مقالات

پروسه رنگ الکترواستاتیک (بخش 3)

پخت قطعات رنگ پودری شده

مواد پودر ترموست به مقدار مشخصی، از انرژی حرارتی برای مدت زمان مشخصی، برای تولید واکنش شیمیایی مورد نیاز برای اتصال متقابل نیرو به یک فیلم نیاز دارند. مواد پودر هنگامی که در معرض گرما قرار می گیرند ذوب می شوند، به یک لایه سطح، جریان می یابند و سپس شروع به اتصال شیمیایی می کنند، تا در نهایت به پخت کامل برسد. برای تأمین انرژی مورد نیاز برای پخت می توان از روش های مختلفی استفاده کرد.

اجاق های همرفت از منبع حرارت (معمولاً گاز طبیعی) و فن، برای توزیع و گردش هوا از طریق مجاری داخل فر استفاده می کنند. هوای گرم شده به نوبه خود قطعه و سپس رنگ را گرم می کند. اجاق های همرفت متداول ترین نوع اجاق پخت می باشد که برای پودر استفاده می شود. با رسیدن اوج دما قطعه، گرما به داخل رنگ هدایت می شود و باعث پخت پودر می شود.

اجاق های مادون قرمز (IR) با استفاده از گاز یا برق به عنوان منبع انرژی خود، در باند طول موج IR تابش می کنند. این انرژی تابشی بلافاصله زیر پودر، بدون گرم شدن کل قطعه به انداره دمای پخت، جذب پودر و بستر می شود. این اجازه می دهد تا افزایش نسبتاً سریع گرما، در صورت قرار گرفتن در مدت زمان کافی، باعث جریان یافتن و پخت پودر شود. قطعات را می توان در مدت زمان کمتری در کوره IR پخت، اما شکل و تراکم قطعه می تواند بر یکنواختی پخت تأثیر بگذارد.

اجاق های ترکیبی معمولاً در منطقه اول از IR برای ذوب سریع پودر استفاده می کنند. منطقه همرفت بعدی می تواند از جریان هوای نسبتاً بالاتر بدون ایجاد مزاحمت در پودر استفاده کند. این جریان های بالاتر، انتقال سریعتر گرما و زمان پخت کوتاه تری را امکان پذیر می سازند.

انواع مختلفی از فن آوری های پخت اشعه ای، از جمله مادون قرمز نزدیک، اشعه ماورا بنفش (UV) و پرتو الکترون (EB) در دسترس است. این فرآیندها می توانند برنامه های جدیدی برای روکش پودری لایه های حساس به حرارت مانند چوب، قطعات پلاستیکی و اجزای مونتاژ شده با جزئیات حساس به گرما ایجاد کنند.

پخت اشعه ماورا بنفش به پودرهای مخصوص فرموله شده ای نیاز دارد که با قرار گرفتن در معرض نور ماورابنفش قابل پخت است. ابتدا پودر باید در معرض گرمای کافی قرار گیرد بنابراین هنگام قرار گرفتن در معرض انرژی اشعه ماورا UV بنفش ذوب می شود. منبع حرارت اولیه معمولاً مادون قرمز است، اما می توان از گرمایش همرفتی نیز استفاده کرد. سپس این رنگ در معرض لامپ UV قرار می گیرد. یک آغازگر نوری در مواد رنگ، انرژی UV را جذب می کند و فیلم مذاب را در عرض چند ثانیه به یک لایه جامد جامد تبدیل می کند.

پخت نزدیک به مادون قرمز همچنین از پودرهای مخصوص فرموله شده همراه با منابع نوری با انرژی بالا و سیستم های بازتابنده با تمرکز بالا استفاده می کند تا فرآیند رنگ دهی و پخت پودر را در عرض چند ثانیه کامل کند. قطعات مونتاژ شده حساس به گرما مانند واشر داخلی، سیلندرهای هیدرولیک و کپسول کیسه هوا می توانند از این فناوری بهره مند شوند. از اجاق های القایی معمولاً برای گرم کردن قطعات قبل از اعمال رنگ پودر استفاده می شود تا به سرعت ساخت فیلم کمک کند. آنها اغلب در کاربردهای رنگ اپوکسی پیوندی همجوشی، مانند میلگرد بتونی و رنگ لوله مورد استفاده برای انتقال گاز استفاده می شوند. چنین سیستم هایی با سرعت خطوط بالا کار می کنند و ساخت فیلم بیش از 10 میل، معمول می باشد.

