مقالات

وارسی و آزمایش شیلنگ ها و پمپ ها (بخش سوم)

وارسی و آزمایش شیلنگ ها و پمپ ها (بخش سوم)

مسائل متداول

طول شیلنگ

لازم نیست طول زیادی از شیلنگ نصب شود. هرچه شیلنگ طول بیشتری داشته باشد احتمال اینکه کارها اشتباه انجام گیرد بیشتر است و به برق و فشار بیشتری برای به جریان درآوردن پودر از میان شیلنگ نیاز دارید. طول شیلنگ ها را حداکثر تا 25 فوت در صورت امکان تعیین کنید.

نکته مهم: بلافاصله نباید شیلنگ را برای کار افشانه بستر مورد استفاده قرار دهید. ابتدا باید مطمئن شوید که پودر وارد شیلنگ شده باشد، شاید کمی پودر حتی به ته شیلنگ ته نشست کرده باشد، بنابراین وقتی دستگاه را برای اولین بار روشن کنید جریان سرریز عظیم پودر بوجود خواهد آمد. وسیله تفنگی را بدور از بستر نشانه گیری کنید تا زمانی که هوا و پودر خود در حد یک جریان یکنواخت تنظیم شوند. خیلی آسان است.

شیلنگ های تنگ

در واقع فشرده شدن جریان پودر و توده هوا درون شیلنگ خیلی آسان رخ می دهد حتی با پا گذاشتن روی شیلنگ چنین اتفاقاتی رخ می دهد. گاهی اوقات صدمه وارده نیز دائمی است. این صدمه می تواند بدلیل خم شدن شیلنگ تا حد پیچ خوردن، پا گذاشتن روی شیلنگ، یا قرارگیری تجهیزات یا حرکت چرخهای آنها روی شیلنگ رخ بدهد. این امر بالاخص زمانی متداول است که افشانه در کارگاه صنعتی بطرق دستی صورت گیرد. پا گذاشتن روی شیلنگ یا خم کردن شیلنگ برای انجام عملیات در سمت دیگر بستر می تواند آسیبی بیش از حد تصور افراد برجای گذارد.

ولیکن چه عاملی حقیقتاً باعث بوجود آمدن یک شیلنگ تنگ می شود. لکه های وسایل تفنگی یکی از دلایل است و سرریزها دلیل دیگر است. بهترین راه اجتناب از این مشکلات فقط و فقط آگاهی نسبت به فضای عملیات است. در صورتی این امر مصداق دارد که ماهیت دوم در کار نباشد. در غیراینصورت شیلنگ های کارگاه را از سایر تجهیزات جدا کنید.

نکته مهم: اگر در کارگاه صنعتی شما از شیلنگ های نارسانا استفاده می شود، متصدی کارگاه شما باید درباره تماس شیلنگ با سطوح فلزی – مانند قطعه

جدا شده فلزی روی زمین – دقت عمل داشته باشد چرا که باعث ایجاد جرقه می شود بار الکتریکی استاتیک که پودر ضمن حرکت درون شیلنگ گردآوری کرده است در واقع باعث ایجاد جرقه با آن فلز می شود و احتمالا حتی سوراخی را درون شیلنگ با سوزاندن بوجود می آورد. باید از لحاظ فلزات افتاده روی زمین دقت زیاد بعمل آورید یا اینکه شیلنگ های خود را با شیلنگ های رسانا تعویض کنید.

نکات پایانی

بطور متعارف، وقتی مسئله ای با پمپ ها و شیلنگ ها بوجود می آید، آنچه خواهید دید به شکل سرریزها و لکه های مربوط به وسایل تفنگی خواهد بود. از اینجاست که تشخیص مسئله یک فرایند ساده حذف می باشد. اول اینکه بازبینی کنید که آیا تغذیه کننده پودر و محیط اتمی سازی شما به خوبی می چرخد یا خیر. دوم اینکه اطمینان حاصل کنید که شیلنگ های شما منقبض یا کوچک نشده باشند. سوم اینکه، ببینید که آیا جریان ثابتی از پودر از وسیله تفنگی خارج می شود یا خیر و نسبت پودر به هوا را در صورت نیاز تنظیم کنید. چهارم اینکه اگر تا کنون بازبینی را انجام نداده اید، قطعات فرسایشی داخل پمپ را بازبینی کنید. و پنچم اینکه، درباره هر گونه علائم اختلال پودر داخل پمپ عمیقا بررسی انجام دهید. اگر هنوز مشکل را پیدا نکرده اید، ممکن است زمان تماس با سازنده پودر مصرفی تان باشد. بعنوان آخرین نکته، دو نکته دیگر را برای اتمام این جزوه ارائه می کنیم.

اول اینکه، تعمیر و نگهداری پیشگیرانه شعار ما در این راهنما می باشد. متوقف کردن مشکل قبل از اینکه حتی به مشکلی تبدیل شود بهترین خط دفاعی شما خواهد بود. همیشه پمپ را قبل از شروع یک شیفت کاری بازبینی کنید. پمپ را از هم باز کنید و از لحاظ فرسایش و اختلاط پودرها بازبینی کنید و هرگز داخل پمپ را با یک وسیله سابنده تمیزکننده فلزی تمیز نکنید. این کار زیان بیشتری نسبت به مزیت هایش دارد و باعث ایجاد شیارهایی داخل پمپ می شود که یک نقطه شروع مستعد برای تشکیل اختلاط پودرها است. یک چوب دستی در واقع وسیله جایگزین خوبی به جای وسایل سابنده فلزی است. ممکن است بازبینی هر روزه پمپ ها وقت تلف کردن به نظر آید، ولیکن در واقع سرمایه بزرگ وقت شماست. بطور کلی، بازبینی وسایل تفنگی، پمپ ها، و شیلنگ ها وقت زیادی نمی برد و بهتر است قبل از واقعه بعدی یک مشکل را پیدا کنیم.

و دوم اینکه، اگر با رطوبت مشکلی پیدا کردید و پودر کم کم شروع به تشکیل گلوله هایی درون قیف سیال سازی نمود، و بداخل لوله های انتقال دهنده رسید، کم کم ازدحام انسدادی جریان پودر صورت می گیرد. پودر همیشه باید جریان آزاد و سیال سازی مناسبی درون قیف داشته باشد. اگر چنین نباشد، مسائل و مشکلات زیادی به بار می آید. ذرات کوچکتر ممکن است حتی به سمت بالا جریان یابند و شروع به ایجاد اختلاط پودرها در پمپ نمایند. توصیه فوق را از جانب ما درباره کنترل رطوبت و نم بپذیرید تا همه چیز بر وفق مراد باشد.

بطور کلی، در اینجا دو تا از مهمترین قطعات تجهیزات کارگاه صنعتی را بررسی کردیم یعنی: شیلنگ ها و پمپ ها. برخی راهها برای خرابی کارها در ارتباط با این دو نوع قطعه وجود دارد ولیکن با جدول زمانبندی تعمیر و نگهداری روزانه مناسب و با اندکی توجه به جزئیات اغلب مشکلات گفته شده از بین خواهند رفت. اگر از تجهیزات خود مراقبت بعمل آورید آنها هم مراقب عملیات شما خواهند بود.

بخش اول متن – وارسی و آزمایش شیلنگ ها و پمپ ها

بخش دوم متن – وارسی و آزمایش شیلنگ ها و پمپ ها (بخش دوم)

در صورتی که در زمینه خدمات رنگ پودری سوالی دارید می توانید با شماره 47951 021 با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.