مقالات

کلینیک رنگ پودری: جلوگیری از زنگ زدگی قطعات

چطور زنگ زدگی در لبه ها را با پوشش پودری از بین ببریم

سوال: برای دستگاه‌های فروش بلیط پارکینگ‌ها از رنگ‌های پودری سبک‌تر استفاده می‌کنیم. بعضی از این دستگاه‌ها در گاراژهای سرپوشیده استفاده می‌شوند، اما تعداد زیادی در معرض عناصر موجود در فضای باز قرار دارند. بابت زنگ‌زدگی محدوده‌ی پایه و گوشه‌های دستگاه‌ها مشکلاتی داریم. در حال حاضر قطعات فولادی را از طریق فرآیند شست‌وشوی پنج مرحله‌ای فسفاته آهن پوشش‌دهی و بعد یک لایه از پودر پلی استر TGIC به ضخامت حدود 3 یا 4 اعمال می‌کنیم. حالا برای جلوگیری از زنگ‌زدگی باید چه کار دیگری انجام دهیم؟

جواب: برای هر قطعه فولادی که با یک ماده آلی روکش شده، کاربری در فضای باز چالشی بزرگتر است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید و باران، محیطی فرسایشی ایجاد می‌کند که می‌تواند لایه‌ی پرداخت را از ضعیف‌ترین نقاطش، تجزیه نماید و باعث شود زنگ‌زدگی به داخل پوشش نفوذ کند. نازک‌ترین قسمت‌های پوشش اغلب در لبه‌های تیز و یا گوشه‌های قطعه قرار دارد. اوضاع وقتی بدتر می‌شود که پایه بر یک سطح چفت شود، و گوشه‌ها و حفره‌ها در معرض آب یا عناصر خورنده موجود در زمین اطراف محصول قرار بگیرند. اگر از این محصول در آب و هوای شمالی استفاده می‌کنید، احتمال دارد که یکی از این عناصر نمک یا مواد شیمیایی خورنده‌ای باشد که برای آب کردن یخ‌های زمستانی استفاده می‌شود.

برای محافظت از فولاد در یک محیط روباز خشن چه می‌توان کرد؟ اولین چیزی که باید بر آن تمرکز کنید، درک این موضوع است که پوشش پودری یک فرآیند مهندسی شده است و مراحل لازم برای دستیابی به یک نتیجه خاص به دقت برنامه‌ریزی گردیده. برای مصارف درونی، فرایند آماده‌سازی پنج مرحله‌ای فسفاته آهن و به دنبال آن یک لایه پودر بسیار عالی است، اما برای شرایط سخت فضای بیرون کافی نیست.

جهت دستیابی به عملکرد مطلوب تاسیسات در فضای باز، روش‌های مختلفی وجود دارد. این مسئله با فرایند ‌آماده‌سازی شروع می‌شود. برای از بین بردن ذرات غیرآلی می‌توان فولاد را شست‌وشو داد و سطح نسبتاً تمیز و زبری به جای گذاشت. این کار یک الگوی استحکام عالی برای پوشش ایجاد می‌کند، زیرا هرچه بهتر انجام شود، پوشش سفت‌تر می‌شود. شتسشو باعث محافظت بیشتر در برابر زنگ‌زدگی نمی‌شود، اما عناصری را که مانع چسبندگی‌اند و یا در زیر لایه، جایی برای سلول‌های زنگ‌زدگی باز می‌کنند، از بین می‌برد. اگر می‌خواهید بر روی سطح شتسشو شده بهترین محافظ را در برابر زنگ‌زدگی به‌دست آورید، از یک پودر پرایمر غنی از زینک (روی) استفاده کنید. وجود عنصر روی در لایه اصلی، سدی محافظ در برابر نفوذ رطوبت به سطح فولاد فراهم می‌کند.

اگر نمی‌توانید شتسشو دهید یا تصمیم به انجام شستسو ندارید، می‌توانید با بهبود فرایند ‌آماده‌سازی، کارایی را افزایش دهید. در مقایسه با فسفاته آهن، اکسید زیرکونیوم یا فسفاته روی مقاومت به خوردگی را افزایش می‌دهد. بعلاوه، افزودن پوشش پرایمر، در کنار هر کدام از گزینه‌های آماده‌سازی فوق، مقاومت در برابر زنگ‌زدگی را بسیار بالا می‌برد. یکی از دلایلی که پوشش دولایه (پرایمر به علاوه پوشش رویی) بسیار مؤثر است، این است که باعث افزایش پوشش‌دهی لبه‌های تیز (که بیشتر در برابر زنگ‌زدگی آسیب‌پذیرند) می‌شود. اگر سیستمی ندارید که خودش یک پوشش پرایمر اضافه کند، باید فرایند آماده‌سازی را تقویت کنید و از ضخامت لبه‌ها مطمئن شوید. در صورت امکان برای پوشش‌دهی بهتر با یک لایه، به گوشه‌ها شعاع اضافه کنید.

مقالات مرتبط:

رنگ پودری تا چه مدت باقی می ماند؟

آیا پوشش پودری خراش برمی‌دارد؟

رنگ پودری از صفر تا صد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.