مقالات

آزمایشات کنترل کیفیت رنگ پودری: آزمایش چسبندگی خراش انداز

آزمایش چسبندگی خراش انداز

آزمایش چسبندگی خراش انداز یک آزمایش خیلی متداول برای ارزیابی چسبندگی رنگ است و اساسا یک ارزیابی بصری از کیفیت و پیوند به بستر را فراهم می کند. این آزمایش آسان است و برای بازبینی چسبندگی رنگ پودری یک الزام محسوب می شود.

این آزمایش با ایجاد یک مجموعه برش ها در میان رنگ اجرا می شود. کیت هایی در بازار برای این کار موجود است چون استفاده از وسایل تیغه مطلوب برای هر ورقه اهمیت دارد. معمولا 5 برش با 5 تیغه تیز با فاصله نزدیک به یکدیگر بطور منطقی و در یک جهت اجرا می شود.

سپس عمود بر آن جهت برش ها را انجام دهید تا روی رنگ تا رسیدن به فلز برش ها را پنج مرتبه از چپ به راست و پنج مرتبه از بالا به پایین انجام دهید. پس از اجرای این کار باید چیزی شبیه به چهارخانه بازی X-O داشته باشیم.

وقتی چهارخانه بازی X-O را رسم کردید، نوار چسبندگی حساسیت به فشار را به این ناحیه بچسبانید و خیلی خوب آنرا فشار دهید و بعد نوار را بردارید. سپس این ناحیه مورد قضاوت قرار می گیرد تا مشخص شود که آیا هر گونه رنگی از چهارخانه های برش زده شده، کنده شده است یا خیر. اگر هیچ گونه رنگی کنده نشده باشد آزمایش مورد قبول است. اگر یک گوشه اینجا و آنجا اندکی پوسته شده باشد احتمالا همچنان نتیجه آزمایش خوب است و آزمایش قبول است.

برای تعیین عملکرد، یک مقیاس درجه بندی ASTM برای تصمیم گیری وجود دارد – یک نتیجه 5B معمولا بهترین امتیاز است.

بهترین راه برای اطمینان از اینکه آزمایش را به نحو درست انجام می دهید این است که کیت رسمی آزمایش چسبندگی خراش انداز داشته باشید و آنرا نگهداری کنید. به این ترتیب هر بار به نتایج آزمایش کیفیت درست و تضمین شده می رسید. هزینه کیت ها بین 30 الی 100 دلار می باشد.

بخاطر داشته باشید که اجرای این آزمایش ساده، سریع و ارزان است و قویا توصیه می کنیم که یک کیت آزمایش چسبندگی ثابت داشته باشید و آنرا بخشی از فرایند کنترل کیفیت یا QC خود کنید.

چسبندگی خراش انداز (crosshatch)- چه عاملی باعث مردودی آزمایش است؟

چه عاملی باعث مردودی آزمایش چسبندگی خراش انداز برای یک روکش می شود؟ خوب، به احتمال قوی یکی از دو شرح وضعیت ممکن رخ داده است. یکی اینکه، ممکن است پیش عمل آوری بدی یا بستر ضعیفی داشته باشید – بستر بقدر کافی تمیز نیست و بدرستی هم آماده سازی نشده است، که منجر به مردودی آزمایش خراش انداز می شود. بنابراین با بازبینی فرایند پیش عمل آوری خود، کیفیت و تمیزی بستر باید اولین وظیفه شما باشد.

دومین دلیل برای مردودی آزمایش می تواند این باشد که رنگ کمتر از حد معمول عمل آوری شده است. راههای ساده ی بازبینی را که ما در قسمت آزمایش مالش حلال توضیح داده ایم، مرور نمایید.

مقالاتی که به شما در مورد آزمایشات رنگ پودری کمک می کند:

آزمایشات کنترل کیفیت رنگ پودری: آزمایش مالش حلال

آزمایشات کنترل کیفیت رنگ پودری: آزمایش ضخامت ورقه

آزمایشات کنترل کیفیت QC برای رنگ پودری چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.