مقالات

رنگ پودری | یک راهنمای ساده غیرفنی – بخش چهارم

چربی‌زدایی با بخار

این فرایند شامل یک تانکر که قسمت پایین آن مخزنی حاوی نیمی از محلول هیدروکربن کلر (غیرقابل‌اشتعال) است که معمولاً با گاز حرارت می‌یابد؛ اما بهترین راه به نقطه جوش رساندن آن تا حدود 80 درجه سانتیگراد از طریق الکتریسیته است. موقع جوشاندن، بخار گرم تولید می‌شود که به آرامی از مخزن بالا می‌رود. قطعاتی که نیاز به چربی‌زدایی دارند، درون مخزن قرار می‌گیرند. بخار داغ بلند شده، روی قطعات کار سرد متراکم می شود و طی این فرآیند عمل شستشو و تمیزکاری انجام می‌گردد. وقتی که قطعات تا همان درجه حرارت بخار گرم شوند، عمل شستشو متوقف می‌شود. این فرایند بهترین راه برای چربی‌زدایی قطعات فلزی است. بخار گرم برای پاک کردن روغن، گریس و موم از سطح قطعات فلزی بسیار کارآمد است. از آنجا که این فرایند بدون دخالت آب است، پسماندهای مبتنی بر آب وجود ندارند که در اتصالات جوش خورده گیر بیفتند و باعث ایجاد خوردگی در آینده شوند. همچنين موقع حرارت دادن قطعات، نيازی به خشك كردن نيست. پوشش پودری Ltd بیش از 40 سال است که برای حذف آلودگی‌های سطح قطعات فلزی از چربی‌زدایی با بخار استفاده می‌شود و کارآمدترین روش برای آماده‌سازی قطعات فلزی در فرایند پوشش پودری است.

ماشین شستشوی آبی

روش دیگری که برای چربی‌زدایی قطعات فلزی استفاده می‌شود، ماشین شستشوی آبی است . این دستگاه در واقع شبیه به یک ماشین ظرفشویی غول پیکر است. قطعاتی که احتیاج به چربی زدایی دارند در دستگاه گذاشته می‌شوند. در پایه دستگاه یک مخزن حاوی آب گرم و معمولاً نوعی مواد شوینده قوی وجود دارد. دستگاه بسته و روشن است. قطعات توسط یک سری جت شسته می‌شوند که محلول شوینده داغ را برای چند دقیقه روی قسمت‌های مختلف اسپری می‌کند. سپس شستشو و خشک می‌شوند و چرخه به پایان می‌رسد.
این نوع فرآیند تمیزکاری دارای اشکالات خاصی است. در مرحله اول قطعات باید جوری داخل دستگاه چیده شوند که عمل آبکشی به طور صحیح انجام گیرد تا مناطقی وجود نداشته باشد که مایعات در آن گیر کند. ثانیاً اگر قسمت‌هایی وجود دارد که جوشکاری شده است، ممکن است آب در آن قسمت‌ها گیر کند و چرخه خشک شدن کامل صورت نگیرد. این مورد درباره فلزات غیرآهنی چندان مهم نیست؛ زیرا با گذشت زمان اتصالات خشک می شوند و قسمت‌های تر را می‌توان با پارچه خشک کرد اما درباره قطعات فولادی اگر قسمت‌های خیس بلافاصله خشک نشود، خیلی زود زنگ می‌زند که این مسئله باعث از بین رفتن کل جسم می شود.

پاکسازی از طریق شستشوی غوطه‌وری

این روش شامل یک سری مخازن حاوی محلول پاکسازی گرم، آبکشی گرم و سرد است. گاهی اوقات یک مخزن گرم در انتها با دریچه‌هایی شبیه به نوعی کوره خشک کن عمل می‌کند.
قطعاتی که به پاکسازی نیاز دارند معمولاً درون سبدهایی قرار می‌گیرند و با استفاده از یک بالابر در مخازن گذاشته می‌شوند؛ اول به مدت چند دقیقه در محلول پاکسازی گرم و بعد آبکشی سرد و به دنبال آن آبکشی گرم و در آخر در کوره گازی خشک می‌شود. این فرآیند در مورد قطعات آهنی مثل روش ماشین شستشوی آبی به خاطر گیر کردن مایعات در شکاف قسمتهایی که کاملاً خشک نشده‌اند، ممکن است دارای اشکالاتی باشد.

پاکسازی با حلال

این روش در شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد که قطعات برای پاکسازی در کارخانه زیادی بزرگند. شامل یک حلال است. معمولاً رقیق‌کننده‌ها روی پارچه تمیز اعمال می‌شود. قسمتی که نیاز به چربی‌زدایی دارد با دستمال حلال مرطوب / نمناک پاک می شود. سپس از پارچه خشک برای از بین بردن محلول یا حلال چربی / روغن از سطح استفاده می شود. این روش چربی‌زدایی توصیه نمی‌شود؛ زیرا اشکالات زیادی دارد. پارچه حلال باید به طور مرتب تغییر کند، در غیر این صورت بعد از پاک کردن چند قسمت روغنی با دستمال، فقط روغن حل شده روی سطح قطعات را پاک می‌کند. به همین ترتیب، پارچه خشک شده، باقی‌مانده های روغن را جمع می‌کند و برای جلوگیری از پخش روغن / چربی روی سطح، باید مرتباً تغییر یابد.
اگر این فرایند به درستی انجام شود، می‌تواند مؤثر و اساسی باشد، در غیر این صورت، لایه‌ای از روغن را روی سطح قطعات باقی می‌گذارد که بر چسبندگی میان قطعه پوشش‌دهی شده با پودر تأثیر می‌گذارد.
دو فرآیند وجود دارد که قطعات فلزی را پاکسازی و همچنین از قبل آماده‌سازی می‌کند:

مقالات مرتبط:

رنگ پودری | یک راهنمای ساده غیرفنی – بخش اول

رنگ پودری | یک راهنمای ساده غیرفنی – بخش دوم

رنگ پودری | یک راهنمای ساده غیرفنی – بخش سوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.