مقالات

روش های اختصاصی تست رنگ پودری تهران

یکی از نکات مهم پس از رنگ آمیزی قطعات با پوشش پودری آزمایش پوشش پودری است. این کار به منظور اطمینان حاصل کردن از دوام رنگ انجام می‌شود. 

در ادامه برای شما از برخی روش‌هایی می‌گوییم که شرکت رنگ پودری تهران برای تصدیق کیفیت و دوام پوشش‌های پودری‌اش استفاده می‌کند. روش‌هایی که تحمل و ایستادگی پوشش‌های پودری را در برابر عواملی نظیر عوامل محیطی می‌سنجد. 

تست‌های چسبندگی

هاشور زدن به طور متقاطع

 تست هاشور زدن به طور متقاطع به منظور تست چسبندگی پوشش پودری به بستر فلزی طراحی شده است. روش کار به این صورت است که یک سطح کوچک از کار را به صورت خطوط متقاطع برش می‌دهند تا وقتی که به لایه زیرین یعینی سطح فلزی کار برسند. سپس یک نوار چسب حساس به فشار مخصوص را بر روی ناحیه هاشور زده شده می‌چسبانند و به سرعت در زاویه‌ای نزدیک به ۱۸۰ درجه آن را از روی کار بلند می‌کنند. سپس منطقه مورد نظر بررسی می‌شود تا ببینند که آیا رنگ پودری از روی سطح کنده شده است یا خیر. 

خم مندرل

این تست میزان کشسانی و چسبندگی پوشش پودری به بستر را بررسی می‌کند. یک صفحه نمونه برداری شده در یک دستگاه کوچک قرار می‌گیرد که صفحه نمونه را روی خود خم می‌کند. پوشش پودری نباید در ناحیه خم شکاف پیدا کرده و یا از بین برود.

تست ضربه

همانند تست مندرل، آزمایش ضربه  به منظور آزمودن میزان چسبندگی رنگ پودری، یک صفحه نمونه تحت فشار برای تغییر شکل قرار می‌گیرد.  صفحه نمونه درون دستگاه آزمایشی قرار می‌گیرد که درون آن یک توپ سنگین بر روی صفحه نمونه انداخته می‌شود تا یک فرورفتگی عمیق ایجاد کند. در اینجا نیز، پوشش پودری نباید پوسته پوسته و کشسان شده و یا از بین برود.

تست ماندگاری و دوام

آزمایش اسپری نمک

این یک آزمایش مقاومت در برابر خوردگی است. یک خط و یا X بر روی سطح نهایی رنگ پودری کشیده می‌شود. سپس قطعه را درون یک محفظه و در معرض یک غبار خورنده قرار می‌دهند.  نمونه در فواصل زمانی معین از محفظه خارج و میزان پسروی رنگ از خط کشیده شده اندازه گیری و ثبت می‌شود. از میزان پس روی رنگ در فواصل زمانی از حد مجاز تجاوز نکند قطعه نمونه با موفقیت تست را پشت سر می‌گذارد.

ترمیم رنگ و پوشش پایانی

تست مالش متیل اتیل کتون

این تست برای اطمینان از ترمیم بخش‌های جزئی کار و چک کردن پوشش پودری استفاده می‌شود. متیل اتیل کتون بر روی یک قسمت از قطعه ریخته شده و سپس با یک گوش پاک‌کن بر روی سطح کار مالیده می‌شود.

سپس قطعه را برای بررسی میزان از بین رفتن چسبندگی رنگ پودری به بستر چک می‌کنند.

مطابقت رنگ

پس از پخت و خنک شدن قطعات رنگ شده، رنگ نهایی با نمونه تراشه رنگی مصوب مقایسه می‌شود. این بازرسی بصری رایج‌ترین و سریع‌ترین روش برای بررسی رنگ است. در صورت وجود واریانس، رنگ می‌تواند با استفاده از طیف‌سنج عکس اندازه گیری شود تا داده‌هایی فراهم شود که می‌توان با یک نمونه شناخته شده مقایسه کرد. 

اندازه‌گیری براقیت (درخشش)

براقیت یک قطعه رنگ شده با رنگ پودری، اندازه گیری بازتاب ویژه‌ای از سطح آن است. این آزمایش با یک براق سنج انجام می‌شود، به وسیله یک چراغ نور را بر روی یک قسمت از سطح کار با زاویه‌ای ثابت می‌تابانند و سپس میزان نور منعکس شده از سطح نمونه را اندازه گیری می‌کنند. اگر نور منعکس شده بیشترو یا کم‌تر از حد مورد انتظار باشد نشان دهنده عدم پوشش دهی صحیح رنگ پودری است. 

تست ضخامت روکش

برای این که پوشش پودری بهترین عملکرد را داشته باشد، هر پودر دامنه ضخامت مشخصی دارد که باید رعایت شود. این تست در دو مرحله انجام می‌شود. اولین مرحله بلافاصله پس از بیرون آمدن از اتاق پودر است، تکنسین از یک اندازه‌گیر میلی متری (dry mil gauge) برای اندازه گرفتن ضخامت استفاده می‌کند. سپس تکنسین می‌تواند به نقاشان بگوید آیا مقدار صحیح پودر را اعمال کرده‌اند یا خیر.

این بازخوردی بسیار مفید است زیرا می‌شود قبل از اینکه پودر اعمال شده کاملا به سطح کار بچسبد و رفع مشکل را تقریبا غیر ممکن کند تغییرات لازم را اعمال کرد. پس از ترمیم بخش‌ها، ضخامت میلی‌متری دوباره چک می‌شود تا ضخامت واقعی هر بخش به‌درستی به‌دست بیاید و کاری یک‌دست تحویل شما داده شود.

کارشناسان ما در تمام مدت فرایند رنگ الکترواستاتیک مراقبند تا بهترین کیفیت به شما تحویل داده شود. کیفیت کار ما اعتبار ما است. اعتباری سی ساله که نمی‌خواهیم خدشه‌ای به آن وارد شود.

منبع: Proper Testing of a Powder Coat Finish

مقالات مرتبط:

تست ضربه ASTM D2794 (بررسی رنگ و چسبندگی پوشش)

روش استاندارد تست خمش مندرل برای پوشش‌های آلی

بازیافت رنگ پودری

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “روش های اختصاصی تست رنگ پودری تهران

  1. Mahdi گفت:

    دوره آموزشی متصدی آزمایشگاه رنگ پودری کجاست؟شمادوره برگزارنمیکنید؟

    1. رنگ پودری تهران گفت:

      خیر، متاسفانه ما فعلا دوره ای برای این موضوع نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.