی با پودر پوشش‌دهی کرد که این مسئله باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌شود. همچنین برای محصولاتی که نواحی دور از دید دارند؛ مثل قسمت داخلی قطعات یا قسمت پشتیشان که به دیوار یا قسمت دیگری می‌چسبد، می‌توان حسابی صرفه‌جویی کرد؛ این مناطق نیاز به پوشش‌دهی با پودر ندارند؛ چرا که خود روی مقاومت در برابر خوردگی را بالا می‌برد، در نتیجه پودر و زمان کمتری استفاده می‌شود. این صرفه‌جویی خیلی اوقات می‌تواند از هزینه‌های افزوده‌ی زینتک فراتر رود.
حقایق اساسی؛ فولاد نورد گرم، معمولاً ارزانتر اما برای پوشش پودری بدون پاکسازی یا شات بلاست مناسب نیست. فولاد نورد سرد، گران‌تر از نورد گرم اما سطح بسیار بهتری برای پوشش پودری است. بهترین ماده برای پوشش پودری زینتک است؛ چرا که لایه نازک روی، مقاومت در برابر خوردگی را بالا می‌برد و همچنین به خاطر بعضی از قسمت‌ها که نیازی به پوشش ندارند، می‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه شود.

آلومینیوم

آلومینیوم در صنایع مختلف به صورت ورق‌های فلزی، لوله‌ای یا سایر اشکال اکسترود شده مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولاً برای محافظت از سطح آن در برابر خوردگی، از آنودایزینگ یا پوشش پودری استفاده می‌شود.
آلومینیوم دارای لایه‌ای از اکسید است که روی سطح تشکیل می‌شود و می‌تواند بر چسبندگی پوشش پودریِ اعمال شده بر سطح تأثیر بگذارد. این لایه معمولاً با استفاده از مواد شیمیایی برداشته می‌شود.

ریخته‌گری آلومینیوم

آلومینیوم به سه روش ریخته‌گری می‌شود. ریخته‌گری شن و ماسه که در آن آلومینیوم مذاب در قالب ماسه ریخته می‌شود تا شکل مطلوب را ایجاد کند. ریخته‌گری با جاذبه، که آلومینیوم مذاب در قالب فلزی ریخته می‌شود یا رزوه می‌گردد تا شکل ایجاد کند و در آخر قالب ریخته‌گری تحت فشار که در آن آلومینیوم تحت فشار به قالب فلزی اعمال می‌شود. مسئله اصلی اثرات پوشش پودری، تخلخل درون فلز است. وقتی که فلز مذاب (یا در صورت ریخته‌گری تحت فشار) در قالب ریخته شود، هوایی را که درون قالب قرار دارد، جابجا می‌کند. این هوا می‌تواند در آشفتگی عمومی فرآیند گرفتار شود و در نتیجه در قسمت تحت فشار گیر بیفتد. وقتی که قطعه از پودر پوشیده شد، این هوای به دام افتاده می‌تواند راه خود را از سطح قطعه گسترش داده و تاول های تخلخلی ایجاد کند که بسیار ناخوشایند است و باعث مردود شمرده شدن قطعات می شوند. یک عیب دیگر این است که به پای طراحی بهینه نمی‌رسد. وقتی که فلز مذاب وارد قالب می‌شود، مهم است که به سرعت در قالب جریان یابد و قبل از خنک شدن در تمام قسمت‌های قالب پخش شود. اگر خنک شدن فلز مذاب به سرعت اتفاق بیفتد، باعث ایجاد «نقاط سرد» می‌شود که تخلخل زیادی ایجاد می‌کند که موقع انجام پوشش پودری باعث به وجود آوردن نقص در سطح می‌شود. جزئیات بیشتر در مورد این مسئله را در بخش عیب‌زدایی مشاهده خواهید کرد.

فلز روی

روی در ریخته‌گری تحت فشار نیز استفاده می‌شود و بسیاری از ایرادات / موارد ذکر شده در بالا درباره ریخته‌گری آلومینیوم، برای ریخته‌گری روی نیز وجود دارد.

فولاد ضدزنگ

تا زمانی که سطح قطعه از چربی، روغن یا موم عاری باشد، می‌توان با استفاده از فولاد ضد زنگ با موفقیت پوشش پودری انجام داد. مهم است که مطمئن باشیم قطعات پوشش‌دهی صحیحی دارند (با توجه به حرارت / زمان کافی در کوره). بسیاری از قطعات تولیدی بطور معمول از فولاد ضدزنگ تولید می‌شوند و با رنگ خود فولاد ضدزنگ به فروش می‌رسند، اما در بعضی مواقع مشتریان قطعات پوشش‌دهی شده با رنگ‌های خاصی می‌خواهند. مثلاً دودکش‌های دیگ بخار یا اجاق گاز که معمولاً از جنس فولاد ضدزنگ ساخته می‌شوند اما غالباً مشتریان تقاضای رنگ سیاه یا رنگ‌های دیگر دارند.

برنج و مس

پوشش پودری این فلزها مشکلی ندارد. مسئله اصلی این است که سطح تمیز و عاری از روغن، گریس و واکس باشد. ما قطعاتی را با موفقیت پوشش‌دهی کرده‌ایم که ریخته‌گری برنجی کوچکی متصل به یک دیسک مسی دارد و بیش از 20 سال است که بدون هیچ مشکلی کار می‌کند. یک مسئله جزئی می‌تواند این باشد که سایه‌های پاستلی ممکن است هاله‌ای از سطح مسی را نشان دهند، یعنی سایه سفید یا پاستلی هنگام پوشاندن مس، ممکن است تغییررنگ دهند. این مسئله درمورد تمام پودرها اتفاق نمی‌افتد و با آلیاژهای مختلف مس متفاوت است. بنابراین گاهی اوقات برای یافتن پودری که تغییر رنگ نمی‌دهد، باید مقدار مشخصی آزمون و خطا انجام شود.
حقایق اساسی؛ تا زمانی که به آماده سازی قطعات دقت و توجه شود، تمام فلزات می توانند پوشش پودری شوند.

لطفا قطعات را تمیز نگه دارید

حالا که با محبوب‌ترین فلزات و اشکال مختلفشان آشنا شده‌ایم، می‌توانیم به سمت آماده‌سازی سطح یا بستر قطعات حرکت کنیم.
مهمترین مرحله اولیه برای تهیه فلز قبل از پوشش پودری چربی‌زدایی نام دارد.
این مرحله شامل پاکسازی، گریس، روغن‌ها، موم‌ها و سایر آلودگی‌های سطحی است که ممکن است روی سطح باشد.
این کار از سه طریق قابل انجام است.

مقالات مرتبط:

رنگ پودری | یک راهنمای ساده غیرفنی – بخش اول

رنگ پودری | یک راهنمای ساده غیرفنی – بخش دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.