مقالات

آیا پوشش پودری خراش برمی‌دارد؟

پوشش پودری و مقاومت در برابر زنگ زدگی

بیشتر مردم درک نادرستی از پوشش پودری دارند. این پست وبلاگ نشان می‌دهد که بسیاری از شایعات درباره پوشش پودری نادرست است! قبل از اینکه به این افسانه‌ها بپردازیم، اول توضیح می‌دهیم که پوشش پودری چیست و چطور کار می‌کند:

پوشش پودری چیست؟

پوشش پودری نوعی پرداخت است که برای ایجاد پوشش تزئینی و بادوام روی قطعات فلزی اعمال می‌شود. بر خلاف رنگ مایع، پوشش پودری به صورت پودر خشک بواسطه الکترواستاتیک استفاده می‌شود که نیازی هم به حلال ندارد. نتیجه نهایی پرداختی مشابه رنگ مایع ایجاد می‌کند، اما می‌تواند دوام بیشتری داشته باشد. پوشش پودری معمولاً برای لوازم خانگی، اتومبیل، دوچرخه، نرده، مبلمان فلزی و موارد دیگر استفاده می‌شود.

پوشش پودری چطور کار می‌کند؟

وقتی که یک قسمت فلزی بر اساس فرآیند تعیین شده برای انجام پوشش پودری آماده شد، پودر با یک تفنگ الکترواستاتیک (متداول‌ترین استفاده) روی سطح اعمال می‌گردد. این تفنگ در پودر بار الکتریکی مثبت ایجاد می‌کند تا موقع پاشیدن بر سطح پایه، به فلز بچسبد. پس از اینکه پودر روی بخش مورد نظر ریخته شد، در کوره خشک می‌شود. وقتی پودر در معرض دمای زیاد قرار می‌گیرد، ذوب می‌شود و یک لایه ایجاد می‌کند.

5 افسانه برتر درباره پوشش پودری

1. پوشش پودری بسیار بادوام است،  خراش یا ترک برنمی‌دارد.

نادرست- گرچه پوشش پودری یک “لایه” یا “پوسته” روی قسمت موردنظر ایجاد می‌کند، این امر عیاری برای آسیب نیست. در شرایط خاص، پوشش پودری می‌تواند خراش یا ترک داشته باشد و یا بعد از اعمال، مثل پوسته تخم‌مرغ قابل برداشت و پوست کندن باشد.

خراش در پوشش پودری

2. پوشش پودری را می‌توان بر همان مواد رنگ مایع اعمال کرد.

نادرست- اگرچه از پوشش پودری به عنوان گزینه‌ای به جای رنگ مایع استفاده می‌شود، اما جایگزین مناسبی برای  استفاده بر روی تمام مواد نیست. مطالعه بخش “پوشش پودری چطور کار می‌کند؟”، به شما کمک می‌کند تا بدانید چرا و چطور نمی‌توان از پوشش پودری بر موادی مانند چوب، گچ، پلاستیک و سایر مواد مشابه که با الکترواستاتیک سازگار نیست، استفاده کرد. مورد مصرف اصلی پوشش پودری برای فلزات است.

3. پوشش پودری برای پوشاندن نواقص فوق‌العاده است.

تا حدی نادرست- از آنجا که پودر بر روی سطح اضافه می‌شود، منطقی به نظر می‌رسد که به راحتی نقایص را پنهان ‌کند. این استدلال تا حدودی نادرست است؛ چون اگر رنگِ‌ روی سطح رفته باشد، بسته به رنگمایه سطح و رنگ پوشش پودری، معمولاً می‌تواند توسط پوشش پودری پوشانده شود. با این حال، این ادعا در مورد نواقصی مانند خراش، فرورفتگی و انواع دیگر نواقص نادرست است. درست است که پودر بر سطح اعمال می‌شود، اما به عنوان “پرکننده”ای برای پنهان کردن این نوع از نقص‌های سطوح عمل نمی‌کند. چه بسا پوشش پودری خیلی از این نقص‌ها را برجسته و آشکارتر کند.

4- پوشش پودری نسبت به رنگ مایع سریع‌تر خشک و سفت می‌شود.

نادرست – پوشش پودری برای خشک شدن نیاز به زمان ندارد بلکه فقط سفت شدن آن زمان می‌برد. از آنجا که پودر در حین استفاده خشک می‌شود، “زمان خشک شدن” مانند رنگ مایع مطرح نیست. با این وجود، پوشش پودری به مقداری زمان نیاز دارد تا قطعات درون کوره بیش از 400 درجه فارنهایت قرار بگیرند و پودرها در اثر پخت به صورت “لایه” یا “پوسته” در بیایند.

5- پوشش پودری از زنگ زدگی و خوردگی جلوگیری می‌کند.

نادرست اگرچه پوشش پودری بر سطح فلزی مانعی لایه‌مانند ایجاد می‌کند، اما -به ویژه قسمت‌های خارجی- از زنگ‌زدگی یا خوردگی جلوگیری نمی‌کند. به منظور کمک به ماندگاری پوشش، آماده‌سازی و استفاده از پرایمر بسیار مهم است.

مقالات مرتبط:

رنگ پودری چه مزیت‌هایی دارد؟

رنگ پودری در برابر رنگ مایع و آبکاری

کلینیک رنگ پودری: جلوگیری از زنگ زدگی قطعات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.