پیشرفت فناوری پودر

پیشرفت های اخیر در چندین زمینه تجهیزات و پردازش کاربرد پودر به طور قابل توجهی باعث افزایش بهره وری و کیفیت در کل فرآیند و گسترش کاربردهای قطعات رنگ داده شده با پودر شده است. این موارد شامل کاربرد روی تخته فیبر با تراکم متوسط ​​(MDF) ، خاكستر، شیشه و سایر بسترهای منحصر به فرد می باشد. محصولات پخت با درجه حرارت پایین، برای جای دادن، لایه های حساس به حرارت تولید شده اند.

یک فرآیند رنگ پودری درون قالب، برای قطعات پلاستیکی ایجاد شده است که در آن مواد رنگ دهنده پودر قبل از شروع چرخه قالب گیری روی حفره قالب گرم شده پاشیده می شوند. در طول عملیات قالب گیری، رنگ پودر از نظر شیمیایی به ترکیب قالب پیوند می خورد و در نتیجه محصولی با روکش مقاوم در برابر خراش و ضربه ایجاد می شود.

فرآیندهای چند لایه برای ارائه عملکرد استثنایی، همراه با ظاهر بسیار با کیفیت توسعه یافته اند. آسترها، رنگ اولیه و روکش های رنگی با روکش های شفاف روی محصولات خودرو، قایق ها و سایر محصولات که کیفیت فوق العاده ای می طلبند، ترکیب می شوند. پیشرفت در ریزپردازنده ها و رباتیک همچنین باعث افزایش تولید، در امکانات رنگ پودر می شود. از روبات ها معمولاً در مواردی استفاده می شود که تکرارپذیری و تولید زیاد تعداد محدودی از اجزای سازنده، از فاکتور های آن ها باشد. هنگامی که پودر آنالوگ و کنترل ولتاژ را ترکیب کنند، ربات می توانند تنظیمات انتقال پودر را در حین روکش شدن تنظیم کنند، و انجام این مانورها بسیار دشوار است.

بازارها و موارد استفاده از روکش پودر

امروزه مواد روکش پودری تقریباً در هر رنگ و انواع متنوع و براقیتی موجود می باشد. رنگ های پودری روی صدها نوع قطعات و محصولات، از جمله تقریباً تمام وسایل فلزی و اکثر قفسه های نمایشگر فلزی، قفسه های فروشگاه و وسایل فروشگاه استفاده می شود. محصولات ساخته شده از سیم مانند فنرها و سبدهای نگهداری برای محیط خانه و محل کار اغلب با رنگ پودری ساخته می شوند.

برای پودرهای ترموستاتیک، صنعت لوازم خانگی بزرگترین بخش بازار واحد است. مواد پودر ترموست لایه های نازک و یکنواختی با مقاومت بالایی در برابر خراش، ضربه، مواد شوینده و مواد شیمیایی فراهم می کنند که برای صنعت لوازم خانگی بسیار مهم است. برنامه های کاربردی شامل یخچال و فریزر، درب و واشر شست و شو، مخزن خشک کن، محفظه های برد، ماشین ظرفشویی، حفره های اجاق مایکروویو، کابینت های فریزر و واحدهای تهویه مطبوع خارجی می باشد.

برنامه های کاربردی خودرو برای قطعات با رنگ پودری شامل چرخ، هواکش، ضربه گیر، قالپاق، دستگیره درب، قسمت های تزئینی، رادیاتور، اجزای کیسه هوا، بلوک موتور و اجزای متعدد زیر کاپوت، همراه با تریلرها و اتصالات تریلر است. امروزه چندین سازنده اتومبیل از زیرپوش های بیرونی مایع، به جای رنگ شفاف پودری استفاده می کنند و خودروهایی با رنگ رنگ پودری نیز وجود دارند. روی خودروهای BMW و مرسدس از رنگ های اکریلیک استفاده شده است.

در بازارهای قطعات یدکی خودرو، از رنگ های پودری مقاوم در برابر گرما برای محصول نهایی لوله اگزوز ها برای مقاومت در برابر خوردگی، محافظت در برابر بریدگی های کوچک و افزایش عمر صدا لوله اگزوز استفاده می شود. دارندگان کامیون سبک و SUV می توانند تخته های مخصوص اجرای رنگ پودری، ریل ها، قفسه های چمدان و جعبه ابزار را به عنوان لوازم جانبی از فروشنده یا از تامین کنندگان بازارهای لوازم یدکی خریداری کنند. همچنین تولیدکنندگان پودر در حال کار با صنعت خودرو، برای ساخت روکش پودری ای کامل برای روی موارد پلاستیکی مانند روکش چرخ ها، آینه های دید عقب، دستگیره درها و دریچه های تهویه مطبوع هستند.

از آنجا که رنگ های پودری بیشتری قادر به جای دادن قطعات بزرگ هستند، فریم های (بدنه) وسایل نقلیه آفرود مانند آنهایی که در تجهیزات کشاورزی و ساختمانی استفاده می شوند، با رنگ پودری، با محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش و آب و هوا و مقاومت بالا در برابر اسپری نمک و کود، روکش داده می شوند.

تولید کنندگان اجزای معماری و تجهیزات ساختمانی از رنگ پودری آلومینیوم اکستروژن (خروجی) در پنجره ها، درب های درب، ویترین فروشگاه ها و پناهگاه ها، استفاده می کنند.

در ایالات متحده، خطوط عمودی نصب شده برای رنگ پودری آلومینیوم اکستروژن (خروجی)، که سالهاست در اروپا رایج است، سرعت تولید و همچنین کیفیت محصول نهایی را بهبود بخشیده است. در بسیاری از پروژه های بزرگراهی و ساختمانی از رنگ پودری روی تیرهای برق (چراغ)، صندلی های استادیوم، میله های محافظ، ستون ها و فنس ها استفاده می شود.

بسیاری از ادوات چمن و باغ، از جمله چرخ دستی، ماشین چمن زنی، آب پاش چمن، برف روب، بیل ، کباب پز، مخازن پروپان و ابزار باغ، مانند محصولات روزمره ای مانند وسایل روشنایی، آنتن ها و اجزای الکتریکی، دارای رنگ پودری هستند. کاربرد های رنگ پودری در کالاهای ورزشی نیز، شامل دوچرخه های روکش دار، تجهیزات کمپینگ، تجهیزات ورزشی و چوب های گلف می باشد.

رنگ پودری به طور گسترده ای برای مبلمان و تجهیزات اداری از جمله کشو پرونده ها، میز های و کشو های کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرد. والدین از کالسکه های کودک، تختخواب، میز بازی، صندلی ماشین و اسباب بازی هایی با رنگ پودری استفاده می کنند. مصرف کنندگان همچنین دارای قطعات الکترونیکی، جعبه ابزار، لپ تاپ ها، تلفن های همراه و کپسول های آتش نشانی با اجزای رنگ داده شده با پودر هستند.

برنامه های کاربردی پودر، یک بازار همیشه در حال رشد است که در آن پودرها برای میلگردهایی که برای تقویت پل ها، ساختمان ها، دیوارهای نگهدارنده و جاده ها استفاده می شود، مورد استفاده قرار می گیرند. رنگ های پودری اپوکسی پیوندی همجوشی، برای محافظت از قطر داخلی (ID) و خارج (OD) لوله انتقال گاز و روغن، دریچه ها، کاربردهای آب آشامیدنی و چشمه ها اعمال می شود.

برنامه های کاربردی برای رنگ پودری در حال گسترش می باشد. برنامه های کاربردی بیشتری در قسمت پودری بر روی پلاستیک ها و روی چوب ها، به ویژه تخته فیبر با تراکم متوسط، به پیشرفت ​​ادامه می دهند. توسعه مداوم در مواد رنگ دهنده پودری و روش های جدید استفاده از پودر نویدبخش استفاده های بیشتری کی باشد که امروزه، می تواند غیر قابل تصور باشد.

بخش های دیگر این مقاله:

بخش 1: پروسه رنگ الکترواستاتیک (بخش 1)

بخش 2: پروسه رنگ الکترواستاتیک (بخش 2)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